|
|
|
|---|---|
|
Det började igår när jag skulle starta bilen, då brusade/knastrade det bara ur högtalarna så jag vred ner volymen snabbt och sedan upp igen och då lät det nästan som vanligt, jag tyckte ljudet var lite ihåligt men kan också vara inbillning. Senare på kvällen så börjar jag höra ett tjutande ljud från högtalarna som följer varvtalet. Hörs inte på tomgång men från 1500 varv så ökar det. Tystnar om jag slår av stereon. Låter oavsett radio eller cd. Någon som kan ha ett bra tips på vart jag ska börja leta felet ? | |
| Bilen är en e36 sedan med eftermonterad kenwood cd spelare. Alla högtalare orginal | |
|
Har nu förstått att det är "generator-vin" så jag ändrar min fråga till vart jag ska börja leta ? Eftersom det började igår och det är minst 1.5 år sedan någon fingrade på stereoprylarna i bilen. |
|
| Kolla jordkablar | |
|
Ok men vilka ? vart ska man börja ? Är det bara kablarna som hör till stereon som är viktiga eller kan jordkablar som hör till annat störa också ? |
|
|
När man får generator-vin så brukar det oftast vara pga låg-nivå kablarna ligger jämns med strömkabeln. Hög-nivå brukar oftast inte påverkas. Men som tidigare sagts kolla jordpunkter/kablar. En ide kan ju också vara att kolla hur det ser ut bakom huvudenheten, ser det ut som ett ormbo med sladdar så kanske problemet löser sig om man städar upp lite. =) |
|
|
Låter mysko med strömkabeln i en bil med likströmssystem. Vilken kabel, vad är det för störfält i eller nära denna isf? Förmodar att kablarna ligger stilla och är orörda eftersom det är 1,5 år sen man grejade med stereon. Ändå började störningarna, mest vanligt är att det blivit nån ändring i enheternas jordanslutning och oftast en störslinga mellan huvudenheten, via chassiet och till slutsteget. Det kan mycket väl vara så att en "dålig" kontakt mellan höljet på nån av enheterna och chassiet plöstligt blivit bra pga vibrationer osv eller ett rubbat läge och då får man problemet. En jordavbrottsenhet (jordisolator, galvanisk skiljare m.fl. namn) på signalkablaget avhjälper problemet. Kopplas enkelt in med RCA-pluggar osv. Sök gärna på liknande trådar, det finns många i ämnet. FP |
|
| Finns det över huvud taget några signalkablar i bilen? | |
|
Jo jag har läst endel andra trådar men blir inte klok eftersom det finns inget slutsteg eller så. Alla högtalare är orginal och aldrig rört sen så börjar det plötsligt tjuta samt att när jag startar bilen med lite högre volym kan det som brusa lite och typ gå vågor av ljud runt inne i bilen innan det kommer igång. Men jag har väl inga lågnivåkablar eftersom jag saknar slutsteg ? |
|
|
Helt riktigt, inga lågnivåkablar. Får en känsla av att nån högtalarkabel kan ha lite skavsår på nåt ställe och ligga mot chassieplåten. Iofs borde ev. skyddskretsar i stereon lösa ut men det kan vara lite dålig kontakt i felstället och då kan man mycket väl få dina problem. Lossa samtliga högtalarkablar tillfälligt bak på stereon och resistansmät dessa mot bilens chassie. Skall visa oändligt hög resistans på instrumentet om allt är riktigt. Öppna och stäng alla dörrar under testen, ryck lite i kablaget osv. FP |
|
|
Okey tack för tipset det ska jag göra :) |
|
|
Idag har jag felsökt och äntligen hittat felet. När jag kopplade in en extra jordkabel till stereon så försvann oljudet så nu går det bra att spela igen. Tack för all hjälp :) |
|
| Jag har samma problem på min bil, ett tjut från högtalarna som följer varven, skillnaden är att jag bara har det ibland. Har även jag en eftermonterad kenwood utan något extra slutsteg. När det börjar tjuta hjälper det oftast med att stänga av bilen och sedan starta den igen, då är ljudet oftast borta.. Vad tror ni kan vara mitt problem? Även testat dra en extra jordkabel | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.