|
|
|
|---|---|
|
Ska lägga ner en m106 i ngn rolig bmw modell och det lutar mest åt e28. Det som styr lite oxå är ju hur krånligt det blir med elen te,x en 535 har ju motoronic oxå medans en 528 har l-jetronic. Kommer köra med orginal sprut första sommaren för att ha råd att göra bilen fräsh i plåt & diverse som man vill fixa på gamla bilar. Så vilka problem kommer jag stöta på vid elbiten ngn som kört med org sprutet vid en m106 konvertering? Läste även att ett motorfäste måste moddas & då tänkte jag direkt att om man ändå måste nyta motorfäste så kan man ju även kika på 520 som är riktigt billiga i inköp. Frågorna är följande: 1-Vilka problem kommer jag stöta på vid elen vad kan jag behålla i elväg & vad måste jag ta från e23an 745? 2-Är det mkt mer jobb att lägga den i en 520 än en 528 alt 535 så det inte är värt xtra jobbet som gör att man spar mellan 5-10k Har sökt & läst massa just därför dessa frågor uppstog då det inte fanns svar på det. | |
|
Då är bilen bokad vart en e28 med 528 motor sitter väl ljetronic i dessa vilka svårigheter kommer jag möta på vid konvertering till m106ans motortronic Ngn som gjort liknande operation? Tycker det borde likna lite att byta från 320 med l-jet mot en 325 motoronic motor? |
|
|
Enda problemet med 528 är att växelådan inte har uttag för 2 givare till motorn + att du måste ha motronic svänghjul. Det är bara några kablar som är gemensamma mellan motrons styrsystem och bilens så elen ska inte vara någor större problem. /// Kristian |
|
|
Bil med stor motor har från början större bromsar och krängnings hämmare,typ 520 har då alldeles för små i det läget med den nya motorn.Har du även växel till din motor är det smartare val om det ska hålla och som tipsaren säger att de 2 givarna på växel lådan till motronic-styrningen måsta vara med. /Jonas B. |
|
|
Ok tack för tipsen. Så jag behöver då en låda från en bil med motoronic samt svänghjulet om jag fattat saken rätt? Funkar inte svänghjulet från 745an? eller är det inte liknande pga automat lådan som sitter i den? |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Turbinen och startkransen på 745:ans låda bytes ut mot svänghjul från en manuell M30B35 från årsmodell -82 och fram till -87 Men du lär ju behöva en liten guide sedan för konverteringen(elektriska),bla för att styrboxen ska luras då automaten tas bort. Mvh Patrik |
|
Ok det borde ju inte vara ngt större problem att hitta ett sånt svänghjul.Jo om du syftar på relät man kopplar om så den går att starta med manuell låda så har jag koll på det men det är typ det enda jag har koll på rsten är bara massa ???haha Finns ju en guide hur man stoppar motornic i en 323 e21 här i mektips och det verkar ju inte vara allt för svårt om det är så så är det ju bara elbiten so m jag behöver göra då jag har allt motoronic tjafs redan monterat på motorn:D |
|
| Glömde frågan borde det vara liknande att konvertera ljet från 528 till motoronicen från 745an som det är beskrivet till e21? | |
| Nu har jag hittat ett svänghjul dock från en bmw535-89 men det borde väl vara samma som beskrivet ovan eller? | |
|
Nu är ny tilltänkt bil inskaffad men denna gång en 528 automat så då blir frågan går det få på även automat lådan från 745an? Om inte går det använda 528ans automatlåda(3stegarn)? Och pallar den effekten från m106an? Men bäst är om det går att få dit 745 lådan då är dom mesta problem lösta på smidigt sätt |
|
|
Nu är ny tilltänkt bil inskaffad men denna gång en 528 automat så då blir frågan går det få på även automat lådan från 745an? Om inte går det använda 528ans automatlåda(3stegarn)? Och pallar den effekten från m106an? Men bäst är om det går att få dit 745 lådan då är dom mesta problem lösta på smidigt sätt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.