|
|
|
|---|---|
|
BMW ville ha 2063 spänn för ett nytt 85Ah batteri,liiite dyrt ansåg jag...billigaste jag hittat var på 1629 kronor. Batterikostnaderna skenar...miljöavgift där också tydligen :/ Frågan måste nog bli om det är "värt" att kosta på ett "BMW batteri"(jaja,visst, de köper ju från någon lämplig tillverkare) eller ska jag gå på det som kostade 1629kr men med 80Ah och "startströmskapacitetvärde" på 750A...BMW vet jag inte vad de var för värde där tyvärr...men någon kanske vet? Tror förresten märket var Varta på det "billiga",lite sugen att testa är man ju :) Varta är väl inget dåligt alternativ...tror jag. Batteriet ska sitta i min 735:a.. Mvh Janne. | |
|
Av egen erfarenhet samt alla inlägg här så är det inget att snacka om. Köp ett kvalitets batteri. Visst det är mycket pengar men om du ska behålla bilen så är det definitivt värt det. |
|
|
Köp inte Global,min 7a är tom på +3veckor med detta. Har däremot testat biltemas nya med bara bra erfarenhet. Har även bra erfarenhet av OKs batterier. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
OK/Q8 ville ha 2150kr för sitt "batterialternativ" till 7:an..ooops ;) Nja...det lutar åt Varta batteriet för 1629kr...Lite mindre kräm i det, men jag ska nog prova det iaf.. Batteriet som sitter i är BMW's "originalbatteri" dvs med BMW märke på :) och det har jag haft sedan inköpet av vagn 2003,begagnat redan då...Bra kvalité måste jag ändå säga. Men jag överger BMW's batteri för att spara in på 400kr ;) Får väl se med tiden om det var rätt beslut.. Mvh Janne. |
|
|
Köpte Varta batteriet(80Ah). Betalade 1517kr efter lite rabatt(Laitis i Umeå). Passade perfekt och bilen hoppade igång direkt :) Får väl se efter vinter´n om jag fortfarande är nöjd.. Mvh Janne. |
|
|
Jag skaffade ett Tudor Techtronic 2 på 100Ah till min 740iL -99. Det kostar runt 2000 kr. Ska tåla djupurladdningar lite bättre. Är väldigt nöjd hittills. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Janne: Har också ett Varta till Saaben; Blue dynamic heter den, är det samma "serie" som du köpte? Blue Dynamic "vann" väldigt knappt över flera andra i ett test från 2006: Länk Mvh |
|
|
Tja...det såg väl ut ungefär så där som det du länkade till...men om det är just exakt den "vinnande serien" vet jag inte... Troligen inte.. har ju gått ett par år sedan det där testet,men med lite flax så är Varta ett överlag bra bilbatteri även idag :) Mvh Janne. |
|
|
Ja de gör knappast dåliga prylar! ;) Silver dynamic Länk ska väl vara liite bättre, men är säkert dyrare också? Jaja... förresten du har väl laddat det nya batteriet, de brukar bara vara bulkladdade i butik? Och du har väl en C-tek? Du hänger ju här mer än mig... ;) Mvh |
|
|
Ja...har faktiskt lånat(är nog en snål jä*el ;)) en Ctek Safir 90 över vinterstilleståndet och har faktiskt kvar den ännu...men jag har inte laddat nya batteriet med den.. Han behövde inte laddar'n så jag har kvar den på "obestämd tid",tänkt handla en Ctek modellen större än den jag nu lånat ...när lust infinner sig :) Ännu så fungerar det fint :) Mvh Janne. |
|
| Varta har ju varit originalbatteri i BMW imånga år, det borde ju borga för acceptabel kvalitet men djupurladdningar är döden för alla oavsett märke eller kapacitet jag kör med CETEK året runt eftersom det blir pauser mellan körningarna. Dessutom drar dom flesta bilar ström vid stillastående, risken för överladdning är dessutom obefintlig med CETEK. /Laddad till max. | |
|
Jo...äger visserligen en äldre laddare av mera "normal" typ naturligtvis,men den har ju inte alls det användningsområdet/förmågan som t.ex Ctek...KG Knutsson,en liten "blå stackare" som väl det flesta har liggandes i garaget :) Max 4A laddar den vid "halvslut batteri"... Brukar ladda ca 2-3A i normalfallet,går ned till ca 0,5-1A vid hyfsat "fullt batteri".. Jaja...Ctek 3600(tror jag den lite större varianten hette) blir det nog så småningom.. Mvh Janne. |
|
|
Jag köpte ett batteri på OK Q8 110 eller 120 om jag inte missminner mig. Funkar skitbra har aldrig dragit ur fastän det är mycket start stop körning á 5 km. En hypotes är att det kan vara smart att köpe ett batteri med kapacitet med tanke på elen som finns i våra bilar. en fotnot är att man i x5:an inte äns kan leta sig till batteriet i intruktionsboken... luktar verkstadspengar lång väg :-) |
|
|
Är nu i samma sits som dig Janne,en cell har rykt på mitt Global och garantin gick ut förra veckan:( Nu är ju iofrs 7an avställd så det finns god tid att reka marknaden. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
//trucker, kolla på Batterilagret om du har ett sådant i närheten... De kan mycket och rekommenderar säkert ett batteri med bra prestanda och fint pris! Har alltid fått bra bemötande när jag har varit kund. |
|
|
trucker: Aj f-n... Ingen vidare kvalité på Globalbatteriet ditt. Jag är fortfarande nöjd med mitt Varta iaf,hoppas vara det i åtminstone 4-5år till :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.