|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
BCR |
Det är uppfriskande att byta bilmärke... Bytte från BMW (efter 30 år) till en ny Volkswagen Golf GTI och plötsligt började brevlådan fyllas med små glada tillrop! Under mina 30 år som BMW-kund (ett tag hade jag 3 st BMW+en BMW MC) bestod "kundvården" av enstaka servicemeddelanden eller på senare tid BMW Magazin (som f.ö. är en ganska stel, tråkig och förutsägbar tidskrift). BMW bjöd också på ett ganska noncharlant bemötande på BMW-verkstaden. Bytet till Volkswagen innebar att jag först fick ett "tack för att du köpte en VW" från Volkswagen. Därefter har jag fått en fin inbunden bok om Volkswagens histora (gratis), nostalgisk Golf GTI dokumentation (riktigt bra), biljetter till cirkus, servicecheckar från Dekra (1.500 kr rabatt) och diverse trevliga specialinbjudningar. Bemötandet på VAG-verkstaden är betydligt bättre än hos BMW. Som grädde på moset hittade jag en fotboll i läder i bagageluckan efter senaste servicen med hälsningen -"Tack för att du servade bilen hos oss". Skärpning BMW!! /Håkan OO=00=OO |
| Kanhända att VAG-medarbetarna nyligen gått på en behövlig charmkurs, för den allmäna uppfattningen om VAG´s serviceanda är nog mindre positiv i det mesta man läst och hört. Å andra sidan hör man inte så mycket gnäll numer och på jobbet brukar det ju betyda att man är nöjd när man håller käft ;) | |
|
Kul och höra att VAG har skärpt till sig då de placerat sig sist i majoriteten undersökningar kring verkstäder och deras bemötande de senaster åren. Bmws verkstäder har absolut mycket att lära, jag håller med om att deras kundbemötande kan bli brutalt mycket bättre. I skåne jobbar det dessutom några riktiga rötägg inom service organisationen. Länk |
|
BCR |
Anders-72; Jag har bara varit VAG-kund sedan januari 08, känner ej till deras gamla eventuella synder. Har dock varit BMW-kund i 30 år och aldrig fått några glada tillrop... Skillnaden blir tydlig när man byter märke, vilket jag inte trodde om VAG! /Håkan OO=00=OO |
BCR |
Glömde en annan lite kul detalj. När jag hämtade ut GTI´n vid leveransen låg det en extra uppsättning tygmattor (gummimattor fanns redan ilagt) + 1 liter Castrol olja i bagaget. Kommer ihåg att jag fick tjata till mig gummimattor av BMW... /Håkan OO=00=OO |
| Dom kommer ur ett underläge ur serviceperpektiv, vilket verkar ha gett bra utdelning. Kolla oljan på en gång. Jag skulle undra varför dom lade i flaskan ;) En del motorer vill ju ha lite olja under inkörningen. | |
|
Hade VW ett tag i jobbet - en Passat 00,a. Riktigt bra bil men servicarna var ruggigt dyra och vänner jag har pratat med instämmer och tillägger att reservdelarna också är precis svindyra. Där blev jag positivt överraskad av BMW som är billigare på den fronten. Länk |
|
|
Anders: Bmws motorer exempelvis M54:an är ju exempelvis känd för att suga isig en liter eller 2 mellan servicarna. Att lägga med en liter är mer omtänksamt än något annat. Den stora skillnaden mellan exempelvis den bilen jag har idag och min 330 var att oljeförbrukningen slutade upp vid ca 1000 mil. Så var inte fallet med 330n. Länk |
|
|
Jo, jag vet. Jag har ju en M54:a själv som vill ha en extra liter mellan bytena. VAG har ju haft någon motor som varit grymt oljetörstig i början tidigare. Vet inte hur det är idag. Vad gäller service så brukar det ju vara dyrt när kamremmen skall bytas på Audi och VW då fronten m.m. plockas ner på de bilar med längsmonterad motor i.a.f. |
|
|
Förvisso är kamrem en kostsam post när det väl är dags, men idag känns det som ett mer avlägset problem än förrut. På min nuvarande bil är bytesintervallet 10 år eller 18 000 mil. Det är dock ingen VAG :) Länk |
|
|
Läste en undersökning för ett tag sen där det framgick att dom på papperet sämre bilmärkena lägger ner massor av pengar på reklam av olika slag. Dom får alltså lägga mer pengar för att få sin bil såld än premium märkena. Här i Västerås håller VAG-servicen fortfarande skrämmande låg kvalitet. |
|
Njuren |
Äger oxo en Golf5 (1.6) och kan hålla med om BCR om att man känner sig mer uppskattad som kund iaf på många vis. Däremot måste VAG anstränga sig lite hårdare med sin serviceenhet, iaf i skaunelands sydvästra del..... Men visst fan har det blitt bättre även där jämfört med 2-3 år sedan. Håller med ang magasinet från BMW: Golfklubbor - Breitling - Segelbåtar typ medans VWs magasin nått ut till alla kunder med trevliga reportage, även om Rolex gör ett gästspel i varje nummer =D "the things you own end up owning you" |
| Så som BMW Magazin ser ut idag gör dom flesta bilmagasin, dom verkar göras efter samma mall. Man kan ju trösta sig med att MBs magasin är snäppet sämre. | |
|
Jag kan inte klaga på min lokala BMW "verkstad". Ifs har aldrig lämnat in bilen men fått lite smått reklam, nyheter, kostnadsfri kontroll innan besiktning o annat trams i brevlådan men efter alla besök så känner dom igen mig. Mycket kan bero på personalen på ett viss ställe. En viss bilhandlare som säljer koreanska bilar säger inte ens hej när man kommer in o på andra sidan av gatan är det riktigt bra service o koreanska bilar av annat märke! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
BCR |
Njuren; Instämmer helt och fullt med dig. BMW Magazin är ett riktigt sömnpiller, plågsamt ointressant tidning. Ge iställer BMW-ägarna rabatt på en prenumeration av Automobil eller något annat läsvärt och kul. /Håkan OO=00=OO |
|
Det Håkan beskriver visar ju hur man med ganska enkla och billiga medel kan skapa mycket "good will" hos en kund. Mycket är ju enkel psykologi då flertalet kunder gillar ju att känna sig utvalda och uppskattade och egentligen är det förvånande att inte fler företag lägger ner lite energi på detta. Min egen erfarenhet av VAG ligger mer än 10år tillbaka i tiden och det är knappast några positiva minnen. ___ //Ulf |
|
BCR |
Ulf; kommer säkerligen snart igen att sitta med händerna på en ratt med en blåvit propeller... Men skillnaden i beteende mellan BMW och VAG är slående och det är ju oftast de små detaljerna som man retar sig mest på. Kan ofta vara nyttigt med en kris för då måste man skärpa till sig vilket säkerligen VAG har gjort. Auspuff, /Håkan /Håkan OO=00=OO |
|
Jag har totalt omvända erfarenheter. Har nyligen bytt från VW till BMW, har nu haft två av varje. Svindyra reparationer och tråkig personal på minst tre olika VAG-ställen. Värst var Arver bil i Västerås, knallade in i verkstaden för att be dem kika på ett problem jag hade med bilen. "Kom tillbaka om 5 minuter för vi har lunchrast till halv" blev svaret. Sedan jag bytt till BMW har jag bara haft positiva erfarenheter, trevlig servicepersonal, säljaren som ringde upp efter någon vecka och frågade om jag var nöjd etc. Rövslick kanske vissa säger men jag betalar hellre dyra pengar till någon som är serviceinriktad än till någon som beter sig som om att jag finns till för dem. |
|
| BCR, nöjd med bilen? Funderar själv på just en GTI. Har dock bara provkört en TSI ännu och den största nackdelen med den var garanterat vägljudet, bättre hos GTI? | |
|
Du funderade inte på en Golf GTI Edition 30 innan du slog till? Verkar vara en trevlig maskin. |
|
BCR |
samuel2; Som ni alla på det här forumet vet så är BMW svårslagen i grenen körglädje... och jag är totalt insnöad på BMW... Tills jag av en slump (när vi hade vår familjebil av märket VW) på service hos VAG och jag stod och tittade på en GTI i bilhallen hos VW i Lund. Hmm... ganska fräck bil tänkte jag och mindes 70-talet då kampen stod mellan 02:or och VW GTI. 110 Hk på 850 kg år 1976 var ganska häftigt och jag återkallade nostalgiskt det röda läppstiftet runt grillen och mascaran runt bakrutan på dåtidens GTI. Frågade säljaren om det fanns möjlighet att provköra en ny GTI. Och det fanns det. Ett förödande beslut. Hade tidigare bestämt mig för att byta till en 130i men efter provkörningen kovände jag totalt. GTI,n har ett fantastiskt chassie och är bättre balanserad än 130i. Motorn var den största överraskningen, hur kunde ett sådant vrid komma från en liten fjutt-fyra?? Dessutom varavde motorn friskt ända till varavstoppet. Nackdelen med GTI;n som "samuel2" påpekar är vägljudet som är lite högt men man vänjer sig snabbt ;-) /Håkan OO=00=OO |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.