|
|
|
|---|---|
|
Min 118d som beställdes i mitten av mars kom (äntligen) i fredags. Var idag ute på en långtur för att känna ordentligt på bilen. Här följer några intryck. Bilen är i mitt tycke alldeles tillräckligt pigg. Är relativt nybliven körkortstagare efter att ha skjutit upp körkortet alldeles för länge. Jag har därför inte så mycket erfarenhet av att köra accelerationssnabba bilar. Provkörde en 123d först innan 118d och den var i mitt tycke alldeles för snabb! Det kändes som det räckte att man petade till gasen så var man uppe i olaglig hastighet :-). Den enda BMW jag kört någon längre tid förutom 118d är mina föräldrars 523i -07. Den känns mycket segare trots att den på pappret har fler hästkrafter. I 523:an måste man trampa till ordentligt på gasen för att det ska hända något och det är först när man närmar sig 3000 varv som den börjar skjuta fart. 118d känns mycket snabbare. När jag gav som jag tyckte "normalt" gaspådrag så var varvräknaren helt plötsligt uppe i 3500 varv. Jag har ingen större erfarenhet av att köra turbodiesel men jag tycker inte att det finns någon märkbar turbofördröjning alls i 118d. Bilen drar bra åtminstone upp till 3500 varv (har inte prövat högre :-)). En sak som fövånade mig var dock detta: I 523:an så kan man slänga i 2:an när bilen är nästa stillastående och så länge man trycker till på gasen så åker bilen iväg utan protest. I och med att 118d har mycket högre vridmoment så tyckte jag att de borde funka i den också men det gick inte alls. Vid ett rödljus så hade jag inte hunnit stanna helt när det slog om till grönt, så jag la i 2:an och försökte gasa iväg vilket resulterade i tjuvstopp. Så en bensinsexa är kanske trots allt starkare på låga varv. När det gäller bränsleförbrukningen så var den hyfsad. Jag körde ganska oekonomiskt i bland och fick ändå 0.56 liter/mil på färddatorn. En annan sak jag måste vänja mig vid är utväxlingen. Jag är van vid att hoppa över växlar från 5 serien. T.ex kör jag 523:an och ska upp i 70 så växlar jag 1-2-3-6. I 118d känns det lättare att gå igenom alla växlar. Visst kan man ligga på tomgångsvarv på 6:an i 50 om man vill, men jag tycker bilen blev betydligt lättare att köra om jag kör 3:an i 50 4:an i 70 5:an i 90 och 6:an först i 110. Gör man på detta sätt, så behöver man inte växla ner vid omkörning. Går alldeles utmärkt att komma om på 6:an om man kör över 100. Man kanske slösar lite bensin på detta sätt men med tanke på att bilen går så snålt så tycker inte jag det gör så mycket. På det hela taget är det en mycket trevlig bil och som sagt alldeles tillräckligt med prestanda för min smak. P.S. Verkar också tyvärr som att myten om att BMW ägare kör för fort delvis är sann. Var några andra BMW ute på motorvägen samtidigt som jag, men de åkte alla förbi i vänsterfilen i betydligt mer än laglig hastighet. | |
| Vilket varvtal har dina föräldrars 523i resp din egen 118d vid 90 km/h resp 110 km/h (på högsta växeln (6:an))? | |
|
118d kräver att du har > 1500 rpm innan något händer över huvud taget - jag har upplevt samma irriterande (och farliga!) beteende med min etta. Detta gäller i och för sig många andra små dieslar också. |
|
|
Du slösar ingen bensin alls, du kör ju diesel! ;) Ut och gasa nu! :) Mvh/ Niclas |
|
|
I 90 km/h så ligger 118d på 1500 varv 523i kommer jag inte ihåg nu.I 110 så ligger 523i på 2500 varv och 118d på cirka 1800 varv. |
|
|
Jo har också märkt att det börja brumma ganska duktigt under 1500 varv. Dock har jag märkt att bilen faktiskt går att köra på tomgångsvarvet, vilket är omöjligt med 523i. När jag gick i körskolan så fick jag lära mig att krypköra enbart med kopplingen utan gas. Detta går faktiskt utmärkt i 118d. Det går dock inte alls i 523i som har väldigt låg tomgång (strax över 500 varv). Alla försök till krypkörning utan gas belönas med motorstopp. |
|
|
Tack för din rapport. Det var en intressant läsning! |
|
|
Newbie vad har du för inkörning på 118d? Vet bara att när jag köpte min 130i att min återförsäljare inte hade koll på detta. Letade själv upp det i instuktionsboken. Min fick inte varva över 4000 r/pm dom första 200 milen,om jag nu kommer ihåg rätt. |
|
| Jag frågade specifikt om detta när jag hämtade ut bilen. Återförsäljaren sade dock att det är mest M3or och liknande bilar där man bör vara försiktig, enligt honom så var det bara att gasa på. I instruktionsboken står det dock att man ska hålla sig under 3500 rpm och undvika fullgas i 2000 mil. Hålla sig under 3500 rpm ska väl inte vara något problem, men undvika fullgas kan bli svårare..... :-). | |
| Det står 2000 km, inte 2000 mil. | |
| Aha, det låter lite rimligare. Tycker dock att 118d är en bil som inbjuder till fullgas, så det är svårt ändå. | |
|
Har en ny 118d sedan någon månad och kan bekräfta vad du säger om bristande segdragning. Så det blir ett växlande, skulle vara intressant att prova automaten. Annars är det är toppenbil, vridmomentet känns på 4-5-an när man kör om. En lustighet är att vissa inställningar på datorn kan bara göras när motorn är igång. Att motorn stannar vid rödljus är rätt coolt. En sak som förvånar lite är att bilen niger rätt rejält i kurvorna, samtidigt som fjädringen gör att varje liten ojämnhet känns. Min 320 T var mer förlåtande och hade överlägsen komfort på långresor, men man kan ju inte få allt. This is not the end |
|
|
Har nu kört lite mer och jag har märkt en ganska tydlig effektkick från strax under 1500 varv. Ligger man på 1000 varv så får man trampa som sjutton på gasen för att varvräknaren ska röra på sig överhuvudtaget. Så fort man närmar sig 1500 varv börjar det hända saker och över 1500 varv så blir det plötsligt en himla fart och man får ta det försiktigt med gasen. I 523i som jag kört mest så är det mer en jämn (och ganska långsam) dragning från 1500 varv upp till strax under 3000. Då först börjar det känna att bilen börjar dra på allvar. En sak jag har lite svårt med är vilken växel jag ska ha på parkeringsplatser. Har fått lära mig att man ska köra så mycket på 2:an som möjligt och i stort sett bara använda 1:an vid riktigt långsam krypkörning. Dock har jag svårt för detta i 118d. Det känns som den går för fort på 2:an! Även på tomgångsvarv känns det som om det går lite snabbare än den "parkeringsletarfart" jag gillar. Något som jag verkligen gillar är dock styrningen och bilens storlek. Jämfört med 118d känns 523i enormt tungstyrd och svårparkerad. I 118d har jag inga problem att få in bilen i rutan medan i 523i vet jag aldrig riktigt var jag har bilen. Tycker att E60 5-serien är ganska svårmanövrerad på trånga utrymmen. Bakåtsikten är inte speciellt bra, och man har väldigt svårt att bedöma var bilen börjar och slutar. I körskolan körde jag Volvo S60 (okej bil) och Saab 9-3 (usch!) och båda dessa var lättare att parkera. Därför känns 1-serien verkligen som ett lyft! Den är enormt lättmanövrerad i jämfört med 5-serien |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.