|
|
|
|---|---|
|
Var och köpte en hund idag till en bekant. När affären var avklarad så frågade jag om bilen som stod och skräpade i utkanten av infarten. Visade sig att det var en Brabus MB 190, bilen är i bedrövligt skick men i gengäld så handlar det inte om mkt pengar. Skall visst vara 260whp. Någon som vet lite om modellen, matnyttig länk? Kollat runt lite på autoscout och blocket, googlade lite utan större lycka. Så otroligt synd att det inte var någon rolig alpina eller Hartge. Tittade på en 540 e34 i samma by precis efteråt, den hade Hartge fälgar och en alpina B10 3,5 plakett på mittkonsollen.... fynd?!? Tankar tips ideer info mottages tacksamt. -Phil | |
| vad ville han ha för brabusen? | |
|
Äldre Mercedes ska ju vara ordentligt rostskyddade så det är nog mest polering och uppfräschning av interiören som behövs göras... Eller är den tokrostig? Mvh |
|
|
är det v8 eller 3,6-24? Om inte brabusen är ett renoveringsobjekt utan dess like...köp hellre den är en "sketen" 540 |
|
|
Inga pengar bestämt ännu, inte mkt känns det som. Tror inte den var helt rutten faktiskt men misskött och lämnad för att dö ute på uppfarten i några år. Det var högst troligt en 3,6 12v 272hk? el 245? Brabus egen hemsida är informativ som få... int Letat lite mer idag, hittar inga till salu ingen direkt bra info. Vad kan en 190 3,6 brabus kosta i bra skick? -Phil |
|
|
Det närmaste jag kom är en 300E -86 på mobile.de för 6.900€: Länk Helt ok skick, men i Tyskland är det straffskatt på äldre bilar utan eftermonterad katalysator - så den är det kraftig prutläge på. |
|
| På Brabus-språk så blir det en Brabus E 36! ;) | |
|
Såg den på mobile också. Hittade inte mkt mer, några bilar på ebay sen vart det inte mer än så. Tyvärr så verkar denna bilen vara ett ihopaplock kanske... Var och tog en titt till på bilen igår kväll. I motorrumet så står det MB på plaketterna och att det skall vara en 2,6L inget om brabus på de grejerna. Skall kolla vad den är reggad som i sverige. På motorn står det AB3 vilket jag har sökt på och finner att det skall vara en 2,6L med 190hk men den motorn jag ser på de bilderna ser inte riktigt likadan ut. Ägaren pratar om 260-270hk vilket stämmer med 3,6L Spoilerpaket Carlsson fälgar och inredning tycks stämma med Brabus.... men jag är inte 100% Bromsar diff och låda vet jag inte om det också är "rätt" Såg igår att bakskärmkanterna är .... kex men resten av bilen hade klarat sig förvånandsvärt bra från just rost. Men tyvärr så är det inte mycket på den som inte behöver fixas på ett eller annat sätt. Diverse plåt behöver bytas, dörrsidor, inredningsdetaljer, inslagen ruta, Lås (samtliga) huv, grill, frontspoiler, avgas, rejäl inredningsrekond, hellack... Ja det var det enda såhär efter en okulär bes. Ett riktigt objekt med andra ord. Skall försöka få tag på "sonen" till han som visade bilen för mig för lite mer detaljerad info om vad det faktiskt är för ngt. Pga att bilen troligtvis inte är en orginal Brabus så sjönk ju värdet på den avsevärt i mina ögon, tänker jag rätt? Men är det rätt grejer på bilen så har man ju en riktigt rolig busbil (men ingen samlarbil :-( -Phil |
|
|
Hur funkar det med Brabus är det som Alpina ett "bilmärke" som får importeras som vilken annan bil som helst, eller är det en trimfirma som ACS och därmed oreggbar som ACS i Sverige (undantag flyttgods). Det skulle i så fall förklara en del. -Phil |
|
|
Tyvärr inget bilmärke utan trimfirma, är bilen inte reggad? Om motorn inte verkar vara 100% Brabus så skulle jag dra mig ur... Mvh |
|
|
Bra-bus bil och en säljare som driver en kennel. Då Herr Ask ska skaffa sig en hund å det snaraste så är väl det ett bra tecken? Prutta rejält i o m ful servicebok och tacklucka(är bra att öppna och tacka för pruthjälpen). Ovan för himlen som är blå och vit(BMW-fronten) finns stjärnorna(MB) och vad finns där? Dont Ask me:) Jag skulle köpt för 7kkr och sedan njuta av faktumet att du har en ny hobby i 3 år men också en blivande klassiker som behöver mycket kärlek. Har du nr till Kenneln förresten, nog hundköpardags för Asken men inte MB detta år:) Mvh Asken |
|
|
Jo bilen är reggad i Sverige men det skulle i så fall förklara 190 2,6 identiteten. Har reggen nerskriven någonstans skulle inte tro ngt annat än att den är reggad som en vanlig 2,6 om den inte är flyttgodsad. Att det sitter Brabusbitar på bilen råder det ingen tvekan om alls. Frågan är om den har precis ALLT en 190 Brabus skall ha eller om just bromsar koppling låda diff hjulupphängningar är samma. >ASKEN Jo känns som att man borde köpa oavsett, men det är ju en MB?!! Känns som ett elakt skämt från de högre makterna. Har blivit erbjuden en gammal maserati också för småpengar. Varför kan ingen trilla in med en e24, e28 m535 eller varför inte någon 02 ? Var intresserad av en e34 540 manuell med mycket MMMM visade sig att den var reggad som IA och hade 5 växlad låda = högre makterna igen. Kanske borde varna lite för den. Ligger ute på blocket, näms inget om det i annonsen + säljaren upplyser inte om läget med att den inte är besiktningsbar i detta utförande. Länk Prutta rejält och tacka genom luckan avsett för ändamålet är en självklarhet (om Tack kloggkan nu går att öppna) Kanske går bra att tacka genom den inslagna rutan. Känns dock som säljaren (fadern) vill ha lite mer kulor än så för skräpet. Hade helt klart varit ett kap för under 10kkr. Som sagt måste ta och prata med sonen och kolla läget, skulle vara tråkigt om den bara hade 190hk. Jobbigt läge. För inte så längesedan köpte en 525 touring för att ha som projektbil +Throwing star NBR + M5 pagkett +mk2 speglar +v8/facelift huv och grill +några liter lack. Måste göra mig av med min 528 så kan jag ju bruksa 525 och snickra lite Brabus på lediga stunder. -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.