AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.312

Hur får jag ut luften ur ABS enheten?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vete f-n ,men jag får inte mina bromsar att kännas normala efter ett bromsledningsbyte nu i veckan....Svampig pedal och lite halvtaskig bromsverkan också...Inte bra alls..

Vet inte,men har nu huvudbromscylindern "sagt upp sig" efter all "luftning" man gjort,eller är det luft i ABS enheten nu...Isf hur får man ur luften ur abs enheten?
Finns absolut ingen luft vid oken iaf...

Någon med erfarenhet?

Eller någon som tror något i alla fall..

Gäller min 735:a..

Mvh Janne.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Om du trampat pedalen i botten någon gång kan du ju ha trampat förbi kolven det normala arbetsområdet och då är ju risken stor att packningen i cylindern gått. Har du trycksatt bromsvätskebehållaren så du pressat ur luften den vägen? Hade du tändningen på när du luftade?

MVH Robban B
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hade svampig pedal innan jag började med luftningen via pedalen,trycksatte bromsvätskebehålleren före detta,sedan så använde jag pedalens "hela väg" s.a.s ty det hjälpte inte att lufta via trycksatt behållare...Kan tänkas att packningarna var dåliga innan s.a.s.,men det TROR jag inte..

Kanske något kärvande ok,för jag hade lite vibrationer(i ratt) vid häftig inbromsning tidigare...hmmm..
Nya skivor fram.

Tändningen hade jag på...systemtryckslampan tändes vid något tillfälle..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Märkligt fenomen...
Får inte ut luften ur systemet,kört nu ett tag,men pedalens "svampighet" försvinner inte...
Tror inte på huvudbromscylinders packningar ty detta är "ganska så nybytt"...

Konstigt....kanske hjälper att köra och låta ABS:en jobba lite på grusväg eller nå´t :/

Återkommer när(OM?) jag får till detta...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...pyser det i pedalen när ni bromsar,just vid snabb nedtryckning av pedalen?

Jag har det lilla missljudet/pysandet vid bromsning nu(kommer inte ihåg om jag hade det förut tyvärr..),man letar ju överallt efter misstänkta missljud och defekter :/

Misstänker ev att bromsservon inte riktigt är med i matchen ty luft finns banne mig inte i systemet...
Killen med "lite svampkänsla" och "pysljud" i pedalen fortfarande..

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har för mig att jag läste i TIS, att man måste koppla upp bilen mod DIS och via den öppna alla ventiler i ABS-enheten när man skall lufta ur den...

Jag skulle nog svänga förbi en BMW verkstad och be dem lufta systemet ordentligt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Oj...det var ett lika oväntat tips som välkommet...

Låter som att det är mitt nästa steg..Tack för den!

Mvh Janne.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Skulle prova få ABS:en att arbeta och sedan prova lufta igen, det kan ju bli luftfickor och sånt,
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Visserligen...snackade med min svåger och han hade det problemet(eller liknande) med sin Volvo och han lät då bromsarna jobba ett tag för att sedan lufta och då blev det bra..
Kanske ska köra en stund till och sedan göra om detta luftande..

Men "pysande pedal" har du något tips på varför det blir så?

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.