AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.065

Bmw E30 körde ihjäl polis i Finland!

Visa användare
51
Nixxxxer
325 CSR coupé -94
Här är videoupptagningen från polisbilen som jagade den gula E30:n som slutade med att en polis dog. Nu är det uppe i rättegång som bäst.

Länk

Denhär E30:n var påväg från Bmw-träffen i Kalajoki... Här är en artikel från HBL

Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Shit...vilka dårar!!
Det är ju såklart helt oförlåtligt att köra så och dessutom ha så pass mycket alkohol i blodet...
Men undrar hur polisen tänkte där,att lägga ut en spikmatta när bilen körde så fort,är ju uppenbart att det blev stora skador..
Han kunde ju lika bra tappat kontrollen åt andra hållet och kört in i en mötande bil!
Försvarar inte bmw-föraren på något sätt,utan undrar bara om polisen handlade rätt!?
Sen måste jag väl nämna att det är oerhört att tragiskt med polisen som omkom.

Sen funderar jag lite över kommentaren "verkar vara en trend att köra rattfull just nu"
Förhoppningsvis spärrade väl polisen av vägen innan de lade ut spikmattan. Det är väl det enklaste sättet att hindra bilens livsfarliga framfart. Att jaga den ytterligare äventyrar ju fler trafikanters liv.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Detta är orsaken till att polisen INTE ska fortskrida sina idotiska jakter på simpla fortkörare eller liknande små förselser.
Och med handen på hjärtat hur många gånger har polisen kört i fatt bankrånare?

Som tur är så har vi ett myndighets beslut som i princip förbjuder polisen att fortskrida jakter här i sverige.

Som i detta fallet så hade man reg nr dvs identitet på bilen...och fortsatt jakt var meningslös.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ska man tillåta buset att ta över helt idagens samhälle? Nope, mera bating i botongen:)
Mvh
Asken
Pelle Persson

"Som tur är så har vi ett myndighets beslut som i princip förbjuder polisen att fortskrida jakter här i sverige."

Vilken myndighet menar du och vad är det för beslut?

Om polisen jagar en bil är rapporterar de detta till sin chef (länsvakthavande befäl) som gör en bedömning av trafiksituation, vilket brott personen i bilen är misstänkt för, tid och plats osv. Befälet avgör hela tiden om man skall fortsätta jaga eller inte. Något generellt beslut om att polisen inte får jaga fordon finns inte.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
ANONYM P225, jag blandade ihop biljakt med mc jakt. Men å andra sidan nämnde jag inte biljakt specifikt i mitt inlägg heller Länk

Asken, lika rätt som vanligt?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Pelle Persson: En subjektiv åsikt där stressen rent allmänt gör att lagar och förordningar följs allt sämre, bara se omkring dig?
Mvh
Asken
Finns redan en tråd om den här olyckan som hände förra sommaren Länk
ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
Jobbigt med poliser som springer ut i gatan med spikmattor och annat otyg - speciellt om man är dretfull. :-)

Nä en sån jävel vill man inte ha i trafiken - hoppas han slipper köra mer bil..

Länk
Vad mig anbelangar så får polisen jaga mc och bilar, visar det sig senare att dom är apraka kan man med fördela avrätta dom i diket.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Asken, det är biverkningar efter vår förra lågkonjunktur.
Hårdare lagar och förordningar hjälper inte mot det klimatet som följde efter det raset.

Obs jag kommenterade inte ang förarens promillehalt.
Men den dagen vi ska annvänder oss av judges som i fiction staden Megacity vill inte jag uppleva.
Pelle Persson

Sorry om jag framstod som en besserwisser, men ville bara få fram räta ut frågetecken kring polisens jakter. När det gäller artikeln som du länkar till måste man komma ihåg att det gäller när brottsmisstanken är endast hastighetsöverträdelse. Polisen jagar fortfarande efter om mc:n tex är stulen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.