|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej igen Bytte också säkring och sedan fungerade allt. Problemet är som tidigare påpekats att passagerardörren inte kan öppnas under bytet och man sitter i en usel arbetsställning. Ja det är möjligt att felet återkommer, men nu vet man hur det skall lösas. Matthias |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ja då var det min tur Noterade att endast förardörren var låst, efter att jag lämnat bilen en stund. Den gick dessutom inte att låsa upp annat än manuellt. Fjärren funkade på bakluckan, och att låsa förardörren med. Dumt nog tvingades jag låsa de andra dörrarna manuellt. och DÄR SATT DOM liksom. GÅR inte att öppna manuellt, försöker du dra upp knappen åker den ner likafort som du blinkar och håller du i den så går det ändå inte att öppna dörren innifrån. (endast förardörren öppningsbar innifrån)) Kopplade in Autocom så sa säkrings/reläfel permanet. Tog en bra lampa och en näbbtång med långt skaft på. Plockade ut säkring 56 som var hel. Säkring 57 var dock trasig. Plockade dit två nya säkringar,dock inget som hände, men jag startade bilen och då hoppade allt igång igen som det skulle. Raderade felkoderna och så var det bra med det. Så med facit i handen låt bli att låsa dörrarna manuellt om det inte är nödvändigt så blir det smidigare att byta säkringar genom passagerardörren istället för att ligga över mittkonsollen.. Sedan kan man ju undra vaför man inte kan öppna övriga dörrar manuellt utom förardörren, när detta händer blir barnsäkert runt om liksom och det är känns ju egentligen tämligen olustigt.. Kvartstår dock VARFÖR gick säkringen sönder. ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej! Har varit BMW ägare en knapp månad. En 325i E91 från 2011. Igår fungerade inte fjärrkontrollen när jag skulle låsa upp. Inte heller den andra fjärrkontrollen fungerade. Låste upp manuellt. Startade utan problem. När jag parkerade fungerade fjärrkontrollen igen. När jag senare kom tillbaka till bilen var det samma sak. Vid något tillfälle fungerade den även när jag kom tillbaka till bilen, men i huvudsak fungerade den bara när jag just haft bilen igång. Ikväll var jag nere och provade igen. Låsknappen på instrumentbrädan fungerade när jag startat bilen. Nu blir jag osäker på om jag hade förardörren öppen när jag provade först, vet inte om det hindrar låsning/upplåsning. Mätte spänningen på batterianslutningen i motorrummet. Den var något på 15V med motorn igång. Motorn gick på tomgång några minuter. När jag stängt av den fungerade inte låset. Mätte spänningen till först 12,7V och något senare 12,5V. Körde en runda och kunde sedan låsa bilen. Det enda som avvikit från det vanliga före problemen är att jag i förrgår satt med bagageluckan öppen som regnskydd. När jag stängde plaskade någon halvliter vatten som ansamlats uppe på luckan ner på fötterna. Hemfärden gick i regnoväder. Det var första försöket att låsa upp efter dessa händelser som problemen först visade sig. Kan fukt ha tagit sig in i bakluckan och ligger och stör någon elektronik? Enligt säkringstabellen som ligger i handskfacket har nr 61, 72, 73 och 79 med dörrlås att göra. Nr 61 var inte monterad (det var fler som inte stämde med tabellen när det gäller vilka andra säkringar som var monterade. Har de inte uppdaterat säkringsbladet när de gjort ändringar i årsmodellerna??) 72, 73 och 79 var hela. Någon som har kunskap om det här? |
|
|
Välkommen APE91! Har ingen lösning, men tre grejer att kolla: 1. Bilens batteri 2. Nyckelns batteri - det är väl ett sådant där som laddas när det sitter i tändningslåset? 3. Brustna/skadade kablar i bakluckans gångjärn Och en fjärde, fukt i antennmodulen? Intermittenta fel = huvudvärk. :/ /Lennart |
|
|
Tack lenwib! 1. 12.1V i motorrummets kraftanslutning när bilen inte varit igång på sådär 12 timmar. Någon förbrukning kan nog ha varit aktiv då (dörr öppen, nyckeln i tändningslåset en kort stund utan att starta. Nyckeln ej i vid mättillfället.) Kollat några gånger med samma mätresultat, så nog inte sakta dränering av batteriet. 2. Ja, nyckeln laddas nog i tändningslåset. Båda nycklarna beter sig likadant. Fungerade fint innan den blöta lördagen. 3. Gummiskydden runt de tre kabelstammarna ser bra ut. Bilens antennmodul för fjärrkontrollen låter som en rimlig felposition. Den kanske på något sätt får ström när bilen är igång, men inte när den stått avstängd en stund?? Eller torkar upp när mer elektronik är igång? Eller är påverkad av fukt och fungerar när batteriet har aningen högre spänning. Låsa/låsa upp knappen på instrumentbrädan fungerar när nyckeln är i tändningslåset, oavsett om bilen är igång eller ej. Var kan antennmodulen sitta? Jag har beställt en haynesbok, men den kommer om ett par veckor tydligen. MVH Patrik |
|
|
Innan du fortsätter att leta (fler) fel, måste du ladda batteriet ordentligt! Eller kanske rentav byta ut det. 12,1 volt är på tok för lågt. 12,7 är ”rätt” vilospänning på ett vanligt bly-batteri, AGM 12,8. Att motorn går att starta, är i n t e ett tecken på att batteriet duger. BMW-bilar är kända för att vara känsliga för låg systemspänning. (Det gäller antagligen de flesta moderna bilar, men BMW sticker kanske ut.) Ladda batteriet 24h, låt det vila flera timmar, innan du mäter, för att få ett korrekt värde på polspänningen. Lite information: Länk /Lennart |
|
|
Fjärrkontrollen har fungerat nu i veckan. Får se om problemen återkommer vid fuktigare väderlek. Tack för batterilänken. /Patrik |
|
|
Tack för din återkoppling/lägesrapport! Jag förstår det som att du hittills bara laddat upp batteriet ordentligt? Ingen annan åtgärd? Om det är så, fortsätt att hålla koll på batteriet och ge det gärna lite stödladdning då och då, särskilt om din körprofil är ogynnsam. Kanske läge att kolla generatorns spänning också? Ca 13,5 - 14+ volt över batteripolerna med motorn på tomgång. /Lennart |
|
|
Nej, inga åtgärder. Har inte laddat batteriet, ingen långkörning heller. Fuktrelaterat tänker jag. Får se om det återkommer. Batteriets kondition får jag hålla koll på oavsett låter det som... |
|
|
Oj! Självläkning hos tekniska grejer brukar inte vara att lita på. Men vi fr hålla tummarna. /Lennart |
|
|
Hoppet är det sista som överger... Nej, men jag tycker mig både ha läst och hört att fukt i bakluckan kan ge märkliga elektriska fel. Och fukt kan jag verkligen ha fått när jag satt där länge med den uppfälld i regnet. Samlades massa vatten vid nummerskyltsbelysningen och öppningshandtaget. Dålig konstruktion om det är problemet dock... Vi får se när/om det kommer tillbaka. Knappen för att öppna bara glasluckan fungerade inte heller under problemperioden. |
|
|
Antennmodulen sitter i en plastbox under bakspoilern enligt länk, så eventuellt vatten som tränger in kommer nog via bakspoilern. Jag har haft liknande fel med fjärrlåset, men jag demonterade bakspoilern och torkade bort det vatten som låg inneslutet i plastboxen. Kretskortet hade även ärgat på sina ställen, men det polerade jag bort med tandkräm. Sedan dess har fjärrlås och allt annat fungerat felfritt. :-) Länk |
|
| Tack! Det är nog där jag skall leta om det kommer tillbaka! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.