|
|
|
|---|---|
| Tänkte chippa min bmw 735.den går bra orginalt,men skulle vilja ha extra skjut i den och att den drar mindre bensin,Vad finns det för chipp?Hur mkt ger det i hkr?Finns det olika chipp som ger olika hkr?pris? | |
|
ej lönt. jag monterade Superchip från Motornord i min 535a, och det märktes inte så mkt skillnad. men när jag fick planad och portad topp, avgasystem (catback), matchportat grenrör och insug, öppet filter och en Schrick kamaxel. kommer inte ihåg på rakarm vad jag bromsade den till men det var kring 240hk i motorn iaf. den gick bra... men bara chip ger nog marginellt. /mvh jocke Audi A6 2.7BiTurbo Quattro Avant Sportline -02 |
|
|
Chip i en insugsmotor är inte alls värt det om motorn är orginal. Chippet är ju egentligen bara en ändring av två saker på en insugsbil. Bränslemappen och tändningsmappen. Visserligen går det att få till en del förbättringar i både, eftersom tillverkarna måste ta hänsyn till många parametrar när de bygger kurvorna. Miljö, förbrukning, lagar o regler, positionering av motormodell, mm, mm. även som "chipptrimmare" kan man behöva ta hänsyn till flera aspekter. Varje motor har ju sin egen historia och förutsättningar, även fast de är hyfsat lika.. Men vad sätter man för mapp om man inte vet hur det står till med motorn idag? Är det maxeffekt eller max bränsleekonomi man vill ha? Bränsle ekonomi är enkelt. 13.8:1 luft/bränsle och en bra tändkurva.. Men det innebär tyvärr inte maxeffekt. Du kan inte både äta tårtan och ha den kvar, tyvärr.. |
|
|
jokko: vad slutade notan på? Har en motor över som står redo för inspektion och ska väl plockas isär när hösten närmar sig. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.