|
|
|
|---|---|
|
har haft problem sen igår kväll. Bilen startade inte och fick startas med kablar. laddning på hela natten och bilen startade utan problem imorse. Åkte iväg en halvmil och lät sen bilen stå nån timme och den var DÖD! En verkstad konstaterade att det var batteriet som var slut. Nu har jag beställt ett från mekonomen som ska passa, är det något speciellt jag ska tänka på vid bytet? Har något i bakhuvudet om att det är något minne som återställs vid frånkoppling av batteriet? Alla tips välkomna! 1070:- kostar det nya batteriet. Billigt eller dyrt? fyrhjulsdrift är roligast! | |
|
Det enda jag kan komma på såhär på rak arm är om du har radio med stöldskydd. DVS bryter man strömmen så måste man slå in en säkerhetskod när man ska sätta på den igen. Se alltså till att du har koden tillgänglig när du byter batteri. Spontant tycker jag att det låter DYRT, OK har bra batterier som (har jag för mig iaf) brukar ligga på 5-700:-. Fast min erfarenhet säger mig att mekonomen nästan alltid säljer väldigt bra grejor, så det kanske är värt det. Lycka till ;-)!!! |
|
|
Det skulle väl vara felminnet i elektroniken då. Jag vet inte om det nollställs direkt eller om du har någon/några minuter på dig att göra bytet. Mvh |
|
|
Om batteriet redan har varit "dött" så borde väl det vara samma som att ta bort batteripolerna ! Så du kan byta batteriet utan att bry dig om något då om det var något lagrat i något minne så borde det ha försvunnit ! Funktion före styling! |
|
|
Batteriet var ju aldrig helt dött men jag satsar på ett snabbt byte. Tack för tipsen! fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Förresten kollade jag på andra batterier men de var för höga. För mycket jobb att modifiera helt enkelt. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Du skall tänka på att inte låsa bilen med batteriet urkopplat. Men om du gjort det ändå måste du använda nödöppningen för att få upp dörren och det kan tydligen kärva rejält. (Gjorde det inte för mej.) Service indikatorn har eget backupbatteri, trippmätaren nollställs men mätarställningen. Viss elektronik blir alltså spänningslös. Om felminnena nollställs borde dom aktiveras igen när man kör, för diagnosen är väl kontinuerlig? Batteriet jag köpte var från Statoil och var ett tudor. Det var anpassat till bilen men ändå något högt så bygeln som går över batteriet blev pensionerad, använder bara det nedre fästet. ---------- Historik: 1602 -72 320 -77 520i -83 Mvh LEF |
|
|
Nu är batteriet bytt. Gick fint men jag har inte fått fast det ännu. Jobbig skruv att få fast! Få se vad som går sönder nästa gång.... fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.