|
|
|
|---|---|
|
Har börjat få lite rost i min ena bakskärm och vill göra någonting åt det så fort som möjligt innan det börjar vandra för långt... Vet inte riktigt vart man ska lämna in den,har ni något tips på en bra kedja som håller på med sånt här? Gärna tips på lokala runt södertälje/södra sthlm... Tänkte göra det själv först,men vill vara säker på att det blir bra.. Förresten,hur mycket kan sånt här gå på i runda slängar? Rostskadan är alltså inte speciellt omfattande... | |
|
(förlåt om jag kapar din tråd lite men det känns onödigt att starta en ny när du precis slängt upp denna) Jag undrar detsamma, fast i Göteborgstrakten. Jag hade sådan otur att mitt vänstra bakdäck slog emot i skärmkanten och jag började få rost precis innan vintern förra året, fast det hade/har inte krypt fram till utsidan av bakskärmen. Så en paniklösning jag gjorde efter ett tips ifrån en arbetare på Wölkes var att slipa ned med grovt och sedan fint sandpapper för att måla över med zink. Men nu har det börjar krypa fram igen. Är det bara att köra på denna metoden nu 2-3 gånger per år för att hålla rosten borta så länge som möjligt eller finns det något bättre alternativ? |
|
|
Alex W det beror alldeles på vilket slutresultat du vill ha. Tipset du fick är alldeles utmärkt, har en gång i tiden jobbat med lackering, så jag använder just den här metoden själv Jag har gjort prov på en koffertlucka med bara zinkspry på en skada och det höll förvånansvärt länge utan rostangrepp däri. I ditt fall vill jag rekommendera att rysta flaskan väldigt noga så all zinken rörs upp, den är tung och sjunker snabbt till botten, lägg sedan på några lager med torkning mellan, ett lager är för tunt mot saltet vintertid, därefter lägg på några lager av bilens kulör eller vad du har även annan kulör går bra det bestämmer du sjölv hur det ska se ut Gör du så här får du nästan ett proffsigt resultat som både är billigt och enkelt, men som reparation får du räkna med att hålla efter skadan då och då, det är svårt att få samma hållbarhet i rep. lacken som bilens brännlack i org. mvh Uffe/bildock |
|
|
Tackar för ditt svar Uffe! :) Hur länge tror du rosten kan hålla sig borta om man lämnar in bilen för lackering hos en lackerare? (Rost smyger väl fram förr eller senare oavsett hur man än gör) precis som Haas skrev så undrar jag hur mycket det ungefär det kan kosta om man lämnar in bilen hos en lackerare? Det kanske är lika bra att göra det ordentligt hos en lackerare innan de sprider sig till synligt område, bilen är ju i fint skick i övrigt :) |
|
|
mitt inlägg var för att stimulera dig att göra jobbet själv, kan man något så skulle jag föredra det, trots att jobbet görs hos en lackerare kanske inte hållbarheten blir längre utan du får ändå underhålls bättra kanske varje vår efter vinterns salt, vad det skulle kosta vet jag inget om då måste du fråga den som ska utföra jobbet mvh Uffe/bildock |
|
|
Tackar Uffe! :) Det är nog lika bra att göra det själv då med andra ord, så vet man vad man får också. Bara en grej, funkar det med denna färgen? Länk Dock vet jag inte riktigt vad jag kan måla över med för typ av färg då färgen inte får ha "cellulosa", vilket färgen som jag använder för mina stenskott har. Det är lite knepigt att _spraya_ med zink då det kan stänka åt alla möjliga håll, jag kan väl iofs bara spraya ut lite zink på en "färgpalett" och måla på med pensel? |
|
|
använder du zinkspray är den alldeles perfekt att spraya ut och sedan brukar jag om ytan inte är så stor ta färgen med med pekfingret och stryka ut så slipper man penseldrag då zinkfärgen torkar rätt snabbt, bilens färg däremot bör du nog spraya och maskera lite försiktigt och därefter polera bort det sprutdugg som kan komma ut på skärmen men du kan använda skärmkantens yttre del mot skärmen som en avgränsning mvh Uffe/bildock |
|
| Nån som vet nån bra firma i Örebro som fixar sånt här ? | |
|
hej, om ni ska fixa detta själva har jag ett par bra punkter. 1. se till att all rost är borta ( får inte finnas en tillstymmelse till brunt kvar) 2. när ni tar bort rosten försök att inte bränna plåten (för har plåten en gång blivit var så rostar den mycket lättare) detta går ju jivetvis inte att undvika om det måste svetsas. 3. använd en riktigt bra grundfärg ( jag rekomenderar 2k epoxygrund ) 4. se till att det är rent tvätta med förtunning eller silikonentferner 5. sen är det bara se till att det är snyggt slipat, lägg skarven på lämpligt ställer eller dimma ut och polera bort efter att färgen härdat riktigt. det var mina tips, en ganska bra grund att gå efter. |
|
|
Hej, återanvänder den här tråden lite. Har letat men inte hittat något bra och aktuellt svar på min fråga. Har upptäckt lite rost på ena framskärmen på bilen och har även en parkeringsskada på bakre skärmen. Rostangreppet är som en 50-öring. Parkeringskadan är en buckla och repa som går ner till klarlacken. Skulle gärna ta emot tips på var man kan lämna in bilen och få ett bra resultat. Bor i Göteborg. Brukar lämna in bilen tilll Jocke på Göteborgs bilservice i vanliga fall, han kände dock inte till någon han vågade rekommendera. Mvh Raffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.