|
|
|
|---|---|
|
Har en tid haft det liite trögt att öppna passagerarsidan på bilen. Nu helt plötsligt så går det inte att öppna bilen utifrån. Fjärren fungerar klockrent likaså öppna innifrån. Men utifrån så händer det inget. Dock samma känsla i handtaget som innan, inget glapp eller annat fladder. Bara ett besök till BMW och några lusentappar som löser problemet eller kan man fixa själv? Har iofs Haynes och har kikat bakom dörrsidan och så men glaset sitter ju i vägen. Vill helst inte stå med ett par skruvar över sen.... Tips mottages tacksamt. Niklas Fransosen | |
|
Vanligt fel på E46 ci ... Försökte fixa mitt själv, men det var ett jäkla pill så Wölkes GBG fixade det för 1100:- . Kan tydligen bli dyrare ibland om låsmekanismen pajat. Vanligast verkar dock vara att vajern mellan handtaget och låset hoppat ur läge som på min bil. /Janne Surf Or Die!!! |
|
|
Ja, det är inte lätt att se hur det ser ut där bakom inte. Då den funkar som sig bör inifrån hoppas jag på den däringa vajern :-) Har dessutom nyligen bytt låskistan på förardörren. Hopas bara dom har en tid snart på en BMW verkstad nära mig... Niklas Fransosen |
|
|
Felet kan ha lite olika orsaker. Det vanligaste felet fixas på några sekunder genom en justering av låsmekanismens justerskruv på dörrens bakre kortsida. Är denna skruv feljusterad, går det trögt att öppna eller inte alls att öppna dörren med yttre dörrhandtaget. Testa detta först. Hjälper inte justeringen har något allvarligare hänt på insidan. Justeringen är beskriven under moment 5 i mitt inlägg Länk molle |
|
|
moment 4 och 5 var det visst. molle |
|
|
Tack för det molle. Ska genast ut och kika om det går att lösa så som du bekriver det. Det har varit trögt att få upp dörren tidigare... Niklas Fransosen |
|
|
molle, har nu gjort som du beskriver i din andra tråd. men det fungerar inte likafullt... Jag skruvade lite och fick loss handtaget. Sen lossade jag på skruven 5 cm längre ner. Och skruvade åt den igen. Så som jag uppfattade det på exakt samma position som innan. Jag skruvade tillbaka handtaget och låste bilen och lossade skruven där nere igen och lossade skruven och for med handtaget med skruven i alla möjliga olika lägen i förhoppningen att låset skulle gå upp... Men icke, den går bara att öppna innifrån. Jag skruvade ihop möget igen och utgår från att det blir en dyr resa till BMW i veckan. Eller har jag missat nåt väsentligt i din instruktion? Vad ska ske när jag lossar den nedre skruven? Ska jag in och pilla i dörrsidan på nåt vis, genom hålet där handtaget satt? Finns inte så mycket att pilla på när man skruvat bort handtaget menar jag och in i dörren kommer jag ju inte. Annars var din beskrivning bra iom att jag hittade alla skruvar och annat. Behövde iofs inte lyfta handtaget för att komma åt torx-skruven som håller fast det... tack ändå Niklas Fransosen |
|
|
Du behövde inte lossa handtaget för det gör ingen skillnad som kan jag se, utan man bara lossar skruven (medurs på pass dörren) och då känner man att skruven släpper redan efter bara något varv sedan skruvar man åt (medurs) ca 5 Nm igen. Du ska inte göra något med handtaget medan skruven är lossad. Bara lossa skruven och dra åt den igen så den greppar på nytt ställe. Om jag lossar och drar åt min skruv för hårt går det inte att öppna med yttre dörrhandtaget. Upprepar jag med att släppa och dra åt skruven lagom hårt funkar det igen. Men funkar det inte för dig vet du att det är något annat än justeringen. Om ditt handtag varit trögt länge pga feljustering kanske något hänt med vajern? molle |
|
|
man skruvar åt (moturs) ca 5 Nm på passagerardörren menade jag såklart molle |
|
|
OK, då förstår jag. Min skruv satt stenhårt sen lossnade den men det fanns inget annat läge den fastnade i när jag skruvade tillbaka förutom ursprungsläget. Skruvade även ut den till max och tillbaka. Hela vägen tillbaka försökte jag med att öppna med handtaget men inget grepp. Sen var skruven helt tillbaka till början. Ja ja, det var ju värt ett försök i alla fall, men det blir nog verkstaden ändå... :-/ Niklas Fransosen |
|
|
Hmm... jag vet inte vad som händer om man rör handtaget när skruven är lossad. I TIS står det som sagt bara att skruven ska lossas och sedan direkt dras åt igen utan att röra handtaget och det funkade för mig. Men min vajer är väl också uppenbarligen ok... än så länge. molle |
|
|
Ja det verkar ju vara vajern som är paj/lossnat.... Hoppas att det går att fixa lite snabbt (och inte hutlöst dyrt) Tack för all input. Återkommer med lösningen. Niklas Fransosen |
|
|
Ringde till Borgs i morse och förväntade mig inte att få en tid på denna sida midsommar så döm om min förvåning då dom frågade om jag kunde komma direkt på morgonen... Sagt och gjort, lämnade in bilen vid halv tio och vid kvart över ett ringde dom och sa att den var klar. Det var vajern som hoppat loss/ur och dom hade modifierat nåt så att det inte skulle kunna hända igen. Glad i hågen betalade jag 750 spänn :-) Bara det faktum att jag fick komma redan idag var värt många spänn, tycker jag. Undrar bara vad det är för märklig konstruktion, men just nu kan det kvitta. Känns alltid trist när bilen inte är 100%-ig. Tack till alla som kommit med input och glada tillrop :-D Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.