AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.079

98 oktan på sommaren och 95 på vintern

Sida 2 av 2
ic
124
icke
318is -90
Jaja, jag förnekar inget om energiinnehål. Men, jag tror inte att det är så enkelt. Enligt vissa minskar förbrukningen med ca10% vid en lättare blandning. Länk Någon förklaring till varför har jag dock inte hittat.

Nej, åke. Jag vet om att det är besin i e85.. Kan bara säga hur det är för mig.. och för mig funkar det. Ingen ökad förbrukning. Kommer testa 30% nästa gång. Ska bli intressant. 30% e85 innebär totalt sett mer än 1kr/l billigare när man tankar.

Låter kanon om e85 har oktantal på över 100. Frågan är bara vad oktantalet blir om man blandar med 95. Får testa att blanda och se om motorn börjar knacka helt enkelt.
folke ja jag formulerade mej ganska konstigt där -stukade huvet-, du har naturligtvis helt rätt.

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Antag att inblandning av E85 ger kallare förbränning
med mindre risk för detonation så att styrsystemet kan
öka förtändningen. Ja då kanske kanske 95+ låginblandning
E85 skulle kunna ge hyfsat lika förbrukning.

Men frågan är vad motorns styrsystem är anpassat
att klara? Ställer den inte upp förtändningen så drar
bilen alltid mer precis som Folke skriver.

Och ökar man andelen E85 över 40% så börjar den
bli rejält törstig.. Av egen erfarenhet med BMW 325 -88
med etanol tyckte jag att den drog mer eller mindre mer
och mer ju högre inblandning man hade.
Till slut körde jag med 100% E85 med högre bränsletryck.

Min uppfattning idag är att en sparad krona eller två får man
betala igen senare i ökat slitage i motor och bränslepump
etc. Konvertera skulle jag bara våga mig på gammal billig bil.

My 5 cent..
Svekke
icke: Förmodar att du menar mig när du skriver åke. Läs noga vad jag skriver. Det är mer än 100 oktan i etanol, vilket inte innebär att det är detsamma i E85 (95 + etanol).
Svekke: Vi förutsätter väl att motorstyrningen reglerar upp en bit (knacksensorer osv) annars är det ju inget bra alls. Men även då kommer det betydligt lägre energiinnehållet och den fetare blandningen göra att motorn suger i sig mera bränsle för att kunna avge en viss effekt. Helt riktigt ger en högre inblandning en allt högre förbrukning men det skiljer nog en del mellan olika motorer på när förbrukningen börjar bli märkbar.

FP
Anders-72, Jag vill bara markera att jag snusar fortfarande och konsumerar tillräckligt med alkohol för att inte ha dåligt samvete. Friska tänder och en stark lever, än så länge...ingen belastning i systemet. =))

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
ic
124
icke
318is -90
Jag kom och tänka på den klassiska hushållsincidenten när matolja börjar brinna i stekpannan och man i panik slänger vatten i den. Köket blir ett eldhav. Det beror tydligen på att oljans flampunkt sänks av vattnet. Alltså inte med att cylindern är kallare.

Därför tror jag åter igen att det inte är så enkelt som att leta energiinnehåll. Vissa ämnen borde kunna fungera som en katalysator eller på annat sätt påverka vätskans sammanlagda egenskaper. Kan iaf säga att bilen nu funkar bra på 95 oktan och 30% e85 och mitt totala literpris vid senaste tankningen var 12kr/l

25% e85 och 75% 98 oktan gav ingen ökad förbrukning. Har inte kunnat mäta på 30% ännu eftersom jag inte kört några långsträckor där mätningarna blir någorlunda jämförbara samt att jag bytt däck. Men som sagt.. vore ingen ökad förbrukning vid 25%. Vore kul om flera testade..

Det som händer när man försöker släcka brinnande olja med vatten är att oljan finfördelas och därmed får en större yta och bra med syre från luften. Vattnet lägger sig under oljan, kokar häftigt och gör att oljan skvätter upp i små droppar och brinner kraftigt.
Flampunkten för ett visst ämne är specifikt oavsett temperatur, skulle du möjligen lyckas sänka temperaturen under flampunkten så skulle ämnet lite förenklat inte längre brinna eller underhålla sin egen förbränning. Det får knappast någon ökad förbränning på vägen ner mot "släckpunkten".
Du får gärna förbli skeptisk mot energiinnehåll osv, men du kan ändå aldrig ändra det faktum att etanol har lägre energiinnehåll än bensin. Det går åt energi för att förflytta en viss massa, en bil t.ex. Resten ger sig ju själv.

FP
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
En tanke.
Mer bränsle i förhållande till luft = kallare insugsluft.
Kall luft = bättre fyllnadsgrad.
100 oktan = tidigare tändning.
Summa kardemumma är att förbrukningen borde vara väldigt olika beroende på vilken motor och chaufför som gör av med bränslet.

Om man då blandar i lite vatten med etanolen så borde oktantalet dra iväg uppåt å då kan man blanda i lite diesel eller mycket och justera förbränningstemperaturen med mjölk eller kaffe om så önskas....

Varför skulle mer bränsle ge kallare insugsluft?
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jag tänkte nog så här, mer bränsle i förhållande till luft i insugsröret då borde faktiskt temperaturen sjunka något då bränslet tar energi ifrån luften när den förångas. Antagligen så blir det knappt märkbart men rent teoretiskt så borde det göra något och mer bränsle i cylindern under kompressionsfasen minskar risken för spikning men är knappast ekonomiskt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.