AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.039

520 -01 E39 med M54:a kokar!

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tjo.

Nu behöver jag lite expert hjälp här.
I nu läget står bilen ca 3 mil hemifrån vilket gör att jag börja tröttna på att inte hitta felet.

Det började med att jag åkte lung motorvägsfart, tempmätaren far upp och lägger mitt i mellan mitten och det röda fältet.

Jag stannar genast, elfläkten surrar på i lugn fart... stänger av motor och låter den svalna av lite, öppnar sedan locket till expansionskärlet... Stor stråle rätt upp, det kokar rejält...

Jag väntar ca. 30 minuter och fyller sedan på en bit över 3 liter vatten...
Startar motorn och öppnar luftskruven, när motorn varit i gång i ca 30 sekunder så börjar den koka igen... kyl elfläkten går i gång på fullfart i ca 10 sekunder men lugnar snabbt ner sig.

Det konstiga är att tempmätaren ligger precis i mitten... (första tanken var: ingen cirkulation, det varma vattnet kanske inte når givaren. men var sitter den)
allstå lär det vara vattenpumpen, tänkte direkt på de berömda plastskovalarna...

Jagar tag på en vattenpump och verktyg och lossar den gamla pumpen...
Det var plastskovlar. dock var den hel och fin...

Om pumpen då går varför kokar den men inte blir varm på mätaren... termostaten?
Lossar termostathuset med den inbyggda termostaten och tar med den hem och kokar den...

Den öppnar några sekunder precis efter vattnet börja koka, ska ju öppna vid 97 grader... är det fel på den tror ni?

Efter lite efterforskning med sökmotorn här på autopower läste jag mig till att givaren på termostathuset inte alls är en givare... Det är tydligen en värmare som tvingar termostaten att öppna när bilens elektronik vill att den skall öppna...

Jag fattar det som att arbetstempraturen på kylvattnet är lägre än 97 grader och termostaten skall själv öppna vid 97 grader och systemet felar.

Går det att mäta upp denna värmare för att se om den fungerar?
Vad styr denna öppning, det måste ju sitta en tempgivare till denna...

Ska den bara öppna i nödfall eller styr termostatens öppning konstant av denna givare?

Är stort tacksam för all hjälp jag kan få av er.
Tack på förhand

Börjar få slut på ideér nu.

Finns det någon annan anledning till att den kan koka? och varför blir den inte överhettad på mätaren för?

__
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
""Jag fattar det som att arbetstempraturen på kylvattnet ska vara lägre än 97 grader och termostaten skall själv öppna vid 97 grader om termostatvärmare systemet felar.""

__
/Chrille
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
En termostat ska väl inte öppna vid 97 grader? Det är alldeles för sent. Alla andra termostater jag vart med om ska öppna vid 88 grader och det borde denna göra med?

Beemer 4 Life!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
97 grader ska den öppna vid... Men jag tror att värmaren öppnar den tidigare.
Om så är fallet skulle jag vilja veta om det går att mäta upp värmaren för att se om den är hel.

__
/Chrille
Tittade i bentleymanualen och visst är termostaten elektroniskt styrd. Det sitter en värmeslinga i utrymmet med vax, genom att variera spänningen/värmen öppnas termostaten motsvarande.

I manualen ges inga andra felsökningsprocedurer annat än att läsa felkoder.

Men vi har ju värmespiralen i termostaten och den borde ju gå att ohm mäta relativt enkelt med en vanlig multimeter.
Detta var intressant och man tydligen har missat lite utveckling som skett senare år ;)

Som bekant vill man köra motortempen så högt som möjligt inom gränserna vi har för vattenkylda system för att maximera verkningsgraden.

Anledningen till mer "normal" termostat temperatur är ju att ha marginal till kokning under alla förhållanden, högt som lågt effektuttag, olika yttertemp o.s.v. Vi för ju heller inte glömma att det finns lokala "hot spots" i motorn som måste hållas fri från kokning. Resultatet blir beroende på konstruktion runt 80-90 graders termostatöppning.

Snokade runt lite på nätet och kom fram till följande:

BMW har i detta fall utvecklat ett system som kan hålla motorn på en hög temp vid låg belastning, liten skillnad mellan temp och kokpunkt.
DME mäter temperaturen på bla returvattnet från kylaren och i toppen och utifrån dessa värden tillsammans med värden på motorns belastning ges styrning till denna kontrollerade termostat.

Vid låg belastning kan motorn tillåtas ha en hög vatten temperatur och vid högre belastning justerar DME ner tempen för att förhindra kokning.
En fördel är att DME vet i förväg vad som skall komma att hända och kan så att säga vara beredd med kylning när det behövs.

Såg att denna styrda termostat har haft en viss felfrekvens. Bl.a. har värmespiralen kortslutits och det har gett felkoder vilka kan avläsas från felminnet. V8an som var först (?) med denna funktion har tydligen inte haft något kortslutningsskydd (kom senare ?) i utgången till värmespiralen vilket har lett till smälta ledningar.

Jag kan bara gissa att det kanske är något fel på din termostat antingen det klassiska med kärvande termostat eller de "nya" elektriska felen (kanske kortslutet värmeelement i termostaten).

Kanske någon har mer/annan info?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Normal öppingstemp på en sexa M52TU/M54 ligger på ca 105 till 108 C.
V8 M62 TU ligger på 110-115C om man kopplar upp bilen med livedata kan man följa hela processen.
Du ska aldrig öppna kylarlockat med varm avstängd motor !!
Då tömmer du systemet på vatten samt utsätter dig för livsfara.
Desutom få du fullt med luft i systemet vilken förmodligen är grundproblemet från början.
Fläkten ska gå ingång för fullt i 10 sekunder, den har ett minne som kommer ihåg vilken fart den hade när du stängde av bilen.
Köp en ny termostat och lufta systemet ordentligt stillastående tills termostaten öppnat vilket kan ta 30-40 minuter se mektips.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hasso,

Menar du att BMW törs köra med så hög temp och helt fölita sig på att systemet är tillräckligt trycksatt.

Ang 10 sekunder så är det väl självtesten som genomförs. När fläkten slås av men fortfarande snurrar mäts spänningen som den alstrar som generator, ett kvitto på att funktionen är ok (eller ej).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
AKN:Det är värden som jag läst av med diagnosprogram på min 540 och en 528. Det är värden för fullt öppnat termostat !! Den börjar öppna ca 5-8 c tidigare sedan ser man samtidigt de bägge givarna i blocket och utgående från kylaren när det sjunker från Ca 5.0V vid kall ned till ca 0,5 V arbetstemp
Självtesten är inte fullfartsbaserad utan snurrar bara några få varv, orsaken till att fläkten startar på fulla varv beror på ovanstående dvs den gick förfullt innan avstängning och är ett normalt förfarnade enligt systembeskrivning, har själv noterat samma sak vid några tillfällen.
Iofs ger det ju en självtestgenerering samtidigt.
startat motor.
Länk
Efter ca 20 minuter.
Länk
Termostaten börjar öppna temperaturen stiger från utgående givaren från kylaren.
Länk

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Här är hassos 2 sista länkar/bilder ;)

Länk

Länk

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
tack för det :) lite för varmt för att tänka klart idag :).

Länk
Intressant, tack för skärmdumparna.
Måste skaffa mig carsoft eller liknande, verkar riktigt användbart.

Ja kör man kylsystemet över 100 grader är det naturligtvis helt förkastligt att i det läget försöka lufta systemet då ny "luft" bildas i och med att man sänker trycket.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Kolla även kylaren med, den var "banan" på min 01:a, efter 15k mil. Kolla också elvattenpumpen, den ska höras snurra med tändning på. Du kan få en fullt fungerande termostat (inkl.hus) av mig, om du vill bara prova, men den ligger på mitt jobb på Hisingen. Satt på min M54.

Hasso, på din skärmdump, vad är det för luftflöde? Är det från LMM?

Mvh:

Zoltan
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tjo.

Tack för alla svar...
Kylaren är nyligen bytt.. ca 1 år sedan så den misstänkte jag inte.

Jag har i dag monterat det nya huset/termostatenn nu funkar det perfekt.
Monterade även ny vattenpump och rem.

Att det var värmaren i det gamla huset som var kass är det absolut ingen tvekan om... Öppnade upp den och det var rejält ärjat och säkerligen extremt dålig kontakt...

Själva luftningsprocessen gick väldigt enkelt tackvare circulations pumpen.
Fick ut nästan all luft med hjälp av den...

__
/Chrille
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Zoltan: Luftflödet är LMM avläsning.

Länk
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Bilen 523i e39 -97 steg plötsligt i temp efter en tvättbräde-grusväg i långsam framfört förra helgen. Plötsligt började den koka! Stannade omedelbart och fyllde på vatten efter dörrknackning hos främling. Konstaterade efter ett tag att kylaren läckte vid expansionskärlets nederkant. Tog mej hem med täta stopp och vattenpåfyllning. Köpte ny kylare på mekonomen och vill bara tacka för bra instruktioner. Testade först själv men det vart inte riktigt bra. På full värme i bilen så gick det bra men så fort man stängde av värmen så trycktes vatten ut vid kylarlocket - bilen kokade. Fick surfa in på Autopower och efter att ha läst mektips och gjort ordentlig luftningsprocedur så verkar allt ok nu!
Kylaren hade spruckit i den svarta plasten där expansionskärlet är nertryckt.
Tackar!
Funderar på starten på denna tråd. Området mellan mitten och det röda fältet är fullt tillåtet, även om man så klart funderar på varför nålen åker upp en bit osv. Att den kokar och släpper ut kylvätska när man öppnar är redan klarlagt, alla bilar kör sen rätt länge med övertryck för att hålla tempen runt 110° osv under drift.
Troligen kokade inte motorn innan locket öppnades, och även om elvärmaren i trmostaten inte funkade så öppnar termostaten på konventionellt sätt. Elvärmen kan bara göra så att den öppnar lite tidigare än normal temperatur i vissa lägen, inte att den öppnar för sent osv.
Dessutom stiger tempen en bit och förblir hög en rätt bra stund efter att man stannat, och när man sen startar så kan mycket väl upphettad kylvätska nå givare osv och starta fläkten en stund, allt utan att det är nåt fel.
Så frågan är om det var överhettning från början, men bra att det löste sig till slut ändå.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.