|
|
|
|---|---|
|
Lämnade idag in bilen för 4 hjulsinställning, och efter ett par timmar ringer meken om att det har uppstått ett problem...han har råkat dragit av en bult till bakvagsbussningarna,och måste nu lyfta ner hela bakvagnen för att byta denna bult. Fick då såklart inte tillbaka bilen nu ikväll,utan den blir tidigast klar i morgon(fredag) eftermiddag + att jag får räkna med minst 2000:- extra för att det där hände! :( Undrar då vem det är som igentligen är ansvarig för att sånt där händer? om nu han gjort fel vid lossdragningen lr inte... En del har sagt till mig idag att "de där ska du ju inte betala för när dom drar av nåt" Men jag tror den bistra sanningen är så att dom kan inte ta på sig ett sånt där ansvar,och att jag får glatt slänga ut dom där tusenlapparna..:( | |
|
Knivigt.... Om verkstaden dragit av en FRISK bult i bakvagnen, dvs om bulten inte på något sätt var skadad innan du lämnade in bilen, har meken helt enkelt varit oskicklig och tagit i för mycket. Kan man sitt jobb, drar man inte av bultar! Om bulten var fastrostad eller satt extremt hårt av annan anledning, så borde verkstaden ha meddelat dig INNAN mantog till våld, att man inte kunde få loss den med 'normala' metoder och verktyg, och att man kanske skulle bli tvungna att byta den. Om bulten däremot var skadad eller försvagad, dvs inte i normalt, fullgott skick, kan ju inte gärna verkstaden lastas för att den går av. I det fallet ska du nog vara glad att det hände, och att inte bulten brast under körning.... dock tycker jag i så fall att verkstaden har skyldighet att visa att bulten varit defekt - kan dom inte det, är dom i mina ögon ansvariga. Jag tycker alltså inte du ska acceptera att betala extrakostnaden utan vidare. Verkstaden har tagit på sig ett jobb och gett dig ett pris - det priset FÅR man inte överskrida väsentligt (tror det är max 20%) utan att ha kundens godkännande. Och skador som verkstaden själv orsakar ska du som kund verkligen inte behöva betala för att få reparerade! |
|
|
ja vet,riktigt knivigt läge... Dom ringde ju upp under dagen och sa som det var,att den gått av och att de skulle kosta extra, och tycke då att det fanns väl inget annat alternativ än att godkänna detta eftersom jag väldigt ogärna vill göra detta jobb själv och ännu mer ogärna kör med en mindre skruv i bakvagnen. Har för mig att han sa att någon måste ha drigit den bulten för hårt eller liknande innan... Ska iaf be att dom visar vad som hände,annars kan dom ju lika bra lura en liksom,även fast jag har väldigt svårt att tro att dom gör de... Om jag tar upp detta kommer dom ju garanterat säga att bulten hade vart omöjlig att inte dra av i vilket fall... Så hur tycker ni jag ska göra? är mer än tacksam för råd och tips.... Denna extra kostnad kom som en kalldusch,känns helt meningslös på något sätt... |
|
|
Surt, jag har varit i en liknande sits och nu så här i efterhand så förstår man verkstaden. Gammal rostig bult går av, inte med flit, så vitt man förstår, men jävligt surt. I mitt fall lyckades vi jämka och delade på kostnaden, Bromsar i mitt fall som kanske man får räkna med är lite lynniga. Trist, men se om du kan lirka lite och om verkstaden vill ha dig tillbaka så kan det bli en delad kostnad - oförutsatta händelser är ett delat problem och inte bara ditt - stå på dig och se vad verkstaden har för rutiner. Skiter det sig kan du ju alltid häng ut de här - om du anser att det är befogat. :-) Länk |
|
|
Ska iaf be dom visa vad som hände,och fråga vilket skick bulten var i. Eftersom jag redan har godkänt beloppet känns det som dom kommer att använda det i mot mig när jag börjar diskutera hur vi ska göra med kostnaden.. Såhär i skrivande stund känns det ganska kört för min del... |
|
| Om vi säger såhär...om jag kommer dit ner och ber att få se bulten men dom säger att den har vi redan slängt, och sen att dom inte kan bevisa det på något annat sätt,eller bevisa i huvetaget vad som igentligen är bytt...då borde man väl ligga i ett lite bättre förhandlingsläge? | |
|
Förstår hur du känner - men med lite övertygelse om att felet är delat så kan du tjäna en tusenlapp - många öl blir det.. :-) Du har fått ett pris på vad de trodde att jobbet skulle kosta från början och godkänner detta, senare godkänner du en extra kostnad på telefon eftersom du vill ha grolle på benen igen. Så långt är allt bra - så nu kommer bevisbördan fram, låter illa, jag vet. Men en delad kostnad i detta fallet är inte orimligt, och utan att vara oförskämd kan du lägga upp frågan en nivå och hävda att detta är även något som verkstaden borde räkna med lika mycket som du - med deras erfarenhet osv. Var inte blyg när du berömmer deras yrkestolthet och erfarenhet.. :-) lite insmickrande berömm kan ge dig en tusenlapp - till öl! Sista chansen är att hota - inte kul för någon, men ett subtilt hot kan ju funka, säg att du funderar på att köka lokalen och starta en slöjdverkstad eller stans kebab i lokalerna. Okej nu går det kanske ut för här - men sug lite på karanellen och återkom gärna om hur det gick - ingen PRESS!!!!! :-) Länk |
|
|
Det kvittar vad verkstaden säger - om bulten varit omöjlig att inte dra av, skulle dom ha avbrutit arbetet INNAN den gick av, och kontaktat dig. Att dom ringde efter 'missödet' är liksom lite för sent, då står du inför fullbordat faktum att bilen behöver ytterligare reparation för att bli körduglig igen. Drar man av en oskadad bult har man tagit i för hårt, och då får man ta ansvar för det! Och om bulten var skadad innan, borde verkstaden kunna upptäcka det och även då kontakta dig för att fråga hur du vill göra. Jag tycker att verkstaden klantat sig hur som helst - sånt händer, men en hederlig verkstad som vill ha sina kunder kvar tar ansvar och håller kunden skadeslös. Att du godkänt att de gör reparationen kvittar egentligen - det är verkstaden som orsakat skadan, och då ska dom stå för kostnaden! |
|
|
Så ni tycker att jag ska pröva att ta en strid? känns så fel när man godkänt något... Men jag ska ta upp det när dom ringer i morgon. Kommer ju inte kräva att dom ska stå för hela rep.kostnaden,utan att dela på den så är jag helt nöjd. Tycker bara det är lite svårt hur man ska lägga upp det... |
|
|
Jag är helt inne på gunnare's linje... Ser man att en bult är kass bör man avbryta arbetet och stämma av med kunden innan man går vidare med arbetet. __ Min bil: Länk |
|
|
Han ringde för ett tag sen från verkstaden och sa att den var klar...passade då på att fråga lite ang bulten. Han sa att den såg fin ut,men att den måste suttit helt felgängad,att den typ hade skrurit sa han. Känns det då som att fördelen ligger hos dom då? att dom inte kunnat förutse detta på något sätt..? Är lite frågevis nu,men vill ha så mycket kött på benen innan jag åker ner för att hämta den på måndag. |
|
|
Vad verkstaden SÄGER är naturligtvis något färgat av deras intresse, om man säger så... i klartext så verkar det som dom försöker skylla på att bulten var kass. Ska det påståendet vara värt något, får dom allt visa på den 'skurna' bulten och att den varit förstörd innan. Själv skulle jag inte acceptera det heller - jag instämmer med Mugge ovan, om en bult sitter för hårt för att kunna lossas utan risk för skador ska mekanikern för det första märka det, och för det andra avbryta arbetet för att rådgöra med kunden. Allt annat är oskickligt - det kvittar om bulten är skuren, fastrostad eller för hårt åtdragen. Drar man av något har man tagit i för hårt! Sen får du vara beredd på att verkstaden försöker prata omkull dig så du tar smällen. Mitt råd är att du står på dig, och stenhårt går på linjen att du bara ska betala det pris ni gjort upp för hjulinställningen. Har man sönder nåt för en kund, oavsett om detär av oaktsamhet, oskicklighet eller bara ren otur, får man stå för det. Seriösa verkstäder har med i beräkningen, och har marginaler för att stå för kostnaden när man klantar sig! |
|
| Här kan du läsa lite om konsumenttjänstlagen: Länk | |
|
Jo..men tycker inte jag har så stor nytta av konsumentlagen nu då jag faktiskt på gott och ont acceptera att dom skulle fortsätta att laga bilen till en merkostnad. Hade jag inte accepterat den kostnaden hade dom ju fortsatt att laga den. aja..jag ringde farsgubben igår,och han följer med ner när jag ska hämta bilen,han är ganska mycket bättre än mig på att förhandla! Jag återkommer med hur det hela sluta. |
|
|
Sådär...Var jag och hämta den igår! Det blev en delad kostand till slut..fick betala 1500:- extra. När jag kom ner till verkstaden berätta han hur allt gått till,vad dom gjort,varför det hände osv...så de känns bra på samma gång de känns lite surt.. Han sa även om vi skulle ha tagit fullt betalt för alla dom timmar vi lagt ner så skulle de säkert hamna på minst 4-4500:- Men tack så mycket för alla svar,va till hjälp när jag var där nere å diskutera. |
|
|
Okej - Kanske en bra verkstad - om man nu kan lita på allt de säger - men trots allt så har de ju fått en del extrajobb med bilen som varken du eller verkstaden kunde förutse - verkar schysst ändå på något sätt.. Hoppas Grolle är pigg och kry i stussen framöver.. :-) Länk |
|
|
Det finns ju många sidor av en sådan här situation. Jag tycker verkstan gjorde ett vettigt intryck. Man är som bilägare också körandes ett fordon som används och slits varje dag. Sedan med tanke på ålder och så kan ju saker gå sönder när man arbetar med dom. En mek gör ju egentligen sitt bästa men om man som bilägare inte är förberedd för man tittar inte undertill varje dag och går igenom skicket och fått träning i metallurigi(kunskap om metaller, typ). Det finns en helhet och två sidor av allt. Jag har tagit några smällar och då inser man att det är svårt att hitta riktigt bra verkstäder som delar med sig av information och är öppna även om de får kritik så försöker de. Kul att du fick en extremt bra 4-hjulsinställning genomförd:) Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.