AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.658

1000 frågor från ny z3-ägare

Hej!

Har precis köpt en z3 coupé på auktion, min första bmw - ingen provkörning eller koll, bara inrop - grisen i säcken med andra ord och det känns som jag redan börjar ångra mig. Massor med problem verkar det som...

De lättare problemen:
- ingen servicebok (har pratat m bmw och det verkar som att den servats regelbundet på aukt verkstad och man kan få en ny uppstämplad)
- ingen handbok
- vad har jag för modell? Chassi, Motorstorlek etc?
- endast en nyckel, går bara att använda i låset, larmar inte på/av
- enligt försäkringsbolaget måste nyckeln vara omkodad eftersom det är en importbil. Hur vet jag om detta är gjort?

De något större:
- det knarrar och gnisslar ordentligt från fjädringen bak (jag tror åtminstone att det är fjädringen)
- något missljud utfrån, från höger bak
- skyddspaneler fattas invändigt bak, dels vid höger bakljus, dels ser det ut som det saknas kåpor eller liknande på fjädringen.
- varningslampa lyser på konsolen - rund ring med tre streck på höger och vänster sida. Vad betyder detta - bromsar?
- spaken för att öppna motorhuven är trasig, hänger löst
- motorn - sett framifrån sitter en "box" längst fram till höger. Vad är detta? Den sitter inte fast, skruvhål finns men ingen skruv.

Detta är vad jag hittat hittills sedan jag hämtade den i eftermiddags, känns som fler saker lär dyka upp.
Jag är totalt novis på bilar, detta var stundens ingivelse :D
Egentligen skulle jag köpa en ny familjebil, den här får ju inte ens barnen plats i... ;)

Känner någon till en bra "bmw-fixare" som kan hjälpa mig få rätsida på de mest uppenbara problemen till en hyffsad peng?
Det känns som att det kommer att kosta lika mycket som jag ropat in bilen för om jag åker till en märkesverkstad?

Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig att få rätsida på detta!

Mvh Max
Ni
7
NikeNike
Z3M Roadster
Hej

Om du bor i stockholm så skulle jag kontakta Blombergs BMW på Lidingö.
Tala om dina problem så kan de säkert ta en titt och ge dig förslag.

Nycklarna programmerar de om på auktoriserad BMW verkstad de kan se hur många nycklar som tagits ut mm. De som du inte har dödar de så att bilen inte kan startas med dem. Att larmet inte fungerar med nyckeln är nog bara batteriet i nyckeln den kan de säkert fixa när du programmerar om nycklarna.

Lite paneler kan du beställa hos BMW.
Instruktions bok odyl kan de också fixa.

oljud bak kan vara ett hjullager eller mer troligt bromsarna bak eftersom bromslampan lyser. (handbroms) eller slitage varnaren. Byt klotsarna.

Med hjälp av chassinummret så får du fram all data om din bil som utrustning årsmodell etc. Det kan BMW verkstan ta fram eller om någon här på forumet kanske vet om du kan slå in det på nätet någonstans.

Två skruvar kan nog vem som helst ordna till den svarta boxen.

Lycka till!
Na
36
NallePuh
Z3 M Coupe -98
Här kan du kolla lite vad du har köpt för bil.
Slå in bilens 7 sista tecken i serienumret och tryck på Search.

Länk

Här finns en verkstad som kan hjälpa dig att kolla upp status på din bil.

Länk

Lycka till med din "nya" bil.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
OJ OJ OJ då, sån´t här är inte roligt, du kanske får kommentarer som jag ska bespara dig, men jag undrar just, att eftersom du vet att det här forumet finns, varför inte frågat lite försiktigt innan köp?

Men något kan du väl? börja bena upp problemen som du gjort i frågan och försök och ta en sak i taget så kommer du en bit på vägen och kör det fast mot slutet så får du ta de problemen då, kanske på märkesverkstad, till en början är det väl bra att beställa en instruktionsbok och ett utkast från BMW vad som är servat och vad som är gjort genom åren och koda om nyckeln igen även om det är gjort en gång så får du väl kosta på det, du måste ju börja i någon ände, men jag lider med dig om du redan ångrat dig, hoppas du kan få lite rätsida på grejorna och fler inlägg kommer nog
mvh Uffe/bildock
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Äh, jag tyckte det är lite roligt när någon impulshandlar lite, istället för allt knastertorrt analyserande ;).
Priset var säkert attraktivt och problemen löser nog sig så sakteliga som redan nämnts.
För mycket oro och efterklokhet tar helt udden av det roliga.
Lycka till!
Vilken modell du har, ngt som du säkerligen redan listat ut vid det här laget, är en coupé om 2,8 liter och 193 HK - trevlig liten maskin, helt klart!

Antar att det var den svarta coupén på Fordonskammaren (?) du köpte?

Testa att prova sökfunktionen här på Autopower, finns en hel del matnyttigt och du kan säkerligen finna de svar du behöver.
Visa användare
58
daneish
523 E61
Den "box" du nämner framme som jag förstår det, bilens vänstra sida( i färdriktningen), är troligtvis luftfiltret, orginal en rektangulär låda som står snett på högkant och som öppnas genom att knäppa av den och dra ut insatsen.

Lycka till, kan bli ett riktigt fynd!

Hd
maxf: får man fråga vad du gav för den??
Stort tack för alla svar! Nu känns det lite bättre... :)

Bilen köptes inte på fordonskammaren utan på auktion hos kronofogden, priset blev 80.000 vilket inte känns så jättebilligt med tanke på hur mycket pyssel det verkar vara. Men som alla redan förstått så har jag dålig koll både på bilar och priser...

Jag undrar dock fortafarande över knarrandet/knakandet som jag tror kommer från fjädringen bak, någon som har någon idé? Jag tycker det låter så mycket att jag tvekar att köra den innan verkstad.

Om någon har tips om bra och prisvärd bmw-mek/verkstad i Nacka-området så mottas det tacksamt, annars ska jag kolla upp de två förslag jag fått (Lidingö och Huddinge)
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Krarrar/knakar det om bakvagnen kan det vara nån av bussningarna som är slut, kass dämpare/dämparfäste, trasig diff.
Mardrömscenariot är om plåten i skuffen har spruckit och separerar ifrån bakvagnen (händer dock mest på M modellerna).

Det vore bra om du kunde vara lite mer specifik. Låter det under gaspådrag? över ojämnheter? eller knakar det om du står på skuffkanten och gungar bilen? osv...
Monobike: Det är över ojämnheter det låter. Jag provade att gunga bilen, men fjädringen är så hård att jag inte lyckades röra den många milimiter :) Som det ska vara? Jag får prova igen och ta i lite mer.
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Glömde fråga om bilen spårar rätt, ratten rak när du åker rakt fram? drar den åt något håll när du åker på en plan väg?

Mitt tips är att åka till en "gör det själv" hall, hissa upp bilen och lys med en lampa.
Titta på bärarmsbussningarna (4st)
bakvagnsbussningarna (2st stora framför bakhjulen)
Ta tag högt upp på stötdämparna, glappar det i infästningen uppe i hjulhuset?
Plåtfästena för kränghämmaren (kan spricka alt lossna från karossen)
Plåtörat som diffen hänger i kan vara sprucket, kolla hur gummibussningen ser ut.

Kanske lite överkurs om du är "novis" som du skrev, men du kanske känner någon som är duktig som du kan ta med.
Annars är det väl bara att lämna in och se vad dom säger.

Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Glömde svara på ditt inlägg :)

Såg annonsen på bilen ifråga när den låg ute, den såg definitivt sänkt ut så den är hårdare än orginal. Men den ska ändå kunna röra sig en del om du sätter dig i skuffen och gungar på..

Max, du har PowerPost.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.