AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
694

Omöjligt att dela skarvar där Holts avgasrörspasta använts?

GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Hallå där ute,

Jag har nyligen gjort iordning ett nytt avgassystem, där jag använt Holts avgasrörspasta. Jag behöver flytta mellandämparen (Simons) igen, utan att skada den allt för mycket. Det var minsan inte så lätt inte!
- På tuben står det att medlet både fungerar som smörja under monteringen, samt att det gör att det inte ska bli några avgasläckage efteråt. Det stämmer! ...Men det står inget om att det sedan blir omöjligt att demontera. Medlet har härdat, då jag testkört bilen ngn mil.
Medlet verkar blir plastiskt, hårt och lite poröst, på något vis. Jag bröt bort en liten bit i en skarv, för att testa om det gick att lösa med ngn vätska. Jag har testat med vatten (tips från Holst per telefon), besin och aceton. Dessutom står det på tuben att det tål temperaturer på upp emot 1000 grader, så det verkar inte vara någon idé att försöka värma loss det heller, eller? Jag har testat att lossa klamrarna och vrida loss bitarna, men det går inte...

Någon som har något tipps? Tacksam för svar!

Mvh
//GT6

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det är slitsade rörmuffar går det väl att slå in en mejsel och fläka upp rörändarna något och samtidigt få en del pastan att släppa. Sedan är det att greppa ljuddämparen och vrida för kung och fosterland
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.