|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 318ti 1996. Har haft den avställd under vintersäsongen och då enbart startat den då och då. Idag skulle den göra premiärturen för i år. Efter att ha kört ca 2 mil så märkte jag att den tappade kraft och stannade. Då kokade den. Vi tog en av vägen och lät den stå. I eftermiddags fyllde jag på olja och vatten. När jag fyllde på vatten började det sippra ut vatten unfär strax under stället för påfyllning. Försökte starta. Startmotorn går runt, men den vill inte starta. Låter det där som att motorn skurit? Om så skulle vara fallet. Någon av er som har någon känsla för vad en motor från någon bilskrot kan kosta inkl. en verkstads arbetskostnad? Jag menar mycket grovt räknat. Jag känner i magen att det kan bli riktigt ordentligt dyrt…. | |
|
hur mycket olja hade du i motorn innan du fyllde på? Bmw OWNZ |
|
|
När jag kollade på stickan så såg jag ingen olja på den... :-( Eftersom bilen var inne på service i början på november och jag därefter i princip ställde av den direkt, så hade jag ingen tanke på att det skulle vara för lite olja i den. Hade före servicen aldrig behövt fylla på olja. Svårt att tänka mig att killen gjort något fel vid servicen, eftersom jag haft en hel del kontakt med honom och han verkar mycket mer noggrann än de flesta. Men det kan i o f s ha hänt något vid nägon varmkörning under vintern - utan att jag märkt något just då... |
|
|
oj då.. det låter inte bra. troligen har något hänt med motorn eftersom den inte startar som du säger. det kan ju bara vara toppen också. du ser ingenstans där det läckt ut olja? vet inga priser på motor och verkstadsbyte. men det är väll bara att åka eller ringa en verkstad nära dig och en skrot för att höra vad de tror det kan gå på? då får du i alla fall ett hum om vad det kan kosta.. be någon kunnig titta på den? Bmw OWNZ |
|
|
Frrla, först - tack för att du varit hygglig och försökt ge mig synpunkter! Jag inser att sannolikheten är stor att min motor är riktigt illa ute, så jag känner lite i magen… Det enda jag ser är alltså att det är ett vattenläckage där jag fyller på vatten till höger om kylaren. och att det inte fanns någon olja på oljestickan - det visar väl på att risken borde vara stor för att motorn skurit. An sak som jag inte förstår, är den att startmotorn trots allt snurrade på lika fort som vanligt när jag försökte starta. Ska beställa bärgning i morgen. Ja, så snart jag fått tag på någon verkstad som kan ta emot bilen. |
|
| Topplockspackningen är garanterat blåst. Du saknar kompression i motorn och därför vill den inte. Den har säkert inte skurit totalt i och med att den snurrar runt, men den lär ju knappast må särskilt bra längre ... | |
|
Tack Highway Star! Du skriver att topplockspackningenär blåst - och det fick mig andas åtminstone en liten gnutta optimism - men det kanske jag ska akta mig för? Du skriver ju samtidigt: "men den lär ju knappast må särskilt bra längre ..." Om vi antar att det huvudsakligen är topplockspackningen som är blåst, var tror du att jag i så fall hamnar på för kostnad för kalaset. Menar lite i runda tal plus minus ett par tusenlappar... Ärligt talat vet jag ju inte vad som vanligtvis blir för följdverkningar av en blåst topplockspackning - utöver byte av packningen i sig. Är det så att e v byte av packningen blir "steg 1". Sedan försök att starta - och se vad som händer. Hur motorn går och hur det är ställt med kompressionen i respektive cylinder? |
|
|
Du kan ju köra ett kompressionstest hos en verkstad, då får du svar direkt på om du har kompression eller ej. |
|
|
Har fått iväg den till en verkstad. Skulle motorn inte pajat helt, så tror jag att det är viktigt att få någorlunda bra bedömning av vad som försorsakade det hela. Kylvattenläckage som lett till varmgång? Oljeläckage? Havererad vattenpump - om ett sådant fel kan ställa till det så? Kylvatten i oljan? Någon form av sönderfrysning i samband med varmkörning under vinterhalvåret? Bilen var då avställd. Den som kan lite om motorer, plockar nog bort något av det jag nämner här direkt - och lägger i stället till någon annan orsak.. |
|
|
Det är tyvärr inte helt ovanligt att en motor skär lite i samband med att man kört den så varm så topplockspackningen gått. Du an exempelvis lukta efter avgaser i kylvattnet. Lite stickande doft tyder på att åtminstone topplockspackningen gått. När du drog runt motorn med startmotorn kanske du hörde att den lät lite annorlunda än den brukar göra när du drar runt den ?? Den kanske tom gick runt lite lättare än vanligt ? Isåfall återigen, åtminstone topplockspackningen rökt. Kanske redan nu är enklast att kika runt på bildemonteringar efter en ersättningsmotor. De ger såvitt jag vet garantier på motorerna så du har något som verkligen fungerar. Behöver inte bli så mycket dyrare med ett byte än en reparation heller ... |
|
|
Tack! Ska kolla lite mer på nätet och se till vilket pris jag kan få tag på en ersättningsmotor. Gjorde en koll i måndags och då verkade bilskrotarna ta från 15 000 och uppåt. Men det kan ju finnas fler sajter än den jag fick tag på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.