|
|
|
|---|---|
|
Hej Håller på och felsöker min AC då den har gått från att vara iskall till att vara obefintlig över en natt. Misstänker att fläkten inte kyler som den ska vilket kan ha lett till övertryck och evakuering av köldmedel. När jag läser av diagnostiken så får jag upprepade larm om: "22 aux fan relay" Efter lite forskande så är min uppfattning att fläkten fungerar så här: Den har 3 hastighetssteg, steg 1 går alltid så fort kompressorn går, steg 2 används vid behov för att synka trycket i AC systemet varma dagar, och steg 3 används enbart för att kyla motorn om den är på väg att koka. Reläfunktionen för steg 1 och steg 3 har jag testat genom att bygla tempsensorn i kylaren, men jag behöver även testa relät för steg 2 (K22) (misstänker att det är paj eftersom jag aldrig hört fläkten gå upp till steg 2). -Finns det något sätt att testa steg 2 relät (utan att riva ur det)? -Vart sitter relät om det ska rivas ut? (bakom handskfacket eller under kupefiltret) Detta gäller gamla AC systemet, före 09/98 | |
|
hej alex är det inte bara 2 lägen på fläkten,? mvh mika schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
hej.. nej, jag tror det bör vara 3 lägen eftersom strömkablaget till fläkten har 4 kablar, en matarkabel för varje hastighet och en gemensam jord för alla.. |
|
| hej alex. får du ström fram till fläkten.. jag får ström fram till fläkten men den snurrar inte.oavset temp ute var ute å körde 31 grader varmt fläkten går inte men ac kyler ändå.hyggligt.jag har testa elen med en spetsig nål penna med lampa som man jordar å då har jag ström hela vägen fram till fläkten.jag tror att min fläkt lagt av..skulle vara kul om någon runt sthlm har en lös garanterat hel fläkt till en 96-98a som man bara kan plugga in i kontakten för å testa samt se om den snurrar, | |
|
Jorå, jag får ström fram till fläkten, men bara på lägsta och högsta hastigheten. Hittade en kanonbra pdf som beskrev hela klimatanläggningens funktion. Det ska visst vara lågtrycksgivaren som aktiverar hastighet 2 på fläkten. mika: låter som fläktmotorn eller motståndet har gått av. ta isär strömkontakten som går till fläkten(bakom njurarna) och mät Ohm med en multimeter igenom fläkten. den tjocka svarta är minus. du ska få ca 0.02 Ohm om du mäter på dom 3 andra kablarna. får du flera tusen Ohm så är något motstånd pajj (kretsen blir bruten) Du kan även testa att mata fläkten med ström direkt från ett batteri och se om någon av hastigheterna fungerar |
|
|
tack för tippset alex . ok.ska prova å ohmmäta så får vi se.. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
hej alex jag har inte ohm mätt men jag matade med direktström på fläkten.men inget hände..jag vet inte om skarvkontakten på vänstersida om fläkten är efter säkringen eller före ..????? finns det någon som vet.. mvh mika |
|
|
prova ohmmäta för att se om det är motorn eller motståndet. prova även att snurra på fläkten för hand och se om det går lätt att snurra den (går den tungt har den troligen skurit). Skarven vid fläkten är efter säkringen, efter skarven går kablarna direkt till fläkten(via motståndet) |
|
| Har också en trasig kondensorfläkt (mest troligt) Har matat fläkten med 12V men den vägrar snurra, sen mätte jag och kom fram till att ström kommer fram till fläkten, så antar det är väl bara att ringa skroten imorgon och försöka få tag i en beggad fläkt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.