|
|
|
|---|---|
|
kan man skippa blytillsatsen på något sätt göra om ventilerna eller något | |
|
Inte ett svar på din fråga men: Tanka på JET, där har du blyad soppa i den härligt röda kranen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bensinen är inte "blyad",men den har en tillsats som gör samma smörjande effekt om man ska var petig. Blyad bensin var ganska länge sedan den försvann. Så tanka rött handtag på jet så slipper du den extra kostnaden för tillsatsflaskan. MVH Hasso |
|
En "sak" att göra är att byta ut ventilsätena till härdade dito.Dock en dyr operation... Sedan skall det inte vara några problem att tanka "grön bensin" och slippa tillsätta blyersättningssmörjmedlet..puh. Mvh Janne. |
|
Blykälkeraggaren |
Såg nåt program om bly-tillsatsen på Tv i vintras. Blytillsats = BLUFF (tror att de va på PLUS lr nåt sånt) Tillsatsen behövdes endast om du kör din motor "hårt" hela tiden... annars gav den ingen effekt/bättre smörjning... Ö V N I N G S K Ö R Mvh. Richard |
|
Det är kalium som änvänds istället för bly. Eftersom jag är osäker på om jag har härdade ventilsäten, samt natriumventiler, i min bil, så kör jag på kalium-soppa för säkerhets skull. Om man kör hårt bör man hälla i extra. Visst kan man köra utan medel också, fast det är inte bra i längden. Ventilsätena slits ut och ventilerna börjar läcka pga det. //Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.