|
|
|
|---|---|
|
Har bytt båda länkarmarna, båda stagen till krängningshämnarna fram, ändå hörs det ibland ett "klonk" från vänster fram t.ex. när jag kör ner från en trottoarkkant (åker ut från garageuppfarten). Misstänker fjäderbenslagren, kan det vara dem? Enligt BMW-verkstaden tror de inte det, men samma verkstad sa det till en kompis som har en 523:a -99 och när han åkte till en annan verkstad (Toyota!) misstänkte de direkt fjäderbenslagren och mycket riktigt visade de sig vara slut. Hans bil hade visserligen gått 25000 mil. Min har "bara" gått 11000 mil. Börjar tröttna på det där oljudet. Era erfarenheter tack! Mvh JD | |
|
du tror inte det kan vara en spindelled bara då? Bmw OWNZ |
|
| Nu är jag ingen expert men jag tror spindelleden sitter i länkarmen.. | |
|
okej.. har inte varit under så många bmw bilar och kollat så noga jag heller.. men på grannens bil (en citroen) lät det ungeffär så.. han besiktigade och båda spindellederna var slut. byte dem och det slutade. :/ har du byt själv eller är det en verkstad som gjort jobbet åt dig? isf kan de ju sparat de gamla lederna för att de ansåg inte att de behövde bytas just då.... Bmw OWNZ |
|
|
Det kan vara ett litet glapp i din ena stötdämpare som ger ifrån sig det beskrivna ljudet. Lyft upp bilen och känn på själva "stötdämparkolven" om det glappar åt något håll. Mvh/ Niclas |
|
|
Spindellederna sitter i de nya länkarmarna, så de är bytta, lika så de bakre bussningarna till länkarmarna. Har också misstänkt stötdämparen, ska kolla upp det med. Tänk att man kan irritera sig så mycket på ett litet "klonk".... Tack för tipsen! Mvh Johan |
|
| Fjäderbenslagringen glapp kanske. Eller t.o.m. kan det vara bromsbelägg som glappar i bromsokens schakt och ligger och skramlar. Kolla även krängningshämmarens infästningsbussningar. | |
|
Fick du någon klarhet i klonkandet Johan? Jag har samma fenomen på en 320 -02 trots att jag bytt pendelstag och länkarmar och länkarmsbussningar. Klonkar till vi bromsning och när jag svänger samt över stora gupp ibland. Tycker dessutom att det "spänner" till i ratten nät det klonkar ibland. Skulle vara intressant att höra om du kom fram till något? |
|
|
Den långa kulledsskruven som man kommer åt inifrån motorummet. Är den muttern åtdragen ordentligt ? Jag bytte länkarm höger fram, och då den muttern gick väldigt trögt av nån anledning så hamnade jag i ett läge där det inte gick att dra åt mer då hela den skruven/leden snurrade med runt och det gick inte heller att skruva av muttern igen eftersom det inte fanns nått att hålla emot med. Jag gav upp då jag inte kunde se att det var nått glapp. Den var hyggligt åtdragen, dock kunde jag dra runt hela skruven om jag tog i. Men efter bara några dagar körning så började det klonka mer och mer.. Bytte länkarmen igen och denna gång gick muttern att dra ordentligt. Har varit tyst sedan dess. //Johan |
|
| De kan ju vara krängnings ämmar bussningarna med men man tycker ju inte att de ska vara dom om den bara har gått 11tusen mil. | |
|
Jo jag bytte länkarmar kompletta med länkarmsbussningar för ett par dagar sedan Det klonkade till ett par ggr efter det så jag blev besviken direkt, men efter några rondeller och några fartgupp blev det tyst, och är det fortfarande, mycket märkligt. Jag hoppas slippa detta oljud i fortsättningen, peppar, peppar..... |
|
| hade samma bekymmer.. då var det "fjädern" på bromsoket som hadd lossat. satt dit en ny fjäder o bilen blev som ny. | |
| prova att ta i skärmarna och rycka upp...det ska kännas mjuk fin när den gunga. om du hör något ljud från stötdämpare så är det dag att byta stötdämpare... jag har samma problem.. efter när jag bytte stötdämpare så klonken försvann....prov...det skadar inte hehehe | |
| Hade nyligen ett liknande fenomen i min E-46, trots att jag nyligen bytt båda länkarmarna. Och det visade sig mycket riktigt vara så att en stötdämpare var kass, stången var helt glapp och oljan hade runnit ut. Så det är lätt att kontrollera iaf. | |
| Johan: Hade ett liknande problem när jag skulle ha lös mina armar. Jag tog helt enkelt en minidomkraft och la kraft från undersidan på bussningen, då gick den lätt att båda ta lös och dra dit ordentligt. | |
|
Tidiga E46or hade problem med div framvagnsdetaljer och BMW justerade konstruktionen(läste något att bilprovningens statistik var orsaken) och det är ju bra att de tar tag i sånt. 18"s eller 19"s hjul när 16" eller 17" är standard ökar också slitaget på fram/ bakvagn en aningens. Övre fjäderbenslagringarna alternativt stötdämparna är möjligt, En fabriksmonterad stötdämpare har inte ens 50% verkningsgrad kvar vid 10k mil för det mesta, "kvalitetsdämpare" håller en helt annan kvalitet än fabriksmonterade grejor för det mesta. Mvh Asken |
|
|
Kan också kolla på dämparna så någon av dom inte är "blöt" så oljan läckt ut. Då låter den ungefär som du beskriver. Förutsatt att den inte är gasdämpare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.