AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.497

Kolfiberinsug,, bra eller anus?

ka
13
kalsongdawe
Bmw m3 e36 94-a
tänkte kanske skaffa mig ett kolfiberinsug till min m3 e36.. 3,0.a.
skulle vilja få reda på fördelar och kanske nackdelar med det..?
värt pengarna?
så ni som har kan väl svara och säga vad ni tycker om det?..
mvh
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
insug har väl egentligen inget med kolfiber (CF) att göra, allt beror vilket filterkvalité som sitter monterad på ett sådan insug, det är inte lätt att få reda på från leverantören/tillverkare av ett sådan CF-insug ex Simota

Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Du kommer känna 0.050 % procent med kolfiberinsuget, dvs nästan obefintlig. Men som nån sade själva filtret KAN vara bättre än ditt gamla och då får du förstås skillnad sen hur stor skillnaden är har jag ingen susning, men det händer inte mycket.
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
Hej har provat en del olika filter,inte mycket skillnad på effekten, coolt ljud,ser bra ut,men tröttnar på det ljudet efter ett tag.Har nu original går bäst med det tycker jsg.
Alla som har svarat verkar ha tolkat dig som att du menade filterbox eller insugsljuddämpare. Jag vet inte om jag tolkar rätt, men jag tycker att det verkar som du frågar om insugsgrenrör?

Ett annat insug kan ändra karaktären på motorn, och teoretiskt kan man få en högre toppeffekt än original. Det är enkel fysik, annan avstämning genom andra längder på rör och annan volym på plenum. Om man tycker att ett annat insug än original är bätte eller inte är nog mest en smaksak. Jag skulle tro att original passar de flesta bäst. Om det är av kolfiber eller något annat material har ingen annan betydelse än att det påverkar vikten på bilen. Möjligen har det en utseendemässig betydelse också.
ka
13
kalsongdawe
Bmw m3 e36 94-a
hej tack för svaren,, det insuget jag hade tänkt mig är ett sådant.
(lånar annonsen lite)
Länk

Ifrån annonsen "säljes aldrig använt skulle ha det i min z3 m men jag sålde tyvärr bilen extremt välgjort måste ses pris:12000:-"

Är det bara jag som tycker det är konstigt att man köper ett insug för +12000kr och inte ens monterar det på bilen? Ifs så kanske man inte får betalt för enskilda delar när man säljer en bil och det var kanske därför han har det kvar, men han borde väl ha provmonterat det tycker man...

Kolla så det verkligen passar på motorn innan du ev köper det. Jag tycker det osar skumt.

MVH

ka
13
kalsongdawe
Bmw m3 e36 94-a
inte just den ja hade tänkt köpa, skulle bara visa att det var ett sådant insug som jag har funderat på att köpa.. tänkte att det borde ju finnas flera som har den här som kan säga va dom tycker.. ifall dom blev nöjda osv..
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Har för mig att Bumper hade det på sin M3 E36a. Men är inte helt säker på det :)

// M.V.H. Daniel
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Jodå, jag hade ett sånt insug på min M3 E36 och har även ett liggandes till min M3 E30 som inte är monterat men kommer att monteras nån gång i framtiden. =)

Ett insug i sig ger ingen märkbar effekt utan du måste chippa eller helst mappa bilen för att få max effekt. Det är bevisat att med diverse modifieringar, tex avgassystem, kamaxlar så har dessa insug gett över 30 hk.

På den tiden jag hade insuget så var dessa väldigt ovanliga och jag gav ganska mycket för det. Men, jag ångrade mig inte en sekund och skulle jag köpa en M3 E36 igen så åker ett sånt insug på igen. Mycket för att det är snyggt, lite för att det ger mer effekt MEN ljudet, det är ljudet den ger ifrån sig som är helt makalöst skönt och beroendeframkallande. =)

Rafko säljer bra insug med väldigt bra optimerat chip här på forumet. Rekommenderas. (Han var även inblandad i mitt köp för närmare 7-8 år sen.)

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
ka
13
kalsongdawe
Bmw m3 e36 94-a
tack för ett bra svar bumper.. känns som att det får bli ett sådant insug.. har hört lite med fler som haft sånt, och ingen ahr ångrat sig 1 sekund.. så nu får det bli att leta bra insug..
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
En fråga med anledning av att du- Bumber - skriver: "Ett insug i sig ger ingen märkbar effekt utan du måste chippa eller helst mappa bilen för att få max effekt"

Vad är skillnaden mellan att "mappa" och att chippa? Syftar inte båda varianterna till att adaptera bilens olika styrningar optimalt genom tändningsförhållande och bränsleflöde/blandning osv?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Med chipstrim så lägger de ofta in ett chip med bättre men generella värden.

Vid mappning så ställer dom in värdena efter din bil förutsättningar (filter, avgas, insug m.m) för att få så bra värden ihop som möjligt.

Har jag rätt eller fel?

// M.V.H. Daniel
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Nja, jag har själv chipat min 330 på ItsFun och då justerades värdena specifikt för min bil under körning och under stillastående under några timmar.

Det var tvärtom så att man programmerade programstyrningen FRÅN de generella värdena MOT mer snäva intervaller och parametrar just för att det finns en o annan marginal att finslipa. Det är själva "trimningen" i sig då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.