|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har ett riktigt störande bekymmer med min bruksbil, har försökt leta fel men inte kommit fram till något. När jag ligger på vanlig landsväg och kör dör den helt utan förvarning. Känns som den klipper tändning, men vet inte säkert man hinner inte kolla gnista eftersom den i princip alltid går att starta efter ca 1min igen så man hinner inte riktigt felsöka heller. Väldigt tacksam om någon har tips! MvH Tompa | |
| Ett dåligt relä till bränslepumpen kanske. De kan tappa kontakt och sedan börja fungera när de svalnat lite. | |
|
Min 528i E28 hade ett fel som visserligen inte är helt relevant med dina bekymmer,men den "klippte direkt" men bara med ett visst gaspådragsläge,visade sig vara kontaktsvårigheter i kolbanan i lmm,rengjorde med kontaktrens(kommer inte ihåg vad den exakta benämningen på burken var) och den fungerade sedan helt utan anmärkning.. Bränslepumpsreläet låter dock som ett mer troligt fel i din..men men.. Mvh Janne. |
|
|
Jag bytte nu reläet till bränslepumparna, det är ju tydligen förpump&ytterpump på dessa. Så om bara 1 av dem la av borde det märkas. Nu med det andra reläet gick bränslepumparna konstant, även om jag drog ur nyckeln. Funkade bra dock den lilla biten jag körde nu, ska testa en längre bit imorgon o se om den fortfarande klipper. Annars kan jag testa och blåsa rent kolbanan i lmm med brääklen.. |
|
|
Ganska så känsligt med vilket medel man använder....Bräkleen..tja,den är väl avfettande mest ..skulle satsa på någon annan "elkontaktrens" från t.ex CRC sortimentet..INTE 5-56 naturligtvis,men det förstod ju du :) En del 528 E28 har förpump,men min hade det inte av någon anledning... Mvh Janne. |
|
| Elspray? orkar inte sabba lmm, blir drygt o köra. | |
| tändmodulen är ganska vanligt fel! | |
|
TP: Kontaktrens av någon form var det i alla fall... Jag "sabbade" inte lmm med den sprayen...fungerade klockrent efter den rensningen för mig hur som helst. Mätte upp lmm med ett ocilloskåp inkopplat och märkte av ett avbrott ungefär när luftskivan var en tredjedel öppen ... Men som sagt jag läste mig till ett bra rens av t.ex lmm på burken.. Mvh Janne. |
|
|
Okej. Jag bytte bränslereläet till ett som gör så pumpen går hela tiden, dock är det så att bilen redan går o starta när jag stannat för att lyssna om pumpen går eller inte. Det är väldigt mkt i perioder, i förrgår stannade bilen bara 2 gånger, men igår stannade den var 50:e meter! Då upptäckte jag att om man slår av tändningen, så kan man starta den igen efter bara 10sekunder så går den ibland långt och ibland bara 20 meter till så får man göra samma procedur. Har man igång tändningen KÄNNS det som att det tar längre tid innan man kan starta den men jag kan ha fel. Ska försöka komma över en tändmodul, om någon har fler tips så mottas de tacksamt! |
|
|
Ett tips till då...kanske är glapp i tändningslåset? Mvh Janne. |
|
|
Nej, inget glapp i tändningslåset :). Nu funkar bilen som den ska iallafall, så nu kan man åka till jobbet utan att vara rädd för att bilen ska stanna på något otroligt osmidigt ställe. Vi tog med oss en extra tändbox(!?) (ovanför intensivspolarvätskebehållaren), samt en tändmodul den som sitter gömd bakom spolarvätskebehållaren. Den dog helt&hållet, vi hörde att bensinpumparna gick, bytta vi tändboxen det hjälpte inte men när vi bytte tändmodulen startade den jättelätt, gick kalas på tomgång och gick rent och fint i övrigt också. Det som var felet, den gamla tändmodulen var extremt oxiderad och troligtvis hade det oxiderat innanför den också då den blev så varm man kunde stekt ägg därpå. Mvh Tompa |
|
|
Ok...bra att det löste sig. Mvh Janne. |
|
| var nästan säker på det! vanligt när bilarna var lite nyare, glöm ej att sätta elektronikfett mellan modulen o plåten!! fungerar som värmeavledning, annars kan man knäcka den nya modulen! | |
|
Okej ska ta och göra det! Tack för svaren Janne och BMWbruden! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.