AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.867

Oljeservice mätaren

ca
73
capman
BMW M5 -00
Min bmw 325XI -01 har börjat tycka att jag ska göra en oljeservice, givetvis ska jag göra det. Men när jag upptäckte att den mätaren gick ner fortare och fortare tänkte jag att det blev mer och mer akut så jag böt olja själv bara för att invänta till när servicen ska vara gjord.

Nu har den gått ~9800mil och för en månad sen stod Oljeservice mätaren på 11500mil och när Oljeservicen började gå ner lite fort till runt 10000mil så böt jag olja och oljefilter men den fortsatte att gå ner i samma takt, jag undrar då. Känner bilen av att jag bytt olja eller går den efter någon egen mätare sen oljan blev byt sist pga släckning av Oljeservicelampan
Är det risk att något händer med bilen om jag inte tar in den på en "riktig" service.

Go go power rangers! \o/
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Bilen känner inte av att du har gjort oljebyte utan man måste nollställa på verkstad. När din mätare stod på 10000km så menar den att det är 10000km kvar tills du ska göra nästa service. Inte att du ska göra service vid 10000mil.
Och sen om du nollställer serviceindikatorn så börjar den räkna ner från 25000km igen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den räknar ner 2500 lit. förbrukat bränsle, så det hänger på förbrukningen hur långt du kör till nästa service. En 01:a nollställer man med hjälp av tändningsnyckeln och trippmätarknappen så någon inkoppling via diagnosuttaget är inte nödvändig.
ca
73
capman
BMW M5 -00
Är det verkligen så att den räknar ner nu så att efter 9800mil så behöver den göra oljeservicen och inte vid 9800mil? Nu blev jag riktigt förvånad men samtidigt glad... Då behöver den inte byta olja förrän om så många mil.

Fast jag kommer nog att byta lite oftare än så.

Detta är min första bmw så jag blev lite orolig att det var efter den mätaren likamed milen man skulle gå efter och trodde något skulle paja.

Måste dock säga att jag är tokigt nöjd med min första bmw, fyrhjulsdriften är helt otroligt rolig på vintrarna här uppe i norrbotten :))

Go go power rangers! \o/
ca
73
capman
BMW M5 -00
Glömde säga tack för svaren.

Sen så vet jag inte om jag ska nollställa mätaren själv via trixet utan jag kommer nog lämna in den till oljeservice då den behöver det på verkstad så ja får den där fina stämpeln i boken också :)

Go go power rangers! \o/
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Låter som du blandar ihop mil med km. Vid nollställd serviceindikator har du 2500 lit. bensin till nästa service. Säg att du snittar på 0,9 lit./mil i förbrukning. Då blir det 2777 mil till nästa service. Runt 10000 mil är det nog dags för en "Insp. II" som innefattar nya stift och luftfilter m.m.
Servicarna kommer i ordningen: Oil - Insp. I - oil - Insp II o.s.v.
ca
73
capman
BMW M5 -00
Jaha, det är så det räknas ut. Då är jag nog inne på en vanlig Oil service nu, antar att den säger till vilken intervall den är påväg till då att tex nu oil service och nästa inspektion 2 eller 1.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det gör den nog då. Själv har jag den enkla servicedisplayen med 5 gröna lampor, en gul och en röd. Då tänds "oil" eller "Insp" först när det är dags.
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
har en 05:a E46
servade på en mekonomenverkstad
oljebyte
nu kunde de inte nollställa oljeserviceräknaren
(miltalet som visas när man slår på tändningen)
deras manualer funkade inte
någon som har "riktig" manual
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
1. Håll inne trippmätarknappen
2. Vrid nyckeln till radioläget
3. Nu dyker Oljeservice/Inspektion upp, för att nollställa å släpp och håll inne trippmätarknappen på nytt tills det börjar blinka i displayen.
4. När det blinkar så släpp och gör sedan ett kort tryck för att nollställa.
5. Gör sedan ett kort tryck till så kommer du till Årsservicen/Bromsvätskeservicen. För att nollställa denna så gör om proceduren 3-4. Vill man inte nollställa denna så gör ett kort tryck till så kommer du till texten END, ännu ett kort tryck går ur menyn.

Vill man inte nollställa Olja/Inspektion utan bara bromsvätskan så gör man ett kort tryck direkt på 3 och sedan trycker man in på nytt och håller inne tills det börjar blinka. När det blinkar så gör man som på 4, kort tryck för att nollställa och sedan fler korta tryck för att komma ur menyn.
ha
395
haknil
330 Xi 02
har provat det

Funkar inte

Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.