AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.491

540 -00 rycker till var 5:e sekund?

Köpte en 540iAT i somras som hade stått oanvänd i två år. Problemet är att motorn med jämna mellanrum (ca 5 sek) rycker till lite, typ tappar effekt någon tiondels sekund. Känns också lite märkligt när man kör med farthållaren då den i uppförsbackar gasar på hårt och släpper på gasen omvartannat? I övrigt känns den pigg och är en kul bil. Tycker också att den drar lite mycket bensin, har bara fått ner den till 1,12 motorvägskörning men ligger blandat på 1,3-1,6. Min förra 540 -93 kunde jag köra på litern? Någon som har tips?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kam- eller vevaxelgivare? Skulle nog rekommendera felkodsavläsning.
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Jag håller med pbengtss om att göra en felkodsavläsning. Det är alltid bäst att göra en sådan eftersom det är mycket som kan "strula" och det kan bli extra dyrt om man börjar byta grejer utan att veta vad som är fel.
Symptomen liknar ett fel jag hade på min 540. kolla länken......
Länk

Lycka till!!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Tack för snabba svar. Glömde säga att jag gjort felkodsavläsning pga abs-givarproblem, men de såg inget på det.
Låter ju lite som din problembeskrivning då din LMM var trasig. Kanske kan testa att koppla ur den och se om det blir någon skillnad. Annars blir det väl till att lämna in den en vacker dag.
Visa användare
42
BeEmWe1
525 E60
Det finns filmer på youtube där man ser hur ser det ut med dåligt Lmm
Länk

Visst att det kan vara dyrt på kort sikt, men du lever längre än så.
Roj: Fick du nån ordning på ryckandet?

Sitter nämligen med samma problem.

/mr B
För intresserad så löstes ryckandet med hjälp av ett olje och filterbyte i växellådan.
Prova att stänga av antisladd funktionen när du kör. Jag hade nämligen samma symptom. Provade då att stänga av antispinn-funktionen då försvann all ryckighet.
Jag bytte en kamaxelgivare och två lambdasonder på BMW i Jkpg för 5000 kr förra hösten, då blev det nästan helt bra i några månader sedan återkom problemet. I somras löste jag det genom att sälja bilen istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.