AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
460

val av luftfilter e/36

mo
142
molle
325iA coupe -92
Hej!

Spelar det nån roll vilket luftfilter man sätter på bilen? läste här förut nångång om ett sportfilter som hade skapat en massa problem.

../molle
325Ci
har ett JR open air filter (konfilter) på min bil. Funkar perfekt..o låter phett =) kostade 525:- på www.nfs.nu

gagge
själv sk ajag snart sätt ain ett direct air filter (green cotton) från bildelsimporten.. kostar desvärre 1300kr till min 325a men jag tror de kan vara värt de.. jag undrar bar aom de e nån stor skillnad mellan ett sånt o ett som space xplorer har.. för de e kostar ju de dubbla..

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Gagge, kör med Cotton Green, du kommer att
bli nöjd, grymt ljud.

Johan (M3:a med Cotton G)
Vad är skillnaden på open air filter och confilter?
Aldric
Roffe: Samma sak har jag för mig, rätta mig om jag har fel nån :)
Har ett Cotton Green på min bil, men inte tyckte jag att det blev så mycket bättre ljud, har sportavgassystem, så hör inte så stor skillnad, men det "brölar" med få de högre varven i allafall, men dyrt var det.... Vet inte om jag skulle ha köpt det nu i efterhand..

/Nicke
Vad är det för typ av luftfilter som nfs.nu säljer för 525kr?
mo
142
molle
325iA coupe -92
ok!! nu blev det avancerat om man ska tänka på att olika filter ger olika ljud, jag tänkte köpa mekonomens filter kostar under 200kr eller får man **dåligt** ljud då??
gagge
köp ett green cotton..
dyrast = bäst
mo
142
molle
325iA coupe -92
oki jag e ny på det här, kan du/nån förklara varför man ska lägga 1300kr på ett luftfilter?
Pe
19
Peter Kandemalm
323i -97 (E36)
borde inte ett luftfilter ligga i 100-lapp klassen ?
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Hej. Ville bara berätta lite om mina erf. om sportlf. Har provat JR-openair på min 325, visst blev ljudet lite fräckare, men gången på motorn blev klart sämre. Och någon effekthöjning märkte jag inte av, snarare tvärtom. Sedan provade jag 2 olika insatsfilter i orig. luftburk, det ena KN, det gjorde ingen som helst skillnad. Sen satte jag i ett Pipercross (insats) och då blev motorn genast piggare.

Gjorde likadant på M3`an, bytte ut orig. insatsf. mot ett Pipercross d:o och bilen kändes piggare direkt.

Om man ska få Openair att fungera riktigt så ska man göra en avskärmningsplåt, så att motorn inte drar in varm luft från motorrummet, samt dra slangar från grillen så att motorn drar in kall luft därifrån.

/// Better Make Way \\\
gagge
avskärmning hade man ju hört talas om o de fixas ju lätt me lite plåt som man böjer o bänder.
slangar däremot verkar va en svårare histori...
från och till vad ska slangen gå ifrån?
ska den vara fäst nånstans eller inte? och is¨far var o hur?

gagge
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Slang : Använd aluminiumslang som är böjbar (heter Förvärmarslang enl. Mekonomen-katalogen). Fäst med strips i ngn kåpa el. dyl. Ta till en decimeter på slanglängden, så blir lättare att hitta en fästpunkt. Ena änden på slangen (-arna) ska sitta så nära filtret som möjligt, andra änden vid grillen tex. vid sidan om eller bakom kylaren. Det brukar sitta ngn plastkåpa mellan kylaren och strålkastarna, skär hål däri och trä slangen (-arna) därigenom. Det blir nog bättre om du får plats med mer än en slang.

/// Better Make Way \\\
mo
142
molle
325iA coupe -92
Kan nån svara på vad som händer om man slänger dit ett *vanligt* luftfilter för typ 200kr och utan en massa slangar och dyl. låter inte motorn bra då eller?

../molle
gagge
visst låter motorn...
men kanske inte lika mycket som om de skulle vara sportluftsfilter...
du verkar inte vara ute efter välidgt högt ljud så du ska nog klara dig på ett "vanligt" filter...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.