|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en Toyota Mr2 -87 som arbetar stenhårt på att bli pensionerad på botten av en sjö någonstans. Den klonkar nämligen fascinerande mycket. Min fråga är om det skulle kunna tänkas vara styrväxeln. Bakgrund nedan. Kör man på en asfalterad väg som är lite ojämn kan det klonka flertalet gånger per sekund konstant. Ett annat exempel är att om man kör över en vägbrunn i 10 km/h klonkar det på väg ner och på väg upp. Ljudet kommer när högerhjulet träffar på ojämnheter. Jag har haft vissa funderingar på att det skulle ha med styrningen att göra eftersom att jag kan få fram ett liknande ljud om jag vrider på ratten snabbt åt höger när bilen står still. Därför bytte jag styrleder men det forsatte klonka och ljudet som kommer när man vrider ratten har också förblivit. Ljudet som uppkommer när ratten vrids åt höger slutar dock om man trycker strylederna uppåt vid styrväxeln samtidigt som man gör den snabba rattrörelsen till höger. Jag har därför börjat fundera på om styrväxeln glappar. Frågan är alltså om en glapp styrväxel skulle kunna klonka så mycket utan att det är glapp i styrningen eller nåt liknande när det inte heller känns i ratten när man kör över ojämnheter. För övrigt var jag och besiktigade bilen utan anmärkning och han hittade ingenting fastän jag bad honom att leta extra noggrant. Efter att ha vandrat runt och slitit en hel del sa han att det minsann inte glappade nånstans i framvagnen. Jag har också själv ryckt i allt jag sett och bytt stab. stag till krängningshämmaren + styrleder. Tack på förhand. Alla typer av tips och gissningar välkomnas. Jesper | |
|
Krängningshämmarstagen(pendelstag som iaf BMW har som namn på dessa) tänkte jag först på...men dessa har du vad jag ser redan bytt så...Tja,kan inte alls MR2:ans upphängningsanordningar och jag tror inte på styrväxeln heller...kanske någonting i stötdämparen,lager,fjäder eller nå´t...kollat/bytt detta? Mvh Janne. |
|
|
Gungar bilen mycke? låter som en dålig stötdämpare . lagringarna är lätta o kolla be en kompis vrida på ratten medans du lägger handen mot fjädern, hugger de i fjädern är fjäderbenslagringarna dåliga. men lagringarna låter oftast bara när man vrider ratten. |
|
|
Precis, krängningshämmarstagen är bytta, jag är också lite inne på det där med dämpare men det känns förbannat jobbigt att slita isär det när man inte riktigt vet. Jag ska iallfall kolla upp det där med fjäderbenslagringar. Fjärdrarna är väl inte jättebra men de känns inte jättedåliga heller, lite svårt att säga, det är den enda bil med mittmotor jag kört... Framvagnen är ganska enkel. Det ser ut typ som på min e34 fast utan de övre länkarmarna (castorstagen eller vad det heter) men istället två länkarmar från spindelleden (den ena går från den andra). Men i vlket fall verkade det inte vara så att styrväxeln var någonting som ni trodde var fel. Finns det nåt sätt att kolla fjärdrar och dämpare utan att ta ner det? Tack för svaren. Jesper |
|
|
Fjädringen kollar man väl genom att trycka ned framskärmen upprepade gånger så man får framänden att hoppa upp och ned? Hur har det gått? Om du fortfarande har problem; har du kollat bussningar, hjullager? Sitter fälgen fast..? ;-) Lust att sälja den? :-) Pris? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Felet är faktiskt åtgärdat och det är helt underbart! Bilen är knäpptyst! (förutom diverse inredningsljud som hör Toyota till) Det som var fel var en plastbussnings som sitter mellan utgående led från styrväxeln som åker ut och in och röret som sitter runt. Den sitter alltså ca 10 cm innanför infästningen till den inre styrleden. Det var jag och en kompis som lyckades hitta det, man fick fram ljudet genom att rycka högerhjulet uppåt och då hittade vi glappet. Vi stoppade in lite träkilar och körde en liten bit och konstaterade felet. Sedan var det bara byta. Så jag är tyvärr inte intresserad av att sälja bilen. Jag gick in på ett amerikanskt forum där jag frågat tidigare och berättade att jag hittat felet och då lyckades de spotta ur sig att det visst var ett vanligt fel på dessa bilar. /Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.