|
|
|
|---|---|
| Ni kunniga människor här ,nu undrar jag en liten grej,har en kompis som har en rensad kat från sin gamla m5a stående i sitt garage,han säger att jag kan få den,men vågar jag sätta dit en rensad kat,kan det skada motorn på nåt sätt ? | |
|
Nej, det ska inte skada motorn. Det blir bara lite lättare för avgaserna att ta sig ut. Ungefär som när man sätter på ett grövre avgassystem på vilken bil som helst. Ofta så lossnar "bikakorna" som sitter i katalysatorn och skramlar tillslut sönder där inne. Då får ju avgaserna fritt flöde och vad jag vet så har ingen råkat ut för motorproblem utav detta. Däremot har jag hört rykten om att böterna för att köra utan katalysator kostar 5000:- Prova och berätta gärna om det blir märkbart mer effekt, och om ljudnivån ändras mycket. |
|
| tack för svaret frenzy,jag e jätte sugen o sätta pä rensade katten,men vet fortfarande inte om jag vågar,men när jag kommit tillbaka från semestern ska jag kolla med polarn hur vi gör ,byter jag katten så skriver jag till dig om det blir nån ändring på effekt o ljud | |
| Jag kör "kattlöst" på min S38B38, funkar och låter hur jäkla bra som helst . Raka rör från grenrör med en Eisenmann Race dämpare på slutet, då snackar vi sång! ;) | |
|
Kör utan kattar på s38b36 med ferrita system, ljudet är underbart. Kan tillägga att min gått utan kattar i många år BMW M5 för life. Snart Schrick kamaxlar och mappad |
|
|
Det låter fint om inte annat :) Men några fler HK känner man inte av. m5_olli: Hur har du gjort under bes.? på med kat och sen bort med kat efter bes.? Mvh Alex |
|
|
Med tanke på att en 3" metallkärne-sportkat (universal) endast kostar 1750:- Länk , knappt ger nåt mottryck och går inte alls sönder lika lätt som de med keramiska kärnor så har jag ingen förståelse alls för denna pubertala längtan efter högst marginella 2 hästar till på toppvarv. Tänk bara lite till, visst är en katalysator det MINSTA man kan göra för miljön? Jag har absolut inget emot trimning, men låt katten vara kvar eller byt till en sportkat. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.