|
|
|
|---|---|
|
Hej! Sökt på forumet utan att hitta just mitt problem. Bilen har varit trött vid start under en tid och idag så startade inte bilen alls. Misstänkte att batteriet behövde laddas och kopplade in min billiga biltemaladdare (art. nr 37-709). Laddaren har två lägen Min=underhållsladdnin och Max = Förstärkningsladdning och när jag provar båda lägena så går laddaren igång i några sekunder men sedan slår automat säkringen av laddaren. Min fråga: Är det fel på batteriet eller är det något annat som är fel? Jag kan tillägga att jag provade laddaren på ett annat batteri och då verkade den funka. /M | |
|
Antagligen har en cell i batteriet pajat, byt batteriet. Hur gammalt är batteriet? Mvh |
|
|
Tack för ditt svar! Vet inte hur gammalt batteriet är, har inte haft bilen så länge. Går det att kolla om en cell är paj, hur gör man? Vad rekommenderar du för nytt batteri, vad kostar det? /M |
|
|
Provade att starta bilen med startkablar och det funkade bra. Senare när jag skulle stara igen så startade den utan problem, den var inte ens trött. Men efter ett nytt försök igen senare så ville bilen inte starta igen. Det känns som batteriet funkar ibland och ibland inte. Har mätt spänningen på batteriet när bilen är igång och den visar då ca. 16V, är det normalt, ska generatorn levereras så mycket? Är det fortfarande troligt att en cell är paj, när batteriet beter sig så här? |
|
|
Oj missade ditt tidigare inlägg! 16 volt låter som om regulatorn i generatorn gått sönder, över 14,5 volt är inte bra. Om det har varit så länge så har nog någon eller alla celler fått låg syranivå pga den höga spänningen - om det går så öppna alla celler och kolla nivån. Test av batterier: Länk Länk Mvh |
|
|
Ok, är det svårt att byta regulatorn själv, vad kostar den? Vad kan det kosta att låta en verkstad fixa den? Det är svårt att se syranivån på batteriet då batteriet är svart, dessutom finns det ingen tydlig gräns utmärkt för vad som är mini-nivån. Men när jag öppnade cellerna så tycker jag att det ser ut att vara lite låg nivå, på gränsen till att plattorna syns(svårt att se som sagt). Har fyllt på lite destilleratvatten men om det är tillräckligt vet jag inte. I vilket fall så vill inte batteriladdaren funka ändå. |
|
|
Hur mäter man hur mycket generatorn ger. Jag har mätt mellan batteripolerna på batteriet när bilen är igång men när jag var ute ikväll och provade att mäta igen, visade voltmätaren nästan 20V. Eftersom den visade 16V senast, provade jag att mäta på en annan bil och då visade den 19V när den var igång. Då provade jag även att mäta båda bilarnas batterispänning när dom var avstängda och då visade dom 17V på BMW´n och nästan 16V på den andra. Kan ett 12V batteri lämna mer än 12V. Börjar tro att det är fel på voltmetern jag använder eller att jag mäter på fel sätt, det känns ganska otroligt att det skulle vara fel på regulatorn på båda bilarna? Var inne på att köpa ett nytt batteri men vill veta att jag inte kör slut på det också och kastar pengarna i sjön. Tacksam för tipsoch idéer... |
|
| Prova genast att byta instrument. 20V över ett friskt 12V batteri....tag skydd... | |
|
Hmm, om voltnivåerna stämmer så är batterierna "något" överladdade! ;) Men den andra bilen funkar utan problem? Det måste vara nåt fel på voltmätaren; det kan möjligtvis gå upp till strax över 13 volt på ett nyladdat batteri men det sjunker fort... |
|
|
kraftigt jordfel kan du också ha vilket gör att generatorn kan skenladda då den tror att du inte har något batteri överhuvudtaget. 24 volt har jag varit med om som mest på en bil vi hade in en gång och då var jordklämman mellan motor och chassit helt borta, en gammal e21:a Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Jag ska börja med att byta instrument och mäta igen. helgonet: Var sitter jordklämman på min 528:a? |
|
|
Äntligen fått tag på ett nytt instrument och generator spänningen ligger på strax över 14V i tomgångsläget, då borde allt vara ok med generatorn och regulatorn, eller? Finns det något sätt att kolla om batteriets celler är OK eller får man bara anta att det har pajat p.g.a. ålder? |
|
|
Ditt batteri är nog bara gammalt, om man inte laddar det 2-3 gånger/år så tappar de mer och mer i kapacitet med tiden. Alla batterier måste laddas upp emellanåt, på det sättet är det stenålder... När du köper ett nytt batteri så ladda upp det 1 dygn innan du sätter in det i bilen, och skaffa gärna en C-tek laddare Länk , Mekonomen hade toppmodellen för 895:- förut, men deras billigaste laddare är helt ok den med. Mvh |
|
| Med "deras" så menade jag C-tek´s billigaste laddare. | |
| Regulatorn + generator är helt ok. | |
|
Tack för er hjälp, hann aldrig fixa nytt batteri idag så det får bli på måndag. rob_t_j72: Ska se till att ladda det nya batteriet innan jag sätter i det, ska också kolla upp laddaren, tack för din och alla andras hjälp! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.