|
|
|
|---|---|
|
För snart 2 månader sedan beslutade jag mig för att sälja min 2002 E65 med endast 8600 mil till ett pris som väl understiger det mesta i den klassen. Men har jag fått något svar? Icke sa Nicke. Annonsen har funnits ute på Blocket, BytBil, Eniro och här men det verkar som om vi svenskar inte kan uppskatta det "lilla extra" utan lever ett "lagomt" liv. Utan att tveka kan man köpa tråkiga bilar som Volvo och Saab för samma pris men när det gäller en av de bästa bilar som någonsin tillverkats....då är det stopp! Är BMW för lyxigt så det sticker i grannens ögon? Är det miljödebatten som spökar och i så fall, vad är utsläppsskillnaden mellan en Volvo V70 2,5T och en E65? Ingen! Att bensinpriserna skjuter i höjden för åttonde gången på drygt en månad? E65 drar mindre än de flesta Saab 9-5 och Volvo V70! Vad ska man göra???? Hjälp!!!! MrBw | |
|
Har du länk till annonsen? 7-serien har väl aldrig varit särskilt lättsåld och många förknippar bilen med höga driftskostnader. Och E65 har ju också en omdebbaterad design där vissa tycker den är den snyggaste bil som finns medan andra tycker precis tvärtom. Jag har svårt att tro att det finns så många presumtiva köpare till 745iA och V70 2.5t. 7-serien tillhör samma segment som S-klass, stora Lexus, A8 dessa bilar blir ju iskalla på marknaden efter några år, och så har det varit sedan privatimporten kom igång rejält under 90-talet. |
|
|
Ja en 745'a är väl inte direkt den första bilen som kommer upp i skallen när familjen ska skaffa en ny bil tyvärr. Folk är väldigt svensson rent generellt och kommer aldrig ens komma på tanken att titta på en 745'a trots att den säkert i alla avseenden är en mycket bättre bil. Du kan ju försöka med sök-fiske typ: "Billigare, finare, roligare etc än Volvo/Saab/Volkswagen/Audi/S80/V70/9-5/" und zu weiter... Ser ganska illa ut men det kanske funkar. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Visserligen är Volvo V70 och Saab 9-5 inga spargrisar. Men en 7-serie blir inte billigare i drift. Skatt, bensin, försäkring, däck o.s.v. är dyrare. Visst är det en fin bil, men någon spargris är det inte. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Skulle tippa(lågoddsare) på att en E65 idag inte är så "hyperattraktiv" just pga miljöbilshysterin i Sverige+naturligtvis att stora begagnade BMW's överlag inte är så "frestande" för "svenssons" generellt.. Vad göra då? Tja...sänka priset rejält brukar hjälpa..brukar finnas åtminstone någon som då anser att det är "köpläge". Byta in vagnen kanske?...men då finns ju risken att du inte får många spänn för den...tyvärr. Sedan så anser många att just E65 före faceliften inte är någon skönhet heller vilket naturligtvis spelar in.. Men får väl säga "lycka till" ändå.. Mvh Janne. |
|
|
Skulle nog vilja lugna dig lite endå... Jag har 2 bilar ute till försäljning: En Opel Tigra -05 plåtcab soppa snål, billig i försäkring 2800 mil, inte en repa, svensksåld mm mm Om NÅGON bil borde säljas LÄTT nu i sommar tider så är det den, dessutom för 99,000, prutbart och redan billigast mil/skick på Blocket.se Och min BMW 320 E91 i toppskick svensksåld med en massa utrustning. Även den billig i drift, försäkring skatt etc, ligger riktigt bra i pris, som dessutom är förhandlingsbart. MEN, ingen av dem är sålda. Och det är stark torka på intressenter. Min gissning är följande: -I går var räntan på 6%(Det börjar smärta för husägarna=minskad konsumtion) - Sommar= andra tankar, som semester -Recenssion i ekonomin= Orolig svensk "avvaktar" med i princip alla investeringar -Bensin är dyyyyrt nu. Det är nog ett par bidragande faktorer till att det är generellt dött på bilmarknaden idag, nytt som begagnat! Snackade dessutom med en kompis som kränger skitbilar, jag menar Volvobilar. Det regnar ju inte direkt kunder hos dem heller... Nya V70 samlas på hög i Torslanda för ÅF säljer inget alls. Så en stilla bön till väg-gudarna att det släpper frammåt veckorna är vad som behövs tror jag. //Dorfmeister |
|
|
En orsak till är ju att marknaden är mättad idag mot för något/några år sedan... Folk har ganska så nyligen införskaffat vagn och det finns helt enkelt inte plats eller behov för mer bilar i hushållen.. Mvh Janne. |
|
|
Kontakta thomas sund bil ab 086670055. Bilar över 100kkr vill folk helst köpa hos bilhandlare, "bilköparpsykologi". Sen det du får för bilen får du nog vara glad för, den som får köpa din bil får nog däremot en bra E65a. Mvh asken |
|
|
Jag tror exakt som Dorfmeister, höjda räntor/konjunkturnedgång/drivmedelpriser har gjort marknaden fullständigt död för tillfället. Jag hoppas det kan släppa frammåt slutet av sommaren, när folk har kommit tillbaka från semestrar och lite skatteåterbäring kommer in på kontot. Den senaste tidens extremt fina sommarväder gör inte saken bättre heller, de få som ändå har bilbytartankar ligger hellre på stranden än tittar på bilar. Jag var tex. inne på Bilia Sisjön-Gbg i helgen och vi var endast 3 kunder i hallen och kundparkeringen utanför var nästan helt tom... Jag får iaf glädja mig åt att min 750i-97 var lättsåld.... BMW CS #5139 |
|
|
Dorfmeister är inne på helt rätt linje. Tror dessutom att många kommer att vänta med bilköp tills nya typer av "miljöbilar" börjar säljas på marknaden. Vem köper disel/bensinbil som man inte har råd att använda? En av orsakerna till att det sålts många nya bilar de senaste åren är de skenande bostadspriserna. Folk har kännt sig rika när huset de köpt för 700 tkr helt plötsligt går att sälja för 2200 tkr. Räntekostnaderna halverades på deras lån så varför inte låna på sig 250 tkr och köp en nya bil? När räntan nu stiger och bostadspriserna inte ökar med 10% per år så kommer kön av bilköpare av naturliga skäl minska. E |
|
|
Själv är jag riktigt sugen på att köpa bil nu när marknaden är så trög = fyndläge. Problemet är bara att bli av med sin egen bil först... //Lövet |
|
| Haha, jobbigt problematik, Lövet... Dessvärre går det nog jämnt ut då försäljningen kvarstår... =) Men man vet aldrig! =) | |
|
Sen skall vi inte heller glömma att säljare faktiskt i många fall har en tendens att övervärdera sina bilar. En bil är ju faktiskt aldrig värd mer än vad någon är beredd att betala för den. Frågan är också hur mycket räntan spelar roll på en bil för t ex 100kkr där t ex 75% av värdet är belånat. Sticker räntan iväg någon procent innebär det ju inga direkt drastiska förändringar för ekonomin. Och i de fall det verkligen gör det är det knappast troligt att banken beviljar något lån. |
|
|
Mycket bra poäng men samtidigt är räntan något som spelar in i huvudet på folk. Sedan ska man inte glömma att om räntorna går upp så svider det rejält för folk med huslån och i många fall är de ju de som står för bilaffärerna. //Lövet |
|
|
Ju mer miljömedvetna folk blir dess då mer kommer bilar som 7-serien att sticka i ögonen. Troligen kommer miljömaffian att inte bara attackera SUVar utan även stora lyxbilar! Sälj skeppet så snart du kan, priset kommer inte att stiga! Det går utmärkt att gå ner en eller två storlekar utan problem, det gjorde jag och jag har inte ångrat mig. För drygt ett år sedan åkte vi i en LR Discovery V8 och en 745 ia! |
|
|
Håller med Kristoffer, jag letar bil med måttlig entusiasm efter kontakt med väldigt många lustiga och otrevliga personer på min köpesannons på blocket. De flesta verkar tro att jag är en slags bank som man sätter in sin bil på och får ut precis så mycket man vill. En del är bara rent otrevliga/korkade. Det som jag förundras över är att priset på många bilar jag följer inte sänks så att en försäljning blir av utan att man kan hålla på halvår och tom år och envisas. Hursomhelst är det spännande att följa utvecklingen och sitta med resurser att slå till på det man vill, men även ha möjligheten att avstå (har en bil i familjen samt att det funkar hyggligt att åka pendeltåg till jobbet). Att 745 är svårsåld är inte så konstigt, en sex år gammal bil som kostar betydligt över en standardbil att driva (försäkring/service/reparationer/förbrukning/däck/vägskatt), men som man ändå förväntas betala som en ny mellanklassbil för. Själv skulle jag kunna tänka mig en e65, men A8 03- och phaeton är mångdubbel snyggare och begärs ungefär samma pengar för. Hursomhelst, lycka till med din försäljning!! |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag ser det tvärt om mot många andra, nu är det verkligen fyndläge! Jag håller koll på priser både i Europa, Sverige och USA, och så mycket som priserna har fallit de sista 3-4 månaderna har jag aldrig varit med om på så kort tid. För oss som har möjlighet att köpa bil nu så är det jättekul, utbudet är enormt och de säljare som måste sälja bilen drar ner priserna till fantasisummor. Jag menar, det går att hitta 530 iT -01:or för nedåt 70 lappar nu, ett pris som för 6 månader sedan endast gav en 523 iT -99. Många bilfirmor har också inbytesstopp, vilket spär på problemen ytterligare. Mest för dem, enligt min mening. Min enkla analys är att det inte enbart är bränsletörstiga bilar som drabbats, utan det är enligt min uppfattning så att det generellt sett saknas köpare! Dvs köparna är av olika anledningar inte intresserade av att köpa bil just nu. Sedan har bränsletörstiga bilar drabbats hårdare, beroende på förväntingarna på bränslepriset framöver. Min personliga åsikt är att förväntningarna är larviga, någon pratade om 27 kr/litern men det är orealistiskt. För ingen kan väl tycka att 13,50 kr/litern är så himla mycket så att man måste köpa koreansk skrammelburk? Sedan finns de miljömässiga skälen också, men jag undrar om köparna verkligen bryr sig? Kvällstidningarna säger att vi gör det, men är det verkligen av hänsyn till miljön eller till vår egen plånbok? Personligen så tycker jag att bränsleprishysterin har nått helt vrickade proportioner. Vanliga svenssons byter gladeligen in sin vanliga kombibil (till ett sanslöst lågt inbytespris) mot en skramlig japansk plåtburk bara för att spara 3-400 kr i månaden på bensinräkningen. För att inte spåra ur helt så måste jag kommentera anledningen till tråden, dvs E65. Jag har sett dem falla i Tyskland de senaste månaderna, vilket inte är en bra indikation. Även 6-serien faller just nu, liksom alla större lyxbilar i slutet av sin modell-livscykel. Det kommer en ny 7-serie inom ett år, allmän bränslehysterí och höga räntor, och allt detta sammantaget gör att köparna inte flockas. I vanliga fall brukar jag säga att sälj nu till det priset marknaden vill betala, för bilen går aldrig upp i pris! Men just nu så vetejutton, det kan mycket väl vara så att andrahandsvärdet stabiliseras om ett halvår, om räntorna viker nedåt liksom oljepriset. Men måste du sälja NU så är det bara prisdumpning som gäller. Jag står själv med en MB E 500 T-05 som inte är lättsåld i dagens läge, och jag har valt att ta bort annonsen och rulla vidare med bilen. Mvh Johan |
|
Det är inte bara bränsletörstiga bilar som står still, hela marknaden gör det. Jag var på Volvo i Upplands Väsby igår och köpte en Z4 med en kollega (till honom alltså). Säljaren berättade att de knappt sålt en bil på tre veckor! Detta är alltså aukt Volvo vi pratar om, som normalt sett säljer ett flertal bilar om dagen på rutin liksom. Vi hade tre säljare som hjälpte oss igår, för det fanns bara en kund i övrigt i hallen. //Lövet |
|
|
Miljönojan har väl slagit hårdast i Sthlm där också merparten av "klimattalibanerna" verkar ha sitt fäste. Se på tex. steaman som i snart sagt varenda inlägg nämner dryftar sitt miljösamvete I tidningar så är just nu alla SUV/lyxbilar/törstiga bilar osäljbara pga miljönojan och bränslepriset, men jag är mer inne på Johans linje och tror att höjda räntorna som har dödat marknaden. Dvs de som ökar på sina bolån för att köpa bilar (vilket verkar vanligt) inte är lika sugna på de längre med en ränta på 6% Som sagt, måste man inte sälja nu, så avvakta BMW CS #5139 |
|
|
Höjda räntor, avstannande prisutveckling på bostäder, en börs som inte är någon höjdare just nu (om man inte köpt säljoptioner förståss..:)) påverkar mycket. Många svenskar har helt enkelt svårt att spara av olika anledningar, låneräntor är därför viktiga även om värdeminskningskostnaden i regel är betydligt större än räntekostnaden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.