AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.077

avgassystem M5 e34 BRÅTTOM

Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
Avgassystemet har brakat ihop på min m5 e 34 3.8.
Kattarna är hela men direkt efter kattarna är de kass hela vägen bak.
Någon som vet om det har någon betydelse för motorn om jag sätter 1 st 3" och 2 dämpare från kat och bakåt dvs går ihop till 1 system istället för 2?
Tacksam för snabba svar, måste ha bilen till helgen och köpa nytt för typ 10000 är inte aktuellt
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Släng ut en köpesannons på börsen och hör runt på skrotar efter komplett begagnat. Jag kan kolla om det finns nån nyskrotad 3,8 och vart den i så fall hamnat.
Ska du ta bort både EDC och M5 avgassystem från bilen så får du snart bara motorvärdet när du ska sälja den. Ingen seriös människa vill köpa en M5 för normala pengar med enkelt 3" avgas. Det är lågbudget och därtill ser det tattaraktigt ut på en sån bil. Men du gör som du vill.

E34 M5 register Sverige
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
med 3" så får du troligtvis otrevligt ljud med dån, resonans osv
Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
hd 91: har sökt på många ställen och har hittat nåt tidigare som var rejält rostigt och de begärde 3500:- för det.
Tror det blir 2 st 2,5" med dämpare som jag snidar ihop. Och sen för den delen så ska jag behålla de dubbla ändrören. Håller med att något annat ser tattaraktigt. Sen skriver du att" om jag tar bort edc och avgas så är inte bilen värd merän motorvärdet" Om jag ska lägga ner dessa pengar på edc och avgas så pratar vi summor kring 60000:- och de är fullkomligt idiotiskt att tro att man får ut mer för bilen bara för att dessa saker sitter där. Jag ska självklart spara avgassystemet till den dag jag eventuellt ska sälja bilen. De följer självklart med, inklusive hålen i dämparna, rören mm.. Skickar isåfall med edc dämparna. Då har jag ju hållit uppe värdet *stort leende, de sista ska uppfattas med en stor portion ironi*

Its not the smell that kills, its the FART
Fr
66
Frenzy
M5 -94 E34
M5 -90 E34
Hur blev det med avgastörsbygget? Var det svårt att få plats någonstans? Jag har själv funderat lite på att byta till något lättare än original. Original med kattarna väger ju 52 kg. (Men 2 st 2,5 tumsrör har ju större area än ett 3,5 tumsrör tillochmed).
Lägg upp någon bild om du har lust.....
Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
Hej.
Jag har reparerat det " gamla" Bakre burken var i bra skick, de var mellanrören och främre dämparen som var slut. Jag tog 2 st 2,5" runda dämpare och satte efter kattarna. Drog sen rören som originalrören gick och in i sista dämparen. De fungerade finfint. Tar inte emot i botten eller blev onödigt nära marken heller. är ca 15mm lägre än originaldämparen. Ska ta några bilder på hur det ser ut. HAr varit ute och testat och de blev tyst och bra.

//Pidde

Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
Frenzy: håller med original var det RIKTIGT tungt... sparade nog en 20 kg känns de som nu :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.