AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
699

Vibrationer i framvagn efter sommardäcksmontering

På min förra e34 525 som min syster har idag så har det uppstått ett lite konstigt fenomen.

Gick vibrationsfritt förra hösten med sommarhjulen, gick vibrationsfritt under vintern med vinterdäck. Sommarhjulen monterades på samma axel som tidigare och nu vibbar den från 90km/h och upp.? Vad har hänt?

Efter montering av en annan uppsättning sommarhjul 18" vibbar det på liknande sätt kanske lite mer.

Casterstag pendelstag bytt förra året belägg bytta för något år sedan, skivorna ser bra ut (känns bra). Styrlederna kändes bra.
Var ligger felet?

Tips?

Skall ta av hjulen och rengöra naven och fälgarna riktigt ordentligt, känna och lyssna och kanske framdämparna börjar ta slut. Känna efter om det kanske är glapp i styrleder eller ngt.

-Phil
ar
114
arre_
520dA -12
sätt på vinterdäcken igen bums och se om den vibrerar då, då vet du snart snabbt om det är fel på dina sommardäck/fälgar och inte din bil.

/arre
Har tänkt den tanken också, men då jag hade på exakt samma sommarhjul på samma axel som på hösten då den gick vibbfritt så är det ju lite konstigt. Gissningsvis så är det ju ngt med bilen som hänt under vintern.

Kommer att testa att göra rent, montera vinterdäck.

Andra ideer har samma sak hänt någon annan?

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.