AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.531

Sugstrålspump E39 touring

dn
27
dnilsson
525iA Touring -2001
Hej,

Misstänker från att ha sökt och läst på forumet att jag kan ha problem med sugstrålspumpen på min E39 touring -01. Åkte iväg i morse och efter några hundra meter tänds den oranga varningslampan för lite bränsle, efter ytterligare ett par kilometer får jag soppatorsk :-( Efter ca 5l bränsle ur en reservdunk gick bilen bra igen, och totalt inklusive reservdunken gick det i 65l bränsle till full tank. Enligt instruktionsboken ska tanken vara på 70l men min erfarenhet säger att det brukar bli lite till och man fyller ända upp i röret. Slutsatsen blir alltså att det inte kan vara fel på när varningslampan tänds utan mer troligt något annat. Sugstrålspumpen verkar mer troligt, kan man funktionsprova denna? Hur kommer man åt den? Via hålen till bränslegivarna? Tilläggas kan också att jag hörde ett missljud bakifrån bilen när jag startade den och hann tänka tanken "hmm, håller bränslepumpen på att ge upp?" innan ljudet försvann. Men det var kanske dödsryckningen från sugstrålspumpen...

Jag har haft exakt samma problem på en E39 -98 sedan också, men på den tiden var det full garanti på bilen så det fixade verkstaden i USA där jag bodde då. Det tog dock tre försök, bränslegivare #1, bränslegivare #2 och sedan något "annat" som inte verkstadskillen lyckades förklara för mig. Den typen av felsökning har jag inte råd med!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sugstrålspumpen låter inte, enbart den elektriska bensinpumpen.
Den kan ha låtit för att den sög luft tex.
Är sugstrålspumpen ur funktion stannar bilen när det är ca 15 liter kvar i tanken dvs långt innan lampan tänds.
Kan ju vara så att varningslampan tänds något "för sent" på din bil så det är mindre bränsle kvar än utlovat.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
dn
27
dnilsson
525iA Touring -2001
Ok, det kan mycket väl vara så att ljudet från pumpen beror på att den sög luft. Jag ahr dock tidigare provat att köra några mil efter att lampan börjat lysa och tills dess datorn varnat att det bara är soppa för 30km körning kvar i tanken utan problem, dessutom verkar ju lampan tändas vid ungefär rätt tillfälle även nu. Det bör alltså ha varit mellan 5l och 10l soppa kvar när bilen stannade, dels baserat på att lampan just börjat lysa och att jag bara fick i 65l till full tank. Om det inte är sugstrålspumpen som havererat, vad kan det då annars vara? Smuts? Vatten?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns ju flera parametrar att ta hänsyn till, bränslpumpsreläet, samt glappa anslutningar till pumpen. Varmt är det nu också vilket får material att ändra form och storlek och nått slitet eller nästan glappt leder till avbrott, kan tänka mig att även bränslelegivarna kan påverkas av detta.
Du får väl ha en dunk med i bilen och se om du får samma problem igen, visst kan det vara sugstrålspumpen ev 15 liters gränsen är ju det mest kända och vanliga vedertagna gränsvärdet. Men det kanske kan variera på några liter hit o dit.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
dn
27
dnilsson
525iA Touring -2001
Ja, det får bli en dunk i bilen... Man kan ju också tänka sig att sugstrålspumpen la av när det var 10l kvar i tanken, då bör man få det sympton jag har fått nu om jag förstått funktionen rätt.

Men åter till min initiala frågor: Var sitter sugstrålspumpen? Hur kommer man åt den? Hur provar man funktionen på den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.