|
|
|
|---|---|
|
Fick chansen att provköra en Boxster S för nåra dagar sen. Vilken väghållning, den fick min Z4a att kännas som en komfort bil (min har m-chassi). Nu har jag funderingar på att framför allt sänka min bil och förbättra väghållningen markant. Räcker det med att byta till H&R fjädrar eller måste man göra större förändringar? hjälper fjäderbensstaf? | |
|
väghållningen kommer från balans av chassi, vikt fördelning och låg tyngpunkt alltså räcker det inte att bara byta fjäder (sänka bilen), ser dock bra ut men utan kombination av kortare dämpare (med el utan ställbarhet) kommer oftast inte förbättra köregenskaper, snarare sämre i extrema förhållande ex. Nordschleifen fjäderbenstag förbättrar krängningen men där krävs oftast med kombination av tjockare krängningshämmare skulle rek dessa alternativ, rankad ur kostnads synpunkt: > sänkfjäder (eibach, h&r, intrax etc) + koni sport dämpare (yellow) > kw ver2 > bilstein pss9 alt pss10 > kw ver3 alt kw club-sport > h&r club-sport |
|
|
är detta st pris eller parvis? Länk Hur kommer det sig att ex H&R fjädrar funkar så bra ihop med konis dämpare? är dom verkligen avstämda för varandra? |
|
|
Ska du matcha Porschen så blir det väl svårast med Roll-centra & flex i chassi? Mmm Coupe |
|
| Jag håller nog med herr Olsson lite. Chassit i Z3:an är inte säskilt vridstyvt och det är lite svårare att fixa. men allt går och den blir säkert mycket stadigare med det som föreslagits! | |
|
Jag kör med Bilstein B12 och kan verkligen rekommendera detta paket eftersom det är perfekt avstämt och i mina ögon betydligt bättre än de flesta egna fjäder-/stötdämparkombinationer. Dessutom är det avsevärt mer prisvärt än ovan nämnda coiloverlösningar, vars kvaliteter endast väldigt duktiga förare kan uppskatta till fullo. Fjäderbensstag brukar innebära en märkbar förbättring men på Z4an med B12 monterat kommer skillnaden att vara ytterst marginell. |
|
|
Är det så stor skillnad? Tycker redan min Z4 är knallhård med M-sport chassi. Nu har jag visserligen en coupe och den är ju mer vridstyv och jag tycker att jag har ett ruggigt grepp och balansen är ju 50/50 - men visst kan allt göras litet bättre.. :-) Länk |
|
|
zzz444: tro mig du kommer tycka din z4a är em komfort bil mot en porsche :) Kineto: intressant, upplever du att du har fått mycket bättre väghållning med B12? uppfattade inte det sista, menade du att det räcler med en djäderbensstag eller att den är inte nödvändig när man har B12an? är dte någon skillnad på OEM fjäderbensstag och andra tillverkare? OEM kostar trotts allt 3000:- :) |
|
| zzz444: att din coupe skulle vara mer vridstyv än en roadster är jag inte så säker på. coupen opch roadstern ser precis likadana ut när det gäller chassi, däremot väger coupen lite mer än roadstern pga av taket. | |
|
bmw_patricia: Du tror inte att taket gör bilen vridstyvare?=) Mmm Coupe |
|
| anders: läs mitt inlägg igen. | |
|
Väghållningen har absolut blivit bättre med B12, och detta utan att komforten har blivit lidande. Båda dessa faktorer hänger dock säkert även samman med att jag inte längre kör på RFT-däck. Jag menade att fjäderbensstag kan göra ganska stor skillnad för väghållningen, men om man monterar exempelvis B12 så är den upplevda skillnaden om man dessutom monterar fjäderbensstag ganska marginell. Med andra ord, om du bestämmer dig för att montera högkvalitativa dämpare och fjädrar skulle jag säga att du med gott samvete kan avstå från att också investera i nya fjäderbensstag. |
|
|
Länk Mmm Coupe |
|
|
Hejsan Det skiljer bara 10Kg mellan roadster och Coupe så det är ju inte direkt mycket. Och sen om chassit i grunden på roadstern inte är mer förstärkt(uppstyvat) än coupen så kommer coupen va rätt mycket vridstyvare pga taket. Har själv en coupe och karossen känns riktigt vridstyv men jag har bara provkört en Z4 roadster en gång som inte hade m-chassi så det går inte att jämföra direkt. Nu till själva frågan: Jag tycker att (m-chassi) dämparna inte är någon direkt höjdare till Z4an. De är ju riktigt hårda så hela bilen tillomed studsar till på övergångställen och småskarvar i vägen. Själva väghållningen tycker jag är bra men inte om man jämför till komforten man får, dämparna kunde helt klart varit hårdare och samtidigt ha minst lika bra komfort så jag har siktat in mig på ställbara coilovers då jag tror de kommer kunna ha samma "komfort" men ändå va hårdare och ha bättre väghållning. Tycker p-cars lista är så gott som samma som jag kommit fram till om man vill få bättre väghållning. (Med föräldrarna Z3 cab märker man otroligt tydligt hur karossen saknar vridstyvhet. en helt annan bil men ändå en cab) MVH Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.