|
|
|
|---|---|
|
Har den senaste tiden "roat mig" med att våtslipa min Passat (nylackad), visst tar det tid men resultat är otroligt...Har fått lite blodad tand o tänkte ge mig på att lacka en av mina bilar helt o håller själv. Jag tror mig ha koll på förarbetet hur mycket det skall slipas osv. Har aldrig "lagt" lacken själv men någon ska man ju börja...Frågan är hur många liter "sprutfärdig" färg (lack) jag behöver...Bilen i fråga är även den en Passat -95 (kombi). Tillvägagångssättet är tänkt så här: Strippa bilen (ev plocka ur vindruta samt bagagelucks rutan), slipa ner samt laga rost, rikta/spackla mindre bucklor etc. Därefter läger jag "grundfärg" (ljusgrå????), när den "färg" härdat går jag igenom hela bilen med "lätt" hand o 800 våtslip. Därefter läggs metallicen med efterföljande klarlack... Eller? Blackbeard punkt se...För oss som surfar på fler ställen än nätet:-) | |
| Skall det bli "slätt som flickans assel" är det väl klarlacken som skall våtslipas. En "filler"/slipgrund slipas också innan lackering. | |
| Anders-72: Nja det "fuskas" en hel del med att slippa "fillern". Det "normala" är ju att innan man lägger på metallic-basen att hela bilen "grundlackas" tex i nån grå nyans, därefter blåser man på metallicen o till slut 1-2 varv klarlack..Min tanke är att efter "grundlacken" så slipas hela bilen riktigt slät, dvs man tar bort strukturen helt, gissningsvis får man lägga rätt tjockt med filler kanske uppemot 3 varv, mer än så blir nog för mycket. Detta borde var mer än tillräckligt för att klå fabriksfinishen med hästlängder, om man sedan ger sig på lacken med rätt trissa/cutter så borde man få en mycket blank yta, dock inte lika blank som med våtslip med efterföljande polering...Men eftersom jag redan "roat" mig med att våtslipa en relativt trögslipad klarlack så vill jag testa med att slipa fillern istället som borde vara mycket lättslipad... | |
| Jo, det är nog en bra strategi, att lägga klarlacken på en så slät yta som möjligt. Är man duktig med sprutan och med blandning av lack, tror jag man kan minimera det apelsinskal som robotarna på fabriken lägger på alla sidopaneler. Tror faktiskt det blivit värre med miljölackerna, som verkar svåra att få att flyta ut. | |
|
Du måste ha minst 3lit färdig slutprodukt,på min 02a lag jag nästan 5lit av veronaröd solidfärg så det finns ju o slipa på. Största prob är i mitt tycke är boxen,är ju stört omöjligt att få ett bra resultat utan den. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Trucker: Jag har tillgång till box o precis alla verktyg mm som behövs...Jag kommer beställa "färdigblandad" lösningsmedelsbaserad lack(dvs filler,metallic,klarlack,härdare,förtunning mm) från ebay.de, kommer kosta ca 300Euro inkl filler i "rätt" färg, märket skall vara "MaxMeyer"... Blackbeard punkt se...För oss som surfar på fler ställen än nätet:-) |
|
|
Ok låter som ett bra pris,tror att normalpriset på lack ligger på ca 1000:-lit idag. Jag köper direkt av en Herbertsgubbe. Annars är detta ett alternativ Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.