|
|
|
|---|---|
|
Jag har nu åkt och köpt en jätte fin BMW Z3 2.8 i tyskland, det gick hur smidigt som helst, bilfirman hjälpte mig fixa röda plåtar som gäller till den 3dje nästa måndag. Problemet är att jag skickade in papprena idag till vv, och det står att dom idag behandlade dom som lämnades in den 22ndra, altså 6 dagar sedan, mina skyltar går UT om 6 dagar, och jag skall åka på semester (med bilen) om 7 dagar. Finns det några som helst alternativa skyltar man kan ha? jag har hört talas om folk som köpt dom gula plåtarna, och sedan använt gröna i sverige? är det bull eller går det att köpa gröna skyltar som gäller typ en vecka? behöver ju bara ett par dagars marginal. Vill inte sabba hela semestern pga att vv är långsamma :( hemskt tacksam för förslag till nödlösningar, är det någon som vet vad det är för böter/straff på att köra med utgångna import skyltar föresten? | |
|
Gröna skyltar s.k saluvagnskyltar kan bara en bilhandlare köpa så där är det rökt för dig Att köra med utgångna skyltar är som att köra en oregistrerad, oförsäkrad och oskattad bil vilket är klart olämpligt En förregistrering via VV så du får svenska ordinarie skyltar innan reg-besiktningen KANSKE kan gå men du får bara köra fram och tillbaka till besiktningen med dom, men då kan du ju i alla fall försäkra bilen under tiden Tror det numera skall gå att teckna trafikförsäkring baserat på chassinumret men det är ändå inget att åka på semester på De röd-vita svenska interimsskyltarna är enbart till för att exportera bilen ut ur sverige på så dom är knappast aktuella heller Baserat på vad jag känner till ligger du något illa till inför semestern. Felet är nog kanske inte direkt VV:s utan mer ditt eget som la upp resplaner utan att kolla handläggningstider etc först. |
|
|
Hej, du kan visst få röd-vita skyltar vid import om du ansöker om tillfällig registrering samtidigt som du skickar in papper för ursprungskontroll. Synd att du inte gjorde det direkt för du lär inte hinna få skyltar till semestern såvida du inte hämtar dem hos skylttillverkaren i Danderyd (tror jag). Ring ursprungkontroll imorgon så kanske ni kan sy ihop detta med lite flax. De gäller isåfall 3 mån. Du måste också ha giltig trafikförsäkring förstås. Ska funka inom Norden detta. |
|
|
Enligt en anställd på Vägverket, gäller tillfällig registrering enbart från och till besiktningen... Dvs. registreringen gäller inte för vardagskörning... Ang försäkring så går det att teckna helförsäkring på enbart chassinumret, jag tecknade i går en helförsäkring på enbart chassinumret... Försäkringen kostade 3000 och gäller i 30 dagar varför du har försäkringsfrågan på det torra... |
|
|
@Everestman, Ja man kan få röd/vita skyltar men då måste man göra ursprungs kontrollen där man måste skicka in , chassi nr, försäkrings bevis, kvitto och det tyska beviset, altså inget man kan göra innan man köpt bilen och kört hem den, man kan inte få skyltarna förns EFTER dom är klara med ursprungs skiten som tar mellan 7-10 dagar. :( @tvesovla, Jag ringde precis ursprungskontrollen som sa att sålänge bilen är importerad innom EU och altså inte har en B skylt så kan du köra bilen fritt innom sverige i 3 månader. Det kan så vara att t.ex. amerikansk import endast får köra mellan hemmet och besiktningen. Enligt vägverket fanns det tydligen --inga-- andra sätt :( |
|
|
Nej, precis som jag skrev så gör man det samtidigt som ursprungskontrollen. Måhända kommer skyltarna ytterligare ett par dagar efter pappren...Synd att det ska ta så lång tid numera. Röd-vita ska gälla inom Norden sa en annan kines på Vägverket. Verkar som svaren varierar ang det mesta som har med import att göra. |
|
|
Max; Såg att du har rätt - så länge det är inom EES-området är det lugnt. Synd bara att personen på VV upplyste mig felaktigt, då hade jag givitvis ansökt om tillfällig registrering. Får väl skylla mig själv som kände tillförlit för VV... När jag ansökte om ursprungskontroll gjorde jag det INNAN bilen kom till Sverige, dvs. helt otillåtet... Min tanke med detta var att jag skulle hamna på vv:s "komplementeringslista", dvs. i högen med ansökan om u.kontroll vilken behöver komplementeras. Väl när bilen befann sig i Svedala, skickade jag in komplementeringen, i mitt fall brief i original, och en dag efter var ansökan om u.kontroll klar. Summa summarum; giltig u.kontroll efter två (!) dagar i Sverige. Lite fult kanske, men vad spelar det för roll - egentligen!? =) |
|
| Smart... ;) | |
|
tvesolva: Det är inte "helt otillåtet" att skicka in papper om ursprungskontroll innan du har fordonet i Sverige.. Det finns ju tom en ruta i dokumentet där man ska kryssa i om var fordonet befinner sig. Själv så skickade jag in papperen den 23 maj och idag fick jag dom tillfälliga plåtarna som gäller i 3 månader. Dock var dom utfärdade i fredags vilket jag såg på vv hemsida i lördags så det blev till att tillverka egna plåtar av ett halvt a4 och sedan plastade jag bara in det hela. Inte så lagligt kanske men jag var ju bara tvungen att köra lite hoj i det fina vädret ;-) Mvh Jimmy |
|
|
Jemej; Det står också att ansökan om ursprungskontroll ej kan göras om fordonet befinner sig i utlandet - prova själv genom ansöksformuläret på vv... Men vad gör det!? Fin lösning med a4-arket - själv får jag vänta till jag får bilen fullständigt registrerad då jag inte har ansökt om ngn tillfällig registrering... =( |
|
|
Det stämmer! Jag såg bara rutan och trodde då att det skulle funka ändå.. Man lär sig något nytt varje dag :-) Mvh Jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.