AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
698

840-850 vilken ska man ta och varför?

Hejsan.
hade tänkt mig att köpa en 840-850 vilken ska man ta och varför?
har hört att 850 har väldigt mycket el fel är det nåt som ni känner till?
Är det stot kraft skillnad på dom?
Tack på förhand...

Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Service och underhåll är MYCKET billigare på V8:an.. Billigt och billigt förresten, allt är ju relativt!

Skillnad i drag.. nej inte vad jag kunde känna!
Har ifs bara provkört dessa bilar..

Det skiljer 14 hk på bilarna och då är V12:an, så vitt jag vet, lite tyngre.. (-95:orna undantagna där effektskillnaden var lite mer..)
Jag skulle inte tveka en sekund.. satsa på 840:n!

BMW Bug
-Schnitzerbumse utan extra flås-
Sam
Jag vet inte, om man köper en 8 serie bör man väl ha ett saftigt reparationskonto oberoende av motormodell? Förutom just själva motorn så drabbas de ju av samma fel så vitt jag vet, och det är väl just de felen "utanför" motorn som är vanligast trots allt, om jag inte är helt fel ute?

Tycker du ska provköra båda modellerna och avgöra själv, men som sagt ovan så har det varit mer krångel med V12:an. Sen är det ju en annan känsla att ha en 12:a under huven tycker jag. :)
Mangemannen
Hej Niklas.
Jag har kört båda bilarna och har själv haft en 840.
Måste säga att 840 känns piggare och som en liten bonus behöver man inte ha lika fett bensinkonto.

Kick down på en 850 är ju en halv månadslön

Lycka till med köpet
// Magnus
Hejsan tack för alla svaren.
Hur mycket drar dom ungefär per mil tror ni?
Vilken bil ska man köpa om man vill spendera lite pengar runt 100000-150000kr
Har funderat på en Lite äldre Porche också.
Är det nåt bra val tycker ni?
Jag har provkört Bmw 840 och jag tyckte inte att det var något specielt drag i den..
Fast det är klart det beror ju på vad man jämför med.

X.
Det är coolare med V12:a!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
en BMW 840/850 är jämförbar med en Porsche 928, och båda dom här bilarna är riktiga landsvägs lok.
Nackdelarna med dom här vagnarna är som alltid när det gäller lyxvagnar, dom tidigare ägarna, kolla service historian noga. Betala hellre lite mera, än slå till på en billigare bil, för sen när felen upptäcks kostar det flis.
Personligen skulle jag välja en 840, pga biligare bränslekonto. Men det är aldrig fel med 12 cyl under huven.
Annars så är Porsche 928 än riktig slitvarg, så valet mellan dom här bilarna är inte så lätt.
Men vad ska du med en äldre 8serie/Porsche när du har en 1år gammal m3á?
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Polarens 850 drar 2.33 blandat körning, och c:a 4 liter i stadstrafik!! Huh!! ;-)

//Henrik

//Kungen Af Malmö
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Bensinförbrukning på en sådan bjässe till motor, V8 eller V12.. stora båda två, avgörs till största delen av din högerfot. Minsta blytendens där resulterar i en kapplöpning mellan varvräknare och bensinmätare.. lite tillspetsat kanske :)

Hade en CamaroZ28 -99 för ett par år sedan, hemska tanke! Det var iaf en bjässe till motor i den bilen (5,7 liters V8) dessutom lite trimmad för husbehov. ;) Bilen var, trots att den var nästan ny, ett riktigt härke med dålig detaljkvalitet, usla bromsar och kass väghållning... men vilken motor! (330 hk över 450 nm)
Den bilen gick på litern på landsväg, snabb lansvägskörning (typ 30+ överallt) med en del omkörningar. Otroligt men sant!
Vid aktiv körning .. typ 1,8 liter milen
Vid stadskörning.. gärna upp mot 2,5 liter/mil

Skulle tippa på ungefär samma förbr på denna typ av bil, ungefär samma motorvolym, effekt samt vikt.
.. men som sagt... förbrukningen sitter mycket i din högerfot!
En 850 som rödljus rejsas i stadstrafik kan i princip dra hur mycket som helst!

BMW Bug
-Schnitzerbumse utan extra flås-
rsarits
Vet ej vad som skiljer i bensinförbrukning eller prestanda, men V8:an i 840 är en betydligt nyare motorkonstruktion, V12:an har ju hängt med sen -87

Micke
Sam
"Vilken bil ska man köpa om man vill spendera lite pengar runt 100000-150000kr"

Tror det är svårt att hitta en 840 i bra skick under 150 000 faktiskt. Bör kunna få en 850 från 91-92 i bra skick för de pengarna dock.

Men som sagt, om du inte redan gjort det, provkör båda modellerna och se vad du själv tycker, det är ju ändå det som är viktigast. :)
Hejsan alla.
Hej Pelle Persson.
Min m3:a är leasad och jag hade tänkt att köpa en egen bil om man säger så:)
Vad säger ni om en 968?Harhittat en cab modell under 150000kr i Tyskland 93:a. Den verkade vara VÄLDIGT fin.
Har varit lite på Porsche forumet lite och tittat.
Dom brukar tävla med sina bilar.
Det verkar vara fett roligt:) men ja ja tack för alla svaren.

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag har möjlighet att köpa loss en 850 -92 7000 mil för en bra peng. Tror ni att det finns en bytesmarknad till att byta 850 mot M3 (94-95)?

MVH KJELLEN

Det min önskan att jag en gång må hava den längtan att äga en M3...

de bränsleförbrukningsiffror som näms här är inte relevanta min 850 drar ca 1.15 vid landsvägskörningö

Sam
Kan ju hålla med SOS 850, på landsvägskörning i lugnt och jämnt tempo klarar man sig på ca: 1.15 liter/mil. Stressig stadstrafik är givetvis en annan sak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.