|
|
|
|---|---|
|
hejsan allesammans! litet problem här.. om bilen ståt i ca ett dygn så är det en lite pöl under.. jag rengjorde allt och väntade ett dygn.. passade även på att dra åt alla bultar. sen såg jag dagen efter att det blivit en pöl. och oljan kom garanterat ifrån skarven vid motor/växellådan. alltså precis under kopplingen. när man kör, så hugger kopplingen ovanligt mycket.. olja vid kopplingen? hur som helst, kan det vara packningen vid veven eller vid lådan? oljan i lådan borde väl inte ligga så högt när bilen står still så att det läcker då? känns som det är motorolja.. någon som har sprängskiss på detta eller vet vad det är för packningar som det kan vara som är trasiga? antar att jag får lyfta motorn, ta av tråget för att huvudtaget komma åt? det är väl som två halvmånar som ligger runt veven,(packningen) och för att komma åt övredelen får man sänka ner veven? kan detta kosta på verkstad? tacksam för hjälp!! mvh henke | |
|
det låter ju som packboxen bakom svänghjulet dem håller ju inte i en evighet... kolla här så får du se dina bilder www.realoem.com Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
tackar för svaret.. tror du de är svårt att byta? lossa motorn och växellåda, putta fram motorn den lite. lossa svänghjulet mm? mvh |
|
| har du tur så kan du ta av lådan och svänghjulet har jag för mig sedan kan du skruva in 2 st plåtskruvar i packboxen och dra ut den sedan.. ska bytas var 20000 mil. | |
| okey=) bra det=) | |
|
Jag hoppas du inte har börjat riva ner hela växellådan nu! :P Jag upptäckte samma sak på min, o trodde det va packboxen, tog ur hela motorn i onödan, visserligen va det kul och intresseant, men förmodligen är det oljetrågspackningen som läcker längst bak mot växellådan. Packboxen ska hålla en jäkla massa mil, men oljetrågspackningen e rätt populär att den läcker. Jag satte precis i min motor idag efter att ha bytt den så jag skulle kunna hjälpa dig med bilder o grejer ifall det önskas :) |
|
|
okey=) nej jag har inte börjat än..:P nja det är så att jag torkade rent hela motorn och växellådan, sen väntade jag en dag och då såg man att det droppaade från skarven vid vxllådan. det hade inte runnit ner något från tråget.. jag trodde det var oljetråget som läckte också men efter att jag hade dragit åt alla skruvar till tråget så läckte det inte något när längre.. så det måste vara packboxen vid svänghjulet.. jätte tacksam för ditt svar, skulle också gärna vilja ha bilder på ditt packnings byte, ska nämligen byta den packningen när jag ändå är igång=) mvh henke! |
|
|
MoPaz: Jag är intresserad av bilder och info. |
|
|
Det kan fortfarande vara tråget som läcker :P länken här nedan är en liten bild som jag målat :) Länk Orange-Brun = MotorBlocket Blå = Växellådan "kopplingshuset" Mörkgrå = Oljetråget Ljusgrå = Växellådan Gul = Den lilla kåpan som går från understa delen av växelådan över tråget. Vit-Gul fyrkant = Packboxen Mörkröd linje = Ungefär där axeln går Rött kryss = Där motorn läckte på min bil Som man typ ser på bilden så går oljetråget ända kant i kant med kopplingshuset, vilket jag inte trodde det gjorde först eftersom man inte sog det när den "gula" kåpan va ivägen :P Men efter jag lyft hela motorn och tatt loss allting sog jag att packningen va trasig längst bak på tråget vid det röda krysset. Och det va därifrån den läckte olja in till kopplingshuset och sen rann ut i skarven mellan kopplingshuset och den "gula" kåpan. Så mitt råd till dig e att du först skruvar loss den "gula" kåpan så du kommer åt alla tråkskruvar, och sen skruvar loss tråget o kollar packningen, innan du börjar riva ner hela motorn :) här e lite fler bilder: Länk Länk Säg till om du inte förstår o behöver en bättre förklaring :P Funderar på att dra ihop nån "projekt tråd", "Gör det själv", "manual" på hur man tar loss hela motorn o gör allt detta, många intresserade? Kollade alla mina bilder nu, har inte sååå jätte många som e direkt informativa och bra, men den del. |
|
|
jaha det är alltså en kåpa ivägen som kan läcka in i kopplingshuset? det kan ju verkligen vara något att kolla först. för att ta bort oljetråget, måste man ta bort div framvagns detaljer då eller? skulle juh vara sket nice med en projekttråd=) kan alltid vara lärorikt=) tack så mycket för hjälpen! |
|
|
Det är en kåpa ivägen för oljetråget så att du inte ser att det e oljetråget som läcker in i kopplingshuset!, så ska det va :P e ju inte 100% säkert, men mycket värt o kolla det först! Jag tror du ska kunna komma åt alla skruv på oljetråget efter att ha tatt bort kåpan! Kan va lite besvärligt att få ut hela tråget, men bara du kommer åt packningen så kanske inte det behövs, bara att testa sig fram :P Detta forumet stödjer inte direkt forumtrådar, har mejlat dom som äger sidan och påpekat detta och fick svaret att dom ska lägga till detta så fort dom får tid. så får la knåpa ihop nått projet och lägga upp på ett annat forum när jag får tid :) |
|
|
okey:P jaa det kan verkligen vara värt att kolla först! ja i värsta fall får jag väl plocka bort lite prylar för att få bort tråget.. du får gärna pma mig när du har fixat en tråd:P garaget? mvh henke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.