AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.343

330d motor i en 320d?

Sida 1 av 2
Er
8
ErikssonMattias
E46, 320d -99
Hejsan.

Jag undrar om någon har en aning om det går att sätta i en 330d motor i min 320d utan att behöva byta ut elsystem osv. Kan det räcka med att bmw programerar om datorn i bilen!?
Min dieselpump rasade nämligen på min 320d -99 efter att jag haft en kcr-box monterad i den, alltså inte att rekomendera i just 320d.
Att byta dieselpump skulle kosta nästan 30 000kr, alltså billigare att köpa en annan motor från en skrot. Fick få tanken om det skulle gå att montera en 330d motor istället då det är i stort sett samma pris på dom.

Väldigt tacksam för svar!

MVH/ Mattias
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det stora problemet är nog det att det skiljer två cylindrar mellan dem, något som bilprovningen förmodligen inte gillar. Sen kanske 320 chassiet inte är anpassat efter den högre effekten osv.

om det går rent tekniskt vet jag tyvärr inte.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
ve
69
ventus
320D -02
30.000 för pumpen??? det finns nog billigare.

Sedan kan du ju alltid hyra släpkärra o åka ner till Tyskland,finns nog en del skrotade 320D bara o leta,om du nu ska ha en hel motor.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Av olika elektroniska anledningar så gör jag det lätt för mig och säger att det inte går.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Er
8
ErikssonMattias
E46, 320d -99
Okej okej, tack för svaren! Och tyskland är nog ingen dum idé.
Fått pris på en 320d motor på en skrot i sverige för 16 000 + moms och det tyckte jag var ett helt okej pris iaf.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Det vore VÄLDIGT kul att veta hur du kommit fram till att det är KCR-boxens fel då just 2.0d motorerna vid din årsmodell är KÄND för pumphaveri.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Ett tips från mig är även att snacka med Göran "DIESELMEKEN" på El & Diesel i Aneby. Länk Han renoverar gladeligen upp din pump eller skaffar dig en utbytes.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Er
8
ErikssonMattias
E46, 320d -99
Jag har hört från flera ställen att kcr-boxen inte är att rekomendera på 320d.. När den var inne på verkstad då dom upptäckte att det var dieselpumpen som hade gått sönder så frågade dom om det satt en kcr-box i den och då hade jag precis plockat ur den och då sa dom att det garanterat var dieselpumpen som var trasig då kcr-boxen har sönder chipet som sitter inbyggt i pumpen.
Så har jag fått förklarat för mig och mer än så kan jag inte heller säga, alltså ingen egen slutsats utan bara lyssnat på vad andra säger.
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Skulle KCR boxen förorsaka ett pumphaveri? MItt svar, Nej, finns inga möjligheter. Din pump skulle med all sannolikhet rasat även utan KCR box, den modellen, VP44 är inte direkt känd för att vara någon hållbar pump.
Låt mig gissa att du har mellan 15-18000 mil på din 320d, det är ungefär vad den pallar.

Montera 330 motor i 320? Glöm det.

30000 för att byta pump = Fel verkstad du valt.

Att mäta är att veta
Min verkstad Länk

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Er
8
ErikssonMattias
E46, 320d -99
Men är ju inte själva pumpen som rasat utan "chippet" som sitter inbyggt i den.. Nej min mätare står på 28 000mil nu! Så inte riktigt rätt då heller..
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Göran: Finns det nån idé att göra nån form av förebyggande genomgång/service på pumpen? Vad är det som havererar i den? Samt vad skulle du ta för arbetet?

Åker 320d -01 136hk med VP44:an och har 25000mil nu..

Diesel-räsern
/Rickard
ve
69
ventus
320D -02
Vad är det för pump i nyare E46:or på 150hk?? samma eller nyare bättre pump??
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Commonrail med högtryckspump på ca. 1300 bar om jag inte har fel.

Mvh
ve
69
ventus
320D -02
bättre eller sämre? :-)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
VP44 klarar väl ge max 4-600 bar?

Commonrail är helt klart bättre, ja - men samtidigt dyrare om nåt fallerar...

Mvh
= commonrail är sämre i sluändan.
krånglar otroligt mycket mer och kostar mycket mer.
dom pumparna går på max för där styr " boxen" när öppningstiderna ska skeför spridarna istället= stor risk för pumphaveri om man inte sköter filterbyte samt att spridarna inte håller så länge. men det säger sig självt då systemet arbetar i ett otroligt mycket högre tryck och det ställer högre krav på att bränslet är mycket renare.

gammalt är äldst heter de och de stämmer verkligen när de gäller diesel.
dessutom är det inte bara pumparna som krånglar på dom nya dieslarna utan även turboaggregaten.
Ja hade tänkt skaffa en ny bmw diesel men ja blir fasen mörkrädd när ja vet vilka problem och priser som finns.
tacka vet ja pålitliga bmw 324:a som går och går 10000tusen tals mil utan problem
det var bättre förr.
Om man nu vill spara pengarna till något annat vettigt som ex utlandsresor/ måla huset/ etc.
men men, alla har vi ju olika prioteringar till att spendera pengarna på

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
helgonet:

Är faktiskt benägen att hålla med dig där, det enda som moderna commonrails kan vara riktigt bra på är avgasrening - men bara om de har partikelfilter, annars är faktiskt partiklarna från en commonrail mindre och därmed farligare att andas in.

Mvh
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Helgonet, vad baserar du det på att CR krånlgar betyligt mer?
Du har fel i ditt resonemang där anser jag, betänk att VP44 på BMW endast funnits på 100kw motorn.
VP44 finns på många andra motorer där jag hellre sett ett CR system
Nej, commonrail är inte sämre än en VP44 pump. jfr byteskostnad på cp1 & VP44 så får du se.
För övrigt så anser jag att Commonrail är betydligt reparationsvänligare / enklare att reparera än ett system med VP44

Att mäta är att veta
Min verkstad Länk

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Göran:

Intressant att det tydligen är liknande priser mellan CR/VP och mer reparationsvänligt med CR.

Men spridarna är väl rätt mycket dyrare och mer komplicerade/benägna att gå sönder på CR eller? Upplys mig! ;)

VP44 är totalt värdelöst i förhållandet effekt per krona, kör ofta Fordbussar med både VP och CR, gissa vilken jag föredrar...

Mvh /Robert
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Spridare på dieselspråk blir väl injektor förresten...
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Är oxå intresserad av skillnaden mellan traditionell pump och cr i 320d.
När olyckan är framme i ett cr-system, vad är det som krånglar och behöver bytas då? Prisbild?

Är nämligen lite sugen på en tidig 320d men kanske ska satsa på en 150hk...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.