AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
24.768

Strejkande Centrallås på E91, tips någon?

Sida 1 av 2
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Kom ut från byggmarknaden nu i kväll och skulle låsa upp bilen, inget händer. Centrallåset verkar ha lagt av fullständigt.

Efter lite felsökning har jag kommit fram till följande:

- Låser jag upp med fjärren låses endast bagagdeluckan upp.

- Låser jag däremot så låses både bagagetluckan OCH förardörren.

- Förardörr och bagagelucka kan låsas och låsas upp med nyckeln som finns i fjärren, dvs c-låset i bagagdeluckan reagerar på förardörren.

- Trycker jag på Låsknappen på instrumentpanelen händer inget.

- Trycker jag på upplåsningsknappen när bilen är helt låst så indikerar blinkersen och det "knäpper till" från dörrarna, men som sagt bara bagageluckan låses upp.

- Passagerardörren fram och bakdörrarna kan jag inte öppna överhuvudtaget då det är låst.....

Har lossat batteripolen och gjort bilen strömlös, gjorde ingen skillnad.
Har kikat i säkringsboxen men ser ingen defekt säkring (denna xxxxx säkringsbox skulle jag förövrigt kunna skriva en hel avhandling om hur idiotiskt utformad den är, testa att byta en säkring med passagerardörren stängd så förstår ni vad jag menar.......).

Någon som varit med om något liknande eller blir det till att lämna in sin 27 månader gamla BMW till Förenade Bil och lägga skatteåterbäringen på centrallås-service......

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Exakt samma problem - vad var lösningen? Naturligtvis gick garantitiden ut för 3 veckor sen....

po
16
poppemalmo
320 M Touring - 03
Fick samma problem idag!
Har en 320-04.
Haft samma problem förra sommaren.
Fattar inte varför.
Verkar som problemet kommer och går.
men nu verkar de inte ge sig.
Någon som har en lösning?

po
16
poppemalmo
320 M Touring - 03
Samma Problem för mig idag,
fattar inte vad som händer...
Någon som har koll på problemet?
Har haft problem med de förra sommaren men försvann
plötsligt av sig själv igen efter lite tryck fram och tillbaka
med nyckel.
Men som sagt samma skit idag igen.
TIPS någon??

Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Tack Tinne för separat svar. Jag hade ju exakt samma problem med min E91. Samma dörrar som strejkade, samma som gick att öppna med nyckel. Åkte bort till BMW (5 minuter från jobbet) och en verkmästare förbarmade sig över mig.

Jag hade säkert kunnat byta säkring själv (som alltså var felet) men som Tinne påpekat, sitter säkringarna innanför handskfacket och utan öppningsbar dörr på passagerarsidan är de för det första svåra att nå och sen får man dessutom försöka lista ut vilken säkring som är vilken. Hade jag vetat vilken det var, hade det varit enkelt tror jag.

Det gick på ett par minuter och jag fick det som "goodwill" då min garanti gick ut för bara ett par veckor sedan.
Wi
39
Windsor
325i -06
Exakt samma problem för mig! Det sjukt jobbiga är att även tanklocket förblir låst... Tur att man lyckades få en tid på BMW inom en vecka och att man nyss tankade! =/

Säkring alltså? Då borde det ju inte kosta en förmögenhet iaf...

////Martin
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Windsor
Tankluckan går att öppna manuellt i från bagageutrymmet, jag vet för jag blev tvungen att testa :)

Mig kostade säkringen 721:- +moms
Behöver jag nämna att jag inte använt komfortöppningen av rutorna sedan dess...............

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Wi
39
Windsor
325i -06
Tack för infon Tinne! Bra att veta...

Sjukt med säkring för 700 spänn, varför kan man inte ha automatsäkringar? Jag tycker dom borde skämmas över sånna fel på en så ny bil och bjuda på det plus en gratis biltvätt eller nåt! ;)

////Martin
Hade exakt samma problem och enligt Novation i Uppsala ska säkringen (nr 57) på 15A bytas mot en på 20A för att det inte ska upprepa sig.

Tragikomiskt att Novation hjälpte mig på telefon samtidigt som BMW i Solna inte kunde hälpa mig när jag hade bilen hos dem bara för att de hade datastrul...
I mitt fall behövde jag koppla bort minuspolen efter säkringsbytet för att allt skulle funka igen.
da
3
dave79
325i touring 07
Hej! Kan vara bra att veta. Det kan vara säkring 56 eller 57. Jag provade själv 57:an och det hjälpte inte. Lämnade in den på BMW Vällingby och fick pröjsa 500 pix för säkringen och initiering som dom skrev på kvittot. Mvh David

ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
så gav centrallåset upp på e90:an igår...57:ans säkring hade gått och är nu utbytt mot 20A samt att batteriet har varit ifrånkopplat. Att låsa bilen går bra men när man ska låsa upp så öppnas allt utom förardörren. Tips & tankar på detta eller är det bara lämna in?
Pa
41
Pattehagg
320i Touring -08
Hej!
Vi har precis köpt en 320i Touring -08 & jag har aldrig ägt en BMW tidigare.

Centrallåset började krångla efter en långfärd (40 mil).
Fjärrkontrollen funkar, men det enda som låses upp är höger bakdörr & bakluckan.
Resten är låsta, till och med inifrån. Det går att låsa bilen med fjärren.
Någon som har haft liknande problem?
Om en säkring hade gått, så skulle väl ingen dörr låsas upp?
Hoppas bara det finns någon "nöd knapp" för att låsa upp tanklocket? För jag behöver tanka :)

Tack på förhand!

// Patrik

Skall man nödtanka så finns det en grön stropp bakom skyddet i bagageutrymmet.
Inuti bilen, innanför tanklocket alltså.
ye
78
yerixon
X1 18d xDrive Sportline -14
Pattehagg:
Jag hade exakt samma problem igår och bytte säkring 56 eller 57, sedan funkade det klockrent. Det finns flera säkringar för centrallåsfunktionen. Men det är ingen höjdare till arbetsställning. Sedan är det som utlandsfantomenno1 säger: det finns en grön stropp i bagageutrymmet för nödöppning av tankluckan.

Lycka till.
Pa
41
Pattehagg
320i Touring -08
yerixon:
Säkring 57 går på tutan & säkring 56 går på stereon.
Kanske skiljer sig på årsmodell? Jag har ju 08:an touring.

Nödöppning av tankluckan hittade jag iaf, tack :)

ye
78
yerixon
X1 18d xDrive Sportline -14
Jaha!
Ja det kanske skiljer sig mellan årsmodellerna men du ser ju lätt på säkringsöversikten vilka som går till centrallåset. Sen är det ju bara att kolla igenom en efter en. Hoppas det går bra.
Pa
41
Pattehagg
320i Touring -08
Bytte säkring nr. 73, nu funkar centrallåset.:)
Dessvärre en rygg som värker, efter arbetsställningen.

Någon som har en bild på säkringsschemat till en 320d -08 touring? Har problem med låsningen men vet inte vilken säkring som är vilken. Misstänker att nån kan saknas.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Samma fel här, just när vi skall ut på resa

Det går alltså inte att öppna någon dörr manuellt?

Matthias
La
17
Lappen77
118i F20 Msport - 17
540iA G31 xDrive Msport -18
Jag råkade ut för samma problem igår när jag skulle låsa bilen. Inget händer med "dörrknapparna" när jag trycker på lås upp på fjärren. Det knäpper i någon box men i övrig inget. Bytte säkring 57 till en ny 15A, men utan någon förbättring. Så kopplade loss - polen på batteriet i någon sekund och återmonterade. Nu fungerar allt som det skall. Batteriet på min E91 fann jag till höger i bagaget. Det är klädselbiten till höger på sidan längst bak som måste bort. Sitter endast med två stora plastskruvar som enkelt kan lokaliseras till höger om man lyfter på locket i bagageutrymmet. Sen ger sig resten med lirkade utan våld. När sedan klädseln är borta så sitter ett lock med två snabblåsningar i vägen för batteriet men dess lossas enkelt utan verktyg. Och se där under alla mattor och plaster ligger det hemliga batteriet. Hoppas Mattias att du inte har hunnit lägga ut dyra pengar på detta enkla problem (om det nu är samma). Faktum kvarstår dock att det nog finns en anledning till att säkringen gick.

Lappen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.