|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med min 330D. Det känns som att den emellanåt inte får nog med bränsle eller liknande. Problemet kommer och går, den ena dagen går den bra och nästa dag dåligt osv. Ingen varningslampa lyser, men när man kör och gasar på så orkar den inte. Det går dock att smyga sig upp i högre farter. Ibland rycker/hugger den till och fungerar sedan bättre. Har precis bytt en spridare (på BMW-verkstad) som var trasig men problemet kvarstår. Spridarna verkar fungera men fortfarande obalans enligt felkoder. Någon som vet vad det kan vara för fel? Behöver även hjälp med rekommendation på verkstad för den här typen av problem. (Uppsala/Stockholm/Gävleområdet) | |
|
Välkommen! Ofta har nyare BMW-dieslar problem med trasig LMM, men din verkar funka bra emellanåt? hasso Länk Länk Länk här på forumet har bra koll på felkoder. Länk och Novation i Uppsala har bra renommé. Mvh |
|
| bmw har precis som audi dieslarna problem med att lmm brukar gå sönder. | |
|
Tack. Jag är inte speciellt kunnig på området...Vad menas med Lmm och borde inte det problemet vara ganska känt på en BMW-verkstad? Är det en kostsam reparation? Bilen har typiskt nog fungerat bra de två tillfällen jag har jaft den inne på BMW-verkstad. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
LMM = Luftmängdmätaren, den ger oftast ingen felkoder när den fungerar enbart om den kopplas ur. Det kan tex vara anslutningen till denna som glappar eller har dålig kontakt när bilen går dåligt. Är den trasig så skulle nog inte den gå bra emallanåt, kopplar man ur den när bilen går dåligt ska den funka bättre, då trottelspjället ska ge ersättningssignal. Kan även vara en halvdan kam. eller vevaxelgivare men de ska oftast ge en felkod, men har visat sig att det inte 100% tigt. Vore intressant och veta mera exact vad du fått för felkoder. Ja LMM är ganska dyr. sitter som nr 1 på bilden . Anslutningen syns på bilden är själva LMM givaren resten är bara krås omkring. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
det kan vara luftmassmätaren, för så var dt på min bil, men som hasso säger då skulle den gått dåligt hela tiden.. det kan vara också så att luftmassmätaren är bytt men oftast behöver dem nollställa felkodarsystemet så att den fattar att den e bytt.. efter att jag bytt luftmassmätaren på in bil så gick den bra men jobbade ojämnt på tomgång, efter återställning gick den bra . luftmassmätaren kostar runt 900-1500 kr |
|
|
Tack för tips. BMW-verkstaden har lovat att skicka felkod/diagnos men har inte fått något ännu. Som sagt, bilen går inte dåligt hela tiden - det går inte heller att kartlägga/gissa sig till när den kommer att gå dåligt eller inte. Det kan dock vara så att den felar lite oftare direkt vid kallstart. Jag kan direkt vid start (tomgång) avgöra om bilen kommer att gå bra eller ej, eftersom det inte låter som om bilen går på alla cylindrar. Har kört med både Injection Cleaning/Injection Trim i flera tankar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.