|
|
|
|---|---|
|
Fick här om dagen de nya framfjädrarna monterade samt nya gummimellanlägg och damasker för stötdämparna fram. Bäst att byta allt sådant när man ändå har det demonterat, och det kostde inte många kronor extra heller. De gamla fjädrarna var ju av mer än ett helt varv nederst på båda två. Så nu blev ju bilen ca 30-50 mm högre i nosen, men jag hoppas de nya fjädrarna sätter sig en del när fått gå en tid. Någon som känner till om de brukar sätta sig lite efter ett tag? Bilen blev nu fastare i framänden, marginellt hårdare men även det tror jag kommer att ge sig lite efter ett tag. De gamla nedre mellanläggen såg rätt använda ut så man märker att de nya gjorde nytta för det är mer stuns och tystare över potthål nu i upphängningen. Det byttes även båda bakre nedre yttre kullederna då de var skapligt glappa. De var inte dyra, ca 400 kr st. De nya Michelindäcken som jag har en annan tråd om, satt på plats och när allt var klart så gjordes en redig fyrhjulsmätning och justering. Bulor. Jag har haft tre retsamma bulor på bakluckans övre del av akterspegeln, knappt skönjbara för den ouppmärksamme, men väldigt tydliga för mig som vet om dem. Igår så lät jag en kille från Dentec, Christian Skywing, ta sig en titt på dem, och en buckla på framskärmen på fars nyköpta beggade Passat -00. Christian kom knatande in i mit garage med en verktygslåda i plast och en golfbag..... I G-bagen hade han en hel drös med märkliga stålpinnar i alla fprmer. Han riggade upp en liten lampa som fästes med vakuumklocka på Passatens framskärm och så körde han igång med den ganska elaka bucklan som gick rätt över en pressning över hjulhusöppningen och som gjort ett vertikalt ordentlgt veck. Orsaken var en folkilsken garageport enligt förra ägaren.... Ja väde ryggen till för att hämta nåt och får plötsligt höra ordentliga knackningar och vänder mig om och får se att han sitter och bankar med hammare på en körnare rätt i lacken på skärmen. Är på vippen att ta två kliv fram och lappa till han i nacken med handkanten och fråga vad i helvete...... Men hinner (tack och lov) se att körnaren bara är en plastpinne med plan lite spets som han använde för att massera och bearbeta bucklan. Jag ställer mig och kikar på hans färdigheter och den där rackarns bucklan försvinner sakta men säkert framför mina ögon. Han knackar ömsom på utsidan med "körnaren" och omsom masserande på baksidan av skärmen genom att lirka in olika stålpinnar med formade ändar mellan innerskärmen i plast. Tillslut så var det nästan helt omöjligt att se vart bucklan varit ens i bra ljus och noooga titt. Den ovetandes skulle antagligen inte hitta det även om han letade i timmar. Vet man var den fanns så kan man i vissa vinklar och ljus se en antydan till "apelsinskal" i lacken som avviker från resten, och som antagligen beror på masseringen med "körnaren". Men med nytvätad och pollerad skärm så tror jag det i princip blir omärkligt. Han tog en pytteliten bula till på den skärmen, och gick sedan lös på bakluckan på min 740iL. Han fick de tre svaga bulorna där att bli osynliga, och tog tre små på motorhuven över gångjärnen. Jag tror inte det tog ens en timme allt som allt och priset var helt OK, han tar ca 800-1500 per panel. Och resultatet är fantastiskt, och man sliper allt bök som blir vid annan reparation som slipning riktning spackling omlack. Så till er som går och retar er på några bulor på era bilar, så kan jag varmast rekommendera er att ta kontakt med en sådan kille som Christian på Dentec så kan de med största sannolikhet hjälpa er för en sansad peng att bli av med dessa retsamheter på pärlan. Dr Tinnitus Min bil Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.