AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.787

E38 - Fjärrlåset har slutat fungera och omkodning går ej

Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Mitt fjärrlås har slutat fungera på min 740 -95, och på båda nycklarna samtidigt men centrallåset fungerar bra när man låser manuellt. Batteriet i båda nycklar var okej men jag bytte dem ändå. Efter att ha sökt på forumet så verkar det bara finnas råd om att initiera om nycklarna så det har jag också gjort utan resultat. Där visar nycklarna att omkodningen gått bra men bilen svarar inte med samma mynt.

Problemet uppstod efter att bilen vägrade starta, typ immobilizer-fel, där startmotorn inte slår till. Efter att rört på alla säkringar så gick den igång men varnade för ”EEPROM-IKE”, men jag tordes inte starta om den där jag stod utan valde att köra hem bilen först ifall den skulle vägra starta igen. Jag provade omstart hemma och då gick den igång utan varning men efter det så funkade inte fjärrlåset. Kan även tillägga att jag inte hittar något matnyttigt på forumet om EEPROM-IKE heller.

Börjar bli riktigt less på bilen! Har lagt ner så mycket pengar på bilen men det kommer bara nya fel. TV-monitorn är glapp och blir svart när man startar bilen, värmen/kylan i kupén är ojämn plus mycket mer. Om någon kan hjälpa mig lite med fjärrlåset så kanske jag blir på bättre humör!
Al
1
Alllan
518i -95
Ett par år gammalt inlägg somjag kopierat:
För att initiera den typen av nyckel som jag har (inte fällkniv) så ska man göra följande.

1. Hoppa in i bilen, och stäng dörren.
2. Vrid tändningen till läge 1, och sen tillbaka till noll inom 5 sek.
3. Ta ur nyckeln, och tryck ner den rektangulära knappen, och håll den intryckt medans du trycker tre gånger på den runda knappen.
4. Nu börjar lysdioden på nyckeln att blinka långsamt (i ca. 10 sek)
5. Rikta nyckeln mot undersidan av backspegeln, ca 10-15 cm ifrån, och tryck till valfri knapp på nyckeln, medans lysdioden blinkar.
6. Nu kommer dörrarna att låsas, och sedan låsas upp.
7. Klart :) IP: ...[

Mitt tillägg: Håll nyckeln ca 10cm under backspegeln, pekande uppåt. Detta löste mitt problem, gick klockrent att initiera nycklarna.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns även en säkring till sändare/mottagare som kan vara trasig eventuellt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Hej nu är jag lite gladare!

Först kollade jag säkringarna men jag hittade ingen som var trasig eller som jag med bestämdhet visste att den hörde ihop med just fjärrlåset. Jag rörde på alla där bak i skuffen i alla fall om det skulle vara något glapp. Sedan gjorde jag om proceduren med omkodningen enligt Alllans förslag och vips, bilen svarade med att låsa dörrarna!

De riktiga vännerna hittar man här! Tack för hjälpen!

/T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.