|
|
|
|---|---|
| Blev något förvånad i går då jag bland den mötande trafiken på motorvägen fick se en MC komma åkande på bakhjulet. Han körde vidare på bakhjulet så länge jag kunde följa honom i backspegeln. Det var fullt med trafik runt omkring honom i bägge filerna. Vilka idioter det finns. | |
| Tyvärr så lever de inte så länge heller... Synd bara att andra ska drabbas av deras onödiga kamakazifilosofi. | |
|
Gissar på att det var en så kallad plastraket? OCh folk undrar varför dessa är så dyra att försäkra... //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| Det är väl bra, det behövs ju fler organdonatorer. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tyvärr så verkar hjärnan sitta mellan benen på allt för många av dessa skrevraketsförare. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Dessa förarna är blivande statistik över trafikolyckor. |
|
|
Tyvärr är kanske inte rätta ordet men nog är det ett gissel allt. Organen ja, det blir väl inte så myckat kvar att donera... Man kan ju tänka sig en förlupen hare och sen bär det iväg. Lite egendomligt i skatte och förbudslandet numero uno att det inte är sönderskattat på hästkrafter i dylika maskiner eller rent av förbjudet? I en grannby norrut arrangerades en moped -"dragracing" som slutade med att en junior planterade huvudet i en stolpe och dog, berörda myndigheter tog sig för pannan "-vi kunde inte tro att mopeder kunde gå så fort". Hastigheterna uppgick mellan 120 till 170 och har man hyrt en moppe i Grekland så vet man att det går undan...? Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
| Såg en sån där på Kreta för många år sedan. 1000cc, badbyxor & strandtofflor som skyddskläder, på bakhjulet genom centrum på hotellstråket bland fotgängare och bilar. Kom att tänka på det när jag för nån vecka sedan såg att Grekland toppade listan över antal trafikdödade per capita. | |
|
På vägen ut till Arlanda i torsdags blåste ett Mc bud förbi taxin, på bakhjulet i minst 120km/h.... |
|
|
blev omkörd av en kille på mc för ett par år sedan, ser en bit bort att det börjar gå ostadigt och vips stegrar han över. Som tur var fick han ner hastigheten innan han föll men killen såg inte så rolig ut efter. Genomdränkt av bensin var han också så det hade kunnat gå riktigt illa bara där... Fick dock höra ryktesvägen senare att killen haft änlavakt och bara fick lättare skador. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
För att nyansera diskussionen en aning så kan jag säga att den genomsnittlige åldern på MC förare i olyckor är över 50 numera! De flesta som skadas är inte alls plastraketsförare, utan 50 åringar som fick körkortet på köpet när de tog bilkort och nu drabbas av 50 års kris och köper hoj utan någon som helst erfarenhet. Det är en jäkla skillnad på att köra bil och hoj men detta inser inte dessa. "Jag har minsann kört bil i 30 år jag kan sannerligen köra hoj också..." (Har både A och B kort själv) //Lövet |
|
FredricF |
andreas_lofgren: Varifrån kommer uppgiften att olyckor är vanligare bland äldre MC-förare än yngre? Jag har inte lyckats hitta nån statistik som stödjer det påståendet. Inte ens försäkringsbolagen tycker så, och dom brukar veta. I en artikel i en MC-tidning nyligen så var det endast ett av sex försäkringsbolag som hade högre premier för 50-åringar än 30-åringar (och vid 30 har man redan passerat den "farliga" åldern enligt VVs statistik). Ursäkta påhoppet, men generella uttalanden om statistiska samband ger mig tandvärk. Speciellt om statistiken som dessa baseras på är obefintlig eller, ännu värre, är grovt misstolkad. Vad som är sant är att antalet döda i motorcykelolyckorna ökat från 55 år 2006 till 60 år 2008. Å andra sidan har motorcyklarna ökat ännu mer. Det kan tolkas som att motorcyckelförarna blivit säkrare eller att mototcyklarna körs mindre. Enligt en av statistikens grundsatser så ökar sannolikheten att man får rättvisande utslag om man ökar antalet mätningar. Man kan t.ex. slå ihop antalet MC-döda med antalet allvarligt skadade så får man 447 st för 2006 och 436 för 2007 och vips så har vi statistik som säger att motorcykelåkning blir allt säkrare (fast kanske inte för dom som dog ;-). Eftersom den här statistiken dessutom bygger på ett större urval så borde den vara "sannare" än den med enbart antalet döda. /Fredric Statistik från VVs hemsida Länk . |
|
Jag vet inte om poängen gick förlorad men jag är inte övertygad att många 50+are på sina Intruders och Shadows smattrar iväg på bakhjulet utanför maxi med kassarna på styret... De äldre förarnas olyckor känns mer troligt att dom uppkommer i korsningar och rondeller och är inte direkt hastighetsrelaterade. FredricF: sista stycket var kanon! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.