|
|
|
|---|---|
| Undrar om det är någon som med säkerhet kan säga ifall det räcker att koppla loss batteriet för att nollställa LMM-inställningarna i samband med byte eller ifall man måste använda "riktiga" verktyg ? Har hört att nollställning behövs för att inställningarna skall anpassa sig fortare till de nya mätarna. | |
pg_ice |
drar man ur batteriet så läser styrboxen in nya värden när man kopplar dit det och startar upp. det gäller även LMMen så kör hårt! :) |
blitz |
perret du måste in i obd och nolla (dme ) |
|
Två svar, två åsikter... Vem skall man tro på ? :) |
|
|
Jag har nollställningsapparatur men behöde INTE använda den när jag själv bytte LMM. Det tog en stund innan DME:n lärde sig de nya värdena som LMM:en ger men det b e h ö v s icke en nollställning. |
|
|
Jo, uttryckte mig lite dåligt i den ursprungliga frågan :) Vet alltså nog att nollställning inte är nödvändig, men den torde göra processen snabbare (har hört att anpassningen går på ~200km med nollställning, men att det kan ta över 1000km utan nollställning). Frågan är alltså närmast ifall man kan göra en nollställning genom att koppla loss batteriet eller ifall man måste in i OBD för att nolla. Killen som säljer LMM sade att ryktet säger att det går att nolla via batteriet men att han inte vet ifall det stämmer. |
|
|
Bytte ena mätaren, det visade sig att den andra redan var bytt en gång. Tänkte nog byta den andra också, men den sitter fast med 5-point security torx så har lite svårt att hitta en nyckel. I vilket fall som helst, klar förbättring också utan nollställning och med bara en sprillans ny LMM. Kollade idag 80-120 på 6an, visserligen bara en gång men det gick på ca 7.5s mot 9-9.5s innan bytet. Rätt stor skillnad alltså :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.