|
|
|
|---|---|
| Efter att ha skaffat GPS har jag roat mig med att jämföra hastigheten enligt GPS:en med hastigheten enligt bilens hastighetsmätare. Det visar sig att min 318 visar 1 km för mycket medan cabben visar 5 - 6 km för mycket vid 90 km i timmen. I km tycker jag är helt ok medan 5 - 6 km är för mycket. Men det kanske inte är ovanligt. | |
|
Vad jag vet visar din 318 nästan för lite fel, medans cabben visar ungefär vad alla andra bilar oftast visar. När jag mätt min 523 ha de legat runt 4-5 för mycket i 90 nåt, mer fel desto snabbare jag kör. |
|
| Det är 7-8 för mig. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Mellan 5-8 km är fullt normal felvisning. Vår fd MB är nog den enda bil jag haft som visat exact km, vilket gjorde att man hela tiden kom ikapp andra bilister trots att man höll 90km. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Felvisningen är till för att göra det lättare att undvika böter för fortkörning. Jag har kört förbi fartkameror 2-4km/h över gränsen enligt mätaren några gånger och har aldrig fått några böter. Det som irriterar mig mer är att hastighetsmätaren inte hänger med vid acceleration. Vid full gas på 1:an släpper jag gasen när nålen passerar 50 och varvräknaren kommer till rödmarkeringen. Sen fortsätter hastighetsmätaren till nästan 60 med kopplingen nedtryckt. Den är ungefär 1 sekund efter. mvh Tomas |
|
|
Om ni även kollar kilometerräknaren mot GSPen så ser ni att den visar fel lika mycket som hastighetsmätaren. Vilket gör att när en bils mätare passerar 10000 mil så har bilen egentligen "bara" gått 9500 mil. Det betyder också att räknad förbrukning mellan tankning inte heller stämmer. Förbrukningen är lika många procent större. Dvs om en mätare som visar 5 procent för lite så blir förbrukningen 5 procent större än den man räknar fram. Bilen går inte så fort/långt som mätarna visar. "Good and Bad" :) "BMW six appeal" |
|
|
Man måste nog fundera lite på om felvisningen är linjär osv. 5km/h fel vid 100km/h innebär ju inte 5km/h fel vid 30 eller 140 osv, frågan är om förbrukningen i exemplet alltid blir 5% större osv. Jag tror inte att km-räknaren alltid följer felvisningen, hastighetsmätaren har i regel lite glädjevärde, bl.a för att inte små skillnader på däck, slitage osv skall göra att man riskerar köra över skyltad hastighet osv. FP |
|
|
Felvisningen är mycket riktigt inte samma oavsett hastighet, i km/h räknat alltså. Min bil visar som exempel inget fel upp till 70, sen blir det nån km/h fel till 100 där den visar 2 km/h fel. I 120 är det 3 km/h skillnad, i 140 4 km/h och i 200 7 km/h. Vid 242 km/h på mätaren går det 232 km/h ärlig fart. Färddatorn och GPS visar samma, alltså mindre än mätaren. Min bil: Länk |
|
|
I europa får mätaren visa mellan 0 till +10% fel vilket gör att man kalibrerar den på att visa +5%. i USA får den visa +-5% fel vilket gör att man försöker kalibrera den exakt. Hälsningar Lars |
|
| Bood, jag håller inte nödvändigtvis med. På många bilar stämmer säkert det du dskriver, men inte på min bil. Jag har flera gånger jämfört trippmätaren mot GPS under långfärd och felvisningen hos trippmätaren är mindre än en procent. Felvisningen hos hastighetsmätaren är däremot 5 % i 100 km/h. Jag tror att bilens egentligen mäter hastigheten i stort sett helt korrekt (förutsatt att hjulen har rätt rullomkrets), men i kombiinstrumentets elektronik (eller någon annan plats i bilen), ligger en inprogrammerad felvisning. Detta har jag bara observerat hos min E90. | |
|
Jag har kört massor av olika bilar på tjänsteresor med min GPS sittande i Felvisningen ligger normalt på 5-10% under GPS:en i de flesta bilar SAAB 9-5 och Ford Mustang är dom som visar mest exakt av dom jag provat Sämst var en Cheva Transport som visade nästan 20% för lite trots korrekta däckstorlekar etc Och man kan inte lite blint på GPS:en. Bäst visar den på en lång raksträcka utan backar och man håller konstant fart en längre sträcka |
|
|
Både min tidigare 320 -88 och min nuvarande 330 visar exakt rätt hastighet. Båda bilarna visade lika rätt i 50kmh som 200 kmh(jodå lyckades faktiskt få upp 320n i den hastigheten ett par gånger=) ) . Fel däckdimension? Ja, 320n hade för stor hjulomkrets. Men 330n har otroligt nog helt rätt dim så den måste vara felkalibrerad... Lite störande då man konstant stör sig på alla kärringar som håller 85 på 90 vägar, 65 på 70 vägar osv. :P |
|
|
Den 330i -01 som jag hade tidigare hade en mycket välkalibrerad hastighetsmätare. När den visade 170 km/h på mätaren gick det 168 km/h enligt GPS. Jag kan lägga till en sak till mitt föregående inlägg. Jag har iDrive på min E90 och däri ingår en "journey computer", som kan användas för att få körtid, körsträcka, medelhastighet, medelförbrukning, osv. Det är samma felvisning på medelhastighetsvisningen i den färddatorn som på hastighetsmätaren. Det får en lustig effekt. När man kört prick en timme (till exempel) så kan man se att den angivna medelhastigheten är högre än körstträckan. Uppenbarligen finns en fullt medvetet inprogrammerad felvisning av hastigheten. |
|
| Var på ett jippo hos motormännen när de bjöd på gratis hastighetsmätartest, med min då rel. nya M3 E30. anledn. var att jag ville veta felvisning vid högre hastigheter dvs kring 200, men icke. de vågade inte köra mer än 110 och var helt oförstående vad jag ville ha sådana siffror till. För övrigt visade mätaren exakt vid 50, 70, 90 vilket de sa var MYCKET ovan ligt. Vill man ha exakta värden utan GPS kan man ju roa sig att ta reda på vad varvräknaren visar i olika hastigheter, vilket dock förutsätter att man vet rullomkretsen på däcken./ Tij kontroll. | |
|
Klart att det måste finnas utrymme för felvisning, min far har en golf 4 som visar väldigt exakt medans min volvo visar 9% för mycket. Dock stämmer trippmätaren skrämmande bra. Jag har naturligtvis en bmw oxå och den visar runt fyra km/t fel i lagliga hastigheter och så köpte jag dagen till ära en 330Xi/T -03 men den har jag inte ens kört än men jag kan komma med lite siffror när jag hämtat den om så önskas. |
|
|
Dessutom har jag märkt att: - ofta visar hastighetsmätaren olika mycket fel vid samma hastighet om mätaren är "kall" respektive "varm" (när jag börjar köra resp. efter ett tag). Det handlar bara om någon enstaka km/tim skillnad eller något mer. - en "ny" och en "sliten" hasighetsmätare kan visa väldigt mycket olika vid samma hastighet. Ex.vis visade mätaren på min 3.0S vid 20-30.000 mil ca 12 km för mycket vid 100 km/tim. Vid 70.000 mil med samma mätare visade den 30-35 km/tim för mycket. Inte undra på att många bilförare såg irriterade ut när dom körde om mig. Jag låg ju i flera år och harvade i bara 65-70 när det var 90 utan att veta om det. Jag tyckte bara att alla andra trafikanter körde som galningar. Per L |
|
|
Är inte trippmätaren kopplad till framhjulen?? Det borde ju gå att kolla vintertid genom att köra med konstant hjulspin i några kilometer ;) |
|
|
På de flesta (alla?) modernare bilar styrs hastighetsmätaren och vägmätaren av elektriska pulser som sannolikt tas från växellådan, differentialen eller hjulen. Det är högst troligt samma puls till båda mätarna. Den enda bil jag själv kan påminna mig tog "signalen" (till hastighets- och vägmätarna) från framhjulen var Volkswagen (tex på VW 1200) vars hastighetsmätarwire satt i vänster framhjuls navkapsel (den lilla). Per L |
|
|
Tänk också på att däckens rullningsomkrets spelar roll. Är däcket slitet blir det mindre och då kommer hastighetsmätaren visa ännu högre värde. Många köper ju inte heller däck med rätt rullningsomkrets.. stora är tydligen populärt =) Själv kör jag för små eftersom r-däck är mycket billigare i 205/50/15 än 205/55/15. Vilket gör att min ger drömsiffror. Har fått upp 318is:en i 220km/h mätarfart vilket givetvis inte stämmer.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.