AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.029

knarrande styrservo

tj
5
tjabbe
523-97
530-04
320 cab-90
jag har ett knarrande ljud från styrservon vid rattutslag åt höger och vänster oljenivån är ej för låg
Är du säker på att det är servon som låter? Trasiga fjädrar ger ofta upphov till knarrande ljud.
tj
5
tjabbe
523-97
530-04
320 cab-90
knarrande ljud skanske var fel liknelse mera som ett morrande ljud
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag har fått samma sak på min bil nu. Någon som vet vad det kan vara ? Det knarrar och knakar absolut inte utan det är ett surrande ljud som även låter vid stillastående om man har rattutslag. Förslag ?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Verkar som lite påfyllning av servoolja löste problemet. Lite kladdig kring låsningen av röret som fäster på påfyllningsbehållaren. Ny slangklämma bör lösa problemet.
Har även jag ett morrande/råmande ljud (Hörs mycket tydligt).
Dock endast när det är kallt ute.
Hackar även lite i ratten när man styr dom först sekunderna efter man startat. Har fyllt på olja. me ningen skillnad. Märkte även idag att den tryckt ut olja, ser ut som att det kommer från behållaren. Inte orkat kolla så noga. -20c ute :)

Någon som har förslag på vad det kan vara?
Mr
12
MrSpeed
540 ia Touring -98
Jag har samma problem också när det är kallt. Tidigare ägaren besiktigade bilen precis innan jag köpte den så jag fick inte se vad besiktningsmannen såg men det står en anmärkning under "bra att veta" i besiktningspappren om att "Styrarmslagring, glapp."

Någon som fixat detta på sin bil?
so
34
sonytheman
523i Sedan -00
HAr någon hittat lösningen? jag hör ett knarrande ljud efter att jag kört bilen i ca 5 min om jag vrider ratten till vänster eller höger, låter också om man står stil och har bilen igång, stänger man av bilen så låter det inte, det låter endast när bilen är igång. först så trodde jag att det var i själva ratten ljudet kom ifrån, men nu så har jag läggat under gaspedalerna och lyssnat och det är där ludet kommer ifrån, exakt där styrröret går igenom in till motorrummet. Jag är inte så bil kunnig så därför mina ord. Vad gör man? det låter som om gummit är torr. kan någon komma på nån lössning. har en 525d touring 2006.
Jag har samma problem, det låter bara ibland, när bilen har stått en dag ute i kylan.
Låter som sagt även när bilen står still och man vrider på ratten, hörs både inne och ute. Väldigt tydligt.

Har fått styrservo oljan påfylld men utan några förbättringar, det låter inte varje gång, men när det är/varit kallt ute så låter det.

Är det någon som har någon som vet vad som behövs åtgärdas
Har läst att det kan vara spännrullar alt rem som måste bytas men vill gärna veta exakt.
Jag har en 728iA -99 med servotronic.
Ev
80
Evinrude
525ix -96
525ix -94
Även jag har detta morrande och nästan lite malande ljud vid rattutslag, framförallt när man ska rulla iväg och ger lite gas.
I mitt fall är jag rätt säker på att det är servopumpen som är boven i dramat och att den mer eller mindre har sagt godnatt då servoverkan är dålig ibland (ibland är bilen helt utan servo).
Troligtvis har denna dragit luft vi behållaren eller att en packning har gått så att det har kommit luft i systemet och pumpen.
Fyller jag på olja så blir det lite bättre, men jag tror ändå att pumpen inte går att rädda.
Allt detta hände när jag rattat med fullt rattutslag lite för länge och jag har fått bekräftat att pumpen då jobbar med alldeles för högt tryck och kan ta skada av det hela.
Som tur är har jag en begagnad pump som ska installeras vid tillfälle, det gäller bara att få tummen ur.
Förhoppningsvis lider inte alla med dessa symtom av en havererad pump, men det är inte omöjligt.

Att det sedan blir ännu värre när bilen stått ute och blivit kall beror på att oljenivån sjunker rätt rejält.
Kvarstår problemen efter påfyllning och luftning så får man börja krypa in under och kolla efter läckor.
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Länk

Mvh Sword
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.