AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.077

98 oktan på sommaren och 95 på vintern

Sida 1 av 2
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Har märkt att många kör 98 oktan på sommaren och 95 på vintern.

Vad är det för vits med detta?
95 innehåller etanol
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den enda vitsen är väl att man har mest nytta av toppeffekten på sommaren och BMW´s motorer är optimerade för 98 oktan. Normalt sparar man inga pengar på att köra 95 ist.f 98. Energiinnehållet är lika för 95 el. 98, men man kan utnyttja mer av energin i 98.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Innehåller 98 okt ingen etanol?

Lite kuriosa: Igår tankade jag knökfullt, 98 oktan. Det blev 1006,48 kr!
Tidigare var det bara 95 som det blandades etanol i men det kan ju ha ändrats eller variera mellan bolagen.
Anders-72: Det var billigt, ingen av mina senaste var under 1100:-. Men eftersom jag slutat röka är det plus minus noll....

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Ni som kör blyfri 95 (dvs E5 hehe)
Länk
får kanske även förhöjd förbrukning pga av etanolinblandningen.

Svekke
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
"5. Säljer Statoil även bensin utan etanolinblandning?
Ja, 98-oktanig bensin innehåller inte etanol."

Enligt: Länk

Svekke
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är bra att du tog ditt ansvar för statskassans väl, Kaptenlöjtnant och rökte så länge soppan var alltför lågbeskattad :)
jag kör 98 på sommaren pga lägre syredensitet i luften , i min turbo bil ,
har fått för mej att den går mkt bättre då,
Man ska röka, kröka och köra bil... Då är man väldigt omtyckt av staten:) Får man verkligen en förhöjd förbrukning utav e85 som är utblandad med bensin? De som blandar typ 50/50 bensin och etanol säger sig inte få någon förbrukningsskildnad ju... Detta ska ju tydligen bara gälla de som kör enbart etanol... Någon kanske kan klargöra detta för en vetgirig?:)
Eftersom energiinnehållet är lägre i etanol än bensin så måste man endera få högre förbrukning vid samma effekt alternativt köra lugnare för att få samma förbrukning. Hur mycket det gör vid blandning 50/50 är frågan men glöm inte att det är 50 bensin och 50 etanol OCH bensin (E85/E80) vilket inte ger hälften av varje.

FP
P.
14
P.L
325i CAB -93
Hur är det med V-power då? Blir det skillnad mot 98? Eller är det att elda för kråkorna och inte värt de extra (små?) slantarna?
de beror på va du har för motor, har du en nissan micra äldar du mest för
kråkorna, men har du 400hk turbo motor kan du tjäna en del,

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Ma1445M:

tror inte att man kan tjäna en del mellan 98 och 99 oktan.

// M.V.H. Daniel
Jag såg nått motorprogram där dom testade just de här med V-power och
andra "superbensiner" dom hadde ett par bilar -kommer inte ihåg vilka
men dom hadde ialla fall en impeza.

dom tankade bilarna med 95 98 och V-power och körde dom i dyno

den klenaste bilen fick typ 1-3 hk+ medans impezan fick 10-20 hk+ även + vrid,vet inte om den va trimmad.

oktan talar ju bara om hur lättantändlig bensinen är,V-power innehåller kanske mer energi,vad vet jag.

Ingen mer energi pga oktanhalten, och tillsatserna i V-power har inte bevisats ge någon extra energi. Shell har ju en och annan stämning på halsen för sin marknadsföring.
Högre oktan innebär inte mer lättantändligt bränsle, snarare är förbränningshastigheten något lägre, vilket iofs saknar betydels i praktiskt drift. Däremot ger högre oktan mera knackbeständigt bränsle, dvs det självantänder inte så lätt vid hög kompression. Motorstyrningen (i de fall den är adaptiv med knacksensorer osv) kan därför ställa tändläget lite tidigare osv, det är här hela vinsten kommer ut i form av något bättre effekt.
Nån procent mera effekt kommer givetvis att ge högre siffror på en större motor än en mindre.

FP
vad är de som skulle vara så konstigt med lite mer mos ur 99oktan.

Högre oktan innebär inte mer lättantändligt bränsle-- Nej de skrev jag inte.

Högre oktan ger motorstyrningen mer frihet o styra over när bränslet skall
antändas precis som folke skriver --

Alltså har du 400hk turbomotor kan du tjäna en del.

kan förstå att dom har en och annan stämning på sej reklamen är verkligen
vilseledande.

oj nu läste jag som en kratta

ic
124
icke
318is -90
Det går mycket rykten kring blandingar av etanol och bensin. Många hävdar att de inte får någon ökad förbrukning trots att de blandar i etanol. Vissa påstår sig till och med få en lägre förbrukning. Jag tror ditt resonemang om lägre energiinehåll är för enkel Folke. Vatten har tex inget energiinehåll alls men kan öka effekten om det sprutas in seperat i cylindern.

Hur som helst.. eftersom det går så mycket rykten så bestämde jag mig för att testa själv. De senaste veckorna har jag kör mycket långkörningar vilket ger bra förutsättningar för mätningar. Alla tester är gjorda på motorväg, ibland landsväg med en medelhastighet på ungefär 105-115. Har legat ungefär 120km/h på motorvägen och försökt hålla samma på landsvägen. Varje mätsträcka har varit ungefär 45-60mil. Bilen är en 318is med m42 16v motor som är chippad.

jag testade först 10% e85 och resten 98 oktan. Därefter 15% e85 och sedan 20%. Ingen ökad förbrukning. 0,75l/mil i alla fallen. Har även kört 25% nu senast och är rätt säker på att förbrukningen inte höjts men jag har inte tankat ännu så jag kan inte svara med säkerhet.

Min kompis testade också i sin 525i med m50 vanos. Han fick ökad förbrukning med ungefär 0,2l milen med 20% e85.

Jag har också en fråga! Är det någon som VET (inte tror, eller gissar) om oktantalet höjs när man blandar e85 med 95 oktan? Jag har hört att e85 knackar betydligt senare nämligen. Har chip som måste ha 98 oktan och det vore ju utmärkt för plånboken om det gick att blanda 95 oktan och e85 i stället för att köpa 98.

Ma1445M: Du skriver "oktan talar ju bara om hur lättantändlig bensinen är", det tolkar iaf jag som att du menar just att det skiljer (till det bättre?) på hur lättantänt bränslet är, mellan 98 och t.ex 95, vilket alltså inte stämmer så bra.

icke: Rykten finns det som sagt alldeles för mycket av.
Om du inte tror på vad jag skriver så rekommenderas att kolla hos tillverkarna osv: Etanol innehåller 6100Wh/liter eller 7850Wh/kg medan bensin innehåller 9700Wh/liter eller 12200Wh/kg. Räkna själv så ser du ju att du måste pytsa in betydligt mera etanol för att förflytta en viss massa med en viss hastighet osv.

Att vatteninsprutning höjer effekten beror på att temperaturen på bränsle/luftblandningen sänks och motorn får därmed bättre fyllning, dvs samma effekt som en mellankylare ger på en turbomotor. Detta har inget med vattnet i sig att göra, endast temperaturen. Samma sak sker vid lustgasanvändning, det är inte bara gasen i sig som förbränns, mycket beror på den kraftiga kyleffekten.

10-20 procent E85 tillsammans med 98 oktan bensin innebär ju inte speciellt stor andel etanol, du glömmer kanske att det redan från början är bensin i E85?
Etanol i sig har högre oktanhalt än bensin, strax över 100 oktan närmare bestämt, men som sagt lägre energiinehåll.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.