|
|
|
|---|---|
|
Jag monterade Simons DTM på min 328it för några veckor sedan, min bil har en tendens till avgas smällar vid motorbroms samt vid växlingar! Är det någon annan här på forumet som har ett likadant system med samma smällar?? Har även KN filter på min kärra, tycker det verkar som den går lite fett, Kan det kanske vara nån lambdasond som spökar?!??! Synpunkter och tips mottages tacksamt! Mvh Tobbe | |
|
Jag har Simons men får inga avgasknallar, hade varit rätt kul om man fått sånt, men bara när man själv ville.... Nej men allvarligt, jag har också haft problem med min kärra innan, vid gaspådrag på låga varv så hackade det och ibland så small det till därbak. Det var FYRA tändspolar som behövde bytas. Det blev överslag ifrån spolen direkt till motorblocket så den missade att tända rätt ofta. Kör motorn varm. Låt den stå på tomgång. Går den silkeslent eller blurrar den till lite då och då? Om den blurrar lite då och då så "KAN" det bero på att det blir överslag bland tändspolarna. Kör in bilen i ett garage där man kan släcka ner. Ta bort plastkåpan till tändspolarna. Starta motorn (varm, kan funka på kall också). Lyssna och kolla efter överslag. Dom hörs, det knäpper till, och dom syns, lyser blått.......... Lycka till! Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Tack för tipset, ska prova direkt!! //Tobbe |
|
|
Det verkar inte vara nått överslag vid tändspolarna och på tomgång så går motorn silkeslent... Nått mer förslag på åtgärder kan man mäta upp lambdasonden??? //Tobbe |
|
|
Har stött på flera simons-system som inte är 100% täta (fabriks-fel) och skulle det finns hål i systemet och det kommer in luft så kan avgas-gaserna antändas och man får en knall eller eld-kvast ur slutrörena // Jon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.